Skip to main content

Learning Environments and Operating CulturesLaajuus (5 cr)

Course unit code: 1L00ET86

General information


Credits
5 cr

Objectives

The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.

Teacher students
- are able to conceptualise their observations on learning environments and evaluate them
- assess curriculum-based teaching in different learning environments
- assess the role of different operating environments from the viewpoint of students’ learning and facilitation
- analyse communication in educational institution practices based on theoretical concepts
- can use different communication channels and tools and assess them from the pedagogical viewpoint.

Content

The learning environment can be understood as a place, room, community or operating practice where we learn to operate, understand new things or assess and solve different situations and problems.

Organisations’ operating cultures consist of operating and behavioural models as well as official or unofficial rules, values and principles. Educational institutions’ official and actual operating cultures are not necessarily the same. By paying attention to the operating culture, it is possible to affect learning, facilitation and development of the whole community’s operation.

Key questions:
How can different operating environments be assessed and changed to learning environments?
What are authentic, constructivist and inclusive learning environments like and what are learning environments which support diverse learning?
What wellbeing promoting elements do good learning environments have?
How is educational institution´s pedagogical and inclusive operation assessed and developed?
What forms of cooperation and communality are sustained?
What is a hidden curriculum and how does it affect teachers’ work?
What does educational institution´s operating culture mean and how does it direct teachers’ work?
How are educational institutions’ operating cultures connected to wellbeing, occupational wellbeing and engagement in studies?
How has sustainable development been considered in educational institution´s operating culture?

Assessment criteria, pass/fail

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Further information

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Go back to top of page