Sosiaalipedagogiikan ja sosiaalityön työorientaatiot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW66-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2018 - 28.04.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.04.2019 - 27.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- Tietää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
- Tietää erilaisia sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
- Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
- Osaa reflektoida omia arvojansa ja omaa toimintaansa suhteessa sosiaalipedagogisen työorientaation lähtökohtiin
- Ymmärtää ja osaa selittää sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan yhteiskunnallisen merkityksen
- Ymmärtää sosiaalipedagogiikan merkityksen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä.
- Osaa selittää eriarvoisuuden synnyn peruslähtökohdat
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot ja toimintamuodot
- Ennaltaehkäisevä, kuntouttava, yhteisöllinen ja rakenteellinen sosiaalityö
- Sosiaalipedagogiikan lähestymistavat ja peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio
- Sorrettujen pedagogiikka, sosiokulttuurinen innostaminen,
- Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
- Yhteisöllisyys, osallisuus, dialogi ja toiminnallisuus sosiaalialan työn lähtökohtina
Aika ja paikka
Lukujärjestyksessä ilmenevässä paikassa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentit Examissa, opiskelija varaa itse ajan.
1. Freire: Sorrettujen pedagogiikka 4.4.-15.5.2019
2. Nivala & Ryynänen : Sosiaalipedagogiikka 16.4.-31.5.2019
Tästä teoksesta seuraavat osat:
Ydinalue tentissä ovat seuraavat luvut/sivut :
Johdanto s. 13-30
luvut 3-6 s. 89-235
LOPUKSI: Ovet ja ikkunat auki 329-344 ( teoksen viimeinen luku)
Tästä laajentaen oman kiinnostuksen mukaan voi paneutua myös :
-luvut 7-8 ja luvut 1-2
Hylätyn suorituksen uusinta tentin voimassaoloaikana, tai erikseen sovittuna ajankohtana.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan, ei osakorotuksia. (ks. tutkintosääntö)
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Osallistuminen lähiopetukseen HYV/HYL
2. Kirjatentti Sorrettujen pedagogiikka 0-5
3. Kirjatentti Sosiaalipedagogiikka 0-5
4. Keskusteluessee HYV/HYL, palautus 3.5.2019 mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Oheiskirjallisuus Tabulassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 26h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 109h
Sisällön jaksotus
04.04.2019 18.30 – 19.30 Orientaatio: totsu ja johdatus sosiaalipedagogiikkaan/ EM, RY
11.04.2019 16.15 – 19.30 Sosiaalipedagogiikan toimintaperiaatteet & Madsenin kukka /RY
15.04.2019 16.15 – 19.30 Yksilö-yhteisö-yhteiskunta /EM
17.04.2019 16.15 – 19.30 Pedagoginen suhde/vapauttava kasvatus /RY
25.04.2019 16.15 – 19.30 Sosiaalipedagogiikan ilta/ Kriittinen pedagogiikka /EM (yhteistyössä Suomen sosiaalipedagoginen seura)
29.04.2019 16.15 – 19.30 Dialogisuus ja sorrettujen pedagogiikka /EM
08.05.2019 16.15 – 19.30 Osallisuus/ RY
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Lisätietoja opiskelijoille
Poissaolojen korvaus:
Perehdy lähiopetuksessa käsiteltyihin teemoihin ja materiaaleihin, ja kirjoita reflektiivinen 1-2 sivun mittainen raportti. Palauta Tabulan keskustelualustalle viikon sisään.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava. Sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet tai ajattelutavan periaatteet esitetään virheellisesti.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää sosiaalipedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.