Work Orientations of Social Work and Social Pedagogy (5 cr)
Code: 7S00CW66-3008
General information
- Enrolment period
- 02.12.2018 - 28.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.04.2019 - 27.05.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Students:
- are aware of the multi-disciplinary and diverse aspects of social services
- can explain the historical development and theoretical traditions of social pedagogy and social work
- are familiar with different approaches to social work and social pedagogy
- understand the significance of social work and social pedagogy in society
- can explain the importance of social pedagogy in early childhood education and social work
- can explain the significance of social pedagogy in client work
Content (course unit)
- The historical development and theoretical traditions of social work and social pedagogy
- Preventive, rehabilitative, communal, and structural social work
- Pedagogy of the oppressed, socio-cultural motivation
- Social pedagogy in early childhood education, civic education, and social work
- Community, inclusion, dialogue, and functionality as principles of client work
Location and time
Lukujärjestyksessä ilmenevässä paikassa
Exam schedules
Tentit Examissa, opiskelija varaa itse ajan.
1. Freire: Sorrettujen pedagogiikka 4.4.-15.5.2019
2. Nivala & Ryynänen : Sosiaalipedagogiikka 16.4.-31.5.2019
Tästä teoksesta seuraavat osat:
Ydinalue tentissä ovat seuraavat luvut/sivut :
Johdanto s. 13-30
luvut 3-6 s. 89-235
LOPUKSI: Ovet ja ikkunat auki 329-344 ( teoksen viimeinen luku)
Tästä laajentaen oman kiinnostuksen mukaan voi paneutua myös :
-luvut 7-8 ja luvut 1-2
Hylätyn suorituksen uusinta tentin voimassaoloaikana, tai erikseen sovittuna ajankohtana.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan, ei osakorotuksia. (ks. tutkintosääntö)
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Assessment methods and criteria
1. Osallistuminen lähiopetukseen HYV/HYL
2. Kirjatentti Sorrettujen pedagogiikka 0-5
3. Kirjatentti Sosiaalipedagogiikka 0-5
4. Keskusteluessee HYV/HYL, palautus 3.5.2019 mennessä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit.
Learning materials
Tenttikirjallisuus:
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Oheiskirjallisuus Tabulassa
Student workload
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 26h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 109h
Content scheduling
04.04.2019 18.30 – 19.30 Orientaatio: totsu ja johdatus sosiaalipedagogiikkaan/ EM, RY
11.04.2019 16.15 – 19.30 Sosiaalipedagogiikan toimintaperiaatteet & Madsenin kukka /RY
15.04.2019 16.15 – 19.30 Yksilö-yhteisö-yhteiskunta /EM
17.04.2019 16.15 – 19.30 Pedagoginen suhde/vapauttava kasvatus /RY
25.04.2019 16.15 – 19.30 Sosiaalipedagogiikan ilta/ Kriittinen pedagogiikka /EM (yhteistyössä Suomen sosiaalipedagoginen seura)
29.04.2019 16.15 – 19.30 Dialogisuus ja sorrettujen pedagogiikka /EM
08.05.2019 16.15 – 19.30 Osallisuus/ RY
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Further information
Poissaolojen korvaus:
Perehdy lähiopetuksessa käsiteltyihin teemoihin ja materiaaleihin, ja kirjoita reflektiivinen 1-2 sivun mittainen raportti. Palauta Tabulan keskustelualustalle viikon sisään.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava. Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet tai ajattelutavan periaatteet esitetään virheellisesti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalipedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.