Tuloksellinen myyntityöLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00DP15
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
21.01.2025 - 27.04.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
Ryhmät
-
23LIKOMLiiketalous 2023, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
24.01.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
31.01.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
07.02.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
14.02.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
21.02.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
14.03.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
21.03.2025 14.15 - 17.00 (B5-26)
03.04.2025 08.15 - 16.00* Etäopetus
10.04.2025 08.00 - 16.00* Etäopetus
17.04.2025 15.15 - 16.00 (B5-26)
*Tämä ei koske kaikkia opiskelijoita. Tarkempia tietoja annetaan kurssin aikana.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luentokohtaiset välitehtävät (S)
Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa (yht. 8x)
- Yhden kerran voi olla poissa perustellusta syystä. Ilmoitus etukäteen opettajille.
- Seuraavat poissaolot laskevat kurssiarvosanaa 0,5 numerolla / kerta
Myyntitapaamisen simulaatio
- Arvioidaan asteikolla 1-5 (painotus 40%)
- Parhaiten suoriutuneilla on mahdollisuus osallistua Best Seller -kilpailun valtakunnalliseen aluekarsintaan (etä) ja päästä sitä kautta osallistumaan finaalipäivään Helsingissä (live). Kilpailussa vähintään semifinaaliin selviytyneet saavat +1 korotuksen kurssiarvosanaan.
Oppimispäiväkirja (S), voi olla korottava tai laskeva vaikutus kokonaisarvosanaan
Tentti
- Arvioidaan asteikolla 1-5 (painotus 60%)
Lisätiedot arvioinnista julkaistaan kurssin aloituspäivänä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Luentoja
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Työelämälähtöinen case
Oppimateriaalit
Kurssikirja:
Kenner, K. & Leino, S.2020.#Myyntikirja : menesty uuden ajan B2B-myynnissä
#Myyntikirja on saatavana e-kirjana: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma9911504216205973
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi on laajuudeltaan 5. opintopistettä.
Sisällön jaksotus
Tarkentuu myöhemmin ja ilmoitetaan viimeistään aloituskerran yhteydessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 6.1.2025 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja Mika Jokinen. Ole hakemuksen täyttämisessä huolellinen ja jos aiemmin hankittu osaaminen perustuu työkokemukseen, niin liitä työtodistukset hakemuksen liitteeksi. Opettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. Arvioitava näyttö pyritään toteuttamaan ennen kurssin alkua.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö kurssin aikana toteutuu vierailijoiden ja aidon yrityscasen kautta.
Kansainvälisyys
Osa kurssin materiaaliesta voi olla englanniksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähipäivinä.
Ilmoittautumisaika
30.11.2023 - 24.01.2024
Ajoitus
12.02.2024 - 07.04.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
22LIKOMLiiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
12.02.2024 14.00 - 17.00 (C1-05)
21.02.2024 09.00 - 12.00 (C1-05)
06.03.2024 09.00 - 12.00 (C1-05)
11.03.2024 14.00 - 17.00 (C1-05)
18.03.2024 14.00 - 17.00 (C1-05)
27.03.2024 09.00 - 12.00 (C1-05)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet annettuihin tehtäviin käydään läpi ensimmäisellä luennolla.
Arvioinnin perusteet:
- B2B myyntitapaamisen simulaatio, arvioidaan asteikolla 1-5 (50%) (yksilö)
- Pitchaus tai vastaava esiintyminen, arvioidaan 1-5 (50%) (ryhmä tai yksilö)
- Oppimispäiväkirja (S) (yksilö)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Parityöskentelyä
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Esiintymisharjoituksia
Vuorovaikutteisia luentoja
Lähiopetusta. Huomioithan, että osassa lähiopetuksista suoritetaan simulaatioharjoituksia, joten tarjolla ei ole etämahdollisuutta.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021. Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas. (saatavana e-kirjana)
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27 h=135 h
25 h ohjattua valmennusta
110 h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
(Mika Jokinen):
- Henkilökohtainen myyntityö ja asiakaskohtaamiset
- B2B myyntitapaamisen vaiheet ja parhaat käytänteet
- B2B myyntimetodit ja niiden soveltaminen asiakaskohtaamisissa
(Mari Stenvall):
- Luottamuksen rakentaminen asiakaskohtaamisissa
- Nopeat esitykset (pitchaus)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään perjantaina 8.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävät suorittamatta, omaa osaamista ei ole pystytty osoittamaan lainkaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kaikki tehtävät on suoritettu, mutta osa tehtävistä on hyvin pinnallisesti nähty eikä oma osaaminen myynnin ammattilaiseksi kasvamisessa tule esille. Opiskelija ei osaa jakaa omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu huolella ja omaa ammatillista kasvua peilaten.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 24.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
22ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2022, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
19.01.2024 13.00 - 16.00 B3-27 (Mika Jokinen)
15.02.2024 09.00 - 12.00 Etäopetus (Mika Jokinen)
15.03.2024 08.00 - 12.00 B5-31 (Mika Jokinen)
18.04.2024 08.15 - 11.00 Etäopetus (Mari Stenvall)
16.05.2024 08.15 - 11.00 B5-31 (Mari Stenvall)
Etäopetus toteutetaan Zoomin kautta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet annettuihin tehtäviin käydään läpi ensimmäisellä luennolla.
Arvioinnin perusteet:
- B2B myyntitapaamisen simulaatio, arvioidaan asteikolla 1-5 (50%) (yksilö)
- Pitchaus tai vastaava esiintyminen, arvioidaan 1-5 (50%) (ryhmä tai yksilö)
- Oppimispäiväkirja (S) (yksilö)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Parityöskentelyä
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Esiintymisharjoituksia
Vuorovaikutteisia luentoja
Etä- ja lähiopetusta. Huomioithan, että osassa lähiopetuksista suoritetaan simulaatioharjoituksia, joten tarjolla ei ole etämahdollisuutta.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Holma, L., Laasio, K., Ruusuvuori, M., Seppä, S. & Tanner, R. 2021. Menestys syntyy asiakaskokemuksesta: B2B-johtajan opas. (saatavana e-kirjana)
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27 h=135 h
25 h ohjattua valmennusta
110 h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Tammi-Maaliskuu (Mika Jokinen):
- Henkilökohtainen myyntityö ja asiakaskohtaamiset
- B2B myyntitapaamisen vaiheet ja parhaat käytänteet
- B2B myyntimetodit ja niiden soveltaminen asiakaskohtaamisissa
Huhti-Toukokuu (Mari Stenvall):
- Luottamuksen rakentaminen asiakaskohtaamisissa
- Nopeat esitykset (pitchaus)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään perjantaina 8.1.2024 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä (englanniksi).
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävät suorittamatta, omaa osaamista ei ole pystytty osoittamaan lainkaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kaikki tehtävät on suoritettu, mutta osa tehtävistä on hyvin pinnallisesti nähty eikä oma osaaminen myynnin ammattilaiseksi kasvamisessa tule esille. Opiskelija ei osaa jakaa omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu huolella ja omaa ammatillista kasvua peilaten.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 13.02.2023
Ajoitus
24.01.2023 - 18.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Sini Jokiniemi
- Katri Koli
Vastuuhenkilö
Sini Jokiniemi
Ryhmät
-
21LIKOMLiiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
24.1.2023 klo 11.00 - 14.00 C4-05a & C4-05b
7.2.2023 klo 11.00 - 14.00 C4-05a & C4-05b
14.2.2023 klo 11.00 - 14.00 C4-05a & C4-05b
21.2.2023 klo 11.00 - 14.00 C4-05a & C4-05b
7.3.2023 klo 13:15-16:00 (ZOOM, ETÄ)
14.3.2023 klo 11.00 - 14.00 B5-31
21.3.2023 klo 12:15-16:00 (ZOOM, ETÄ)
30.3.2023 klo 08:00-16:00 (ZOOM, ETÄ)
13.4.2023 klo 08:00-16:00 (ZOOM, ETÄ)
18.4.2023 klo 12.00 - 14.00 B5-31
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa (yht. 8x 3h)
- Yhden kerran voi olla poissa perustellusta syystä
- Seuraavat poissaolot laskevat kurssiarvosanaa 0,5 numerolla / kerta
2. Tapaamisiin liittyvät ennakko- ja välitehtävät
- Annetut tehtävät tulee palauttaa ennen seuraavan tapaamisen alkua
- Tehtävät arvioidaan (S)
- Myöhässä palautettu ennakko- tai välitehtävä laskee kurssiarvosanaa 0,25 numerolla
- Arvosanan laskun voi kompensoida sovitulla some-postauksella tai -videolla
- Kaikki tehtävät tulee palauttaa ennen kuin kurssisuoritus hyväksytään
3. Myynnin käsikirja (dokumentti)
- Arvioidaan hyväksytty/hylätty (S), voi olla korottava/laskeva vaikutus +/- 1 arvosanaan
4. Myyntitapaamisen simulaatio
- Arvioidaan asteikolla 1-5
- Parhaiten suoriutuneilla on mahdollisuus osallistua Best Seller -kilpailun valtakunnalliseen aluekarsintaan (etä) ja päästä sitä kautta osallistumaan finaalipäivään (live). Kilpailussa vähintään semifinaaliin selviytyneet saavat +1 korotuksen kurssiarvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Luentoja
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27h=135h
25h ohjattua valmennusta
110h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään 10.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista englanniksi.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
19.01.2023 - 12.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
21ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2021, Monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
20.01.2023 12.00 - 14.00 Etäopetus (Zoom)
17.02.2023 12.00 - 15.00 Lähiopetus B3-27
24.03.2023 12.00 - 15.00 Lähiopetus B3-27
20.04.2023 12.00 - 14.00 Etäopetus (Zoom)
12.05.2023 12.00 - 16.00 Lähiopetus: B3-27
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet annettuihin tehtäviin käydään läpi ensimmäisellä luennolla.
Oman myyntiosaamisen käsikirja (yksilö) arvioidaan asteikolla 1-5 (50%)
Case Vainu paritehtävä, arvioidaan asteikolla 1-5 (50%)
Pitchaus, yksilötehtävä, arvioidaan (S)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Parityöskentelyä
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27h=135h
25h ohjattua valmennusta
110h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä HyväHot-hakemus viimeistään perjantaina 6.1.2023 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson vastuuopettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa HyväHot-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. Näyttö arvioidaan asteikolla suoritus hyväksytty/hylätty.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella:
Hyväksilukua haetaan HyväHot-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Valitse HyväHot-hakemuksen käsittelijäksii opintojakson vastuuopettaja.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tehtävät suorittamatta, omaa osaamista ei ole pystytty osoittamaan lainkaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kaikki tehtävät on suoritettu, mutta osa tehtävistä on hyvin pinnallisesti nähty eikä oma osaaminen myynnin ammattilaiseksi kasvamisessa tule esille. Opiskelija ei osaa jakaa omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa myynnin teorioita käytäntöön ja osaa kehittää omaa ammatillista kasvuaan. Tehtävät on suoritettu huolella ja omaa ammatillista kasvua peilaten.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Sini Jokiniemi
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
20LIKOMLiiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
1.2.2022 klo 14:00-17:00 (Etävalmennus)
8.2.2022 klo 14:00-17:00 (Etävalmennus)
22.2.2022 klo 14:00-17:00 (Etävalmennus)
8.3.2022 klo 14:00-1700 (Backstage C1-22)
15.3.2022 klo 1400-17:00 (Backstage C1-22)
22.3.2022 klo 14:00-17:00 (Backstage C1-22)
29.3.2022 klo 14:00-17:00 (Backstage C1-22)
5.4.2022 klo 1400-17:00 (Backstage C1-22)
21.4.2022 klo 8:00-16:00 (etä)
28.4.2022 klo 8:00-16:00 (etä)
Etävalmennusten Zoom:
https://tuni.zoom.us/j/69598725396?pwd=eU1zOFZUVmJ0MlNHelVYdmk0L2xKdz09
Meeting ID: 695 9872 5396
Passcode: 555218
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa (yht. 8x 3h)
- Yhden kerran voi olla poissa perustellusta syystä
- Seuraavat poissaolot laskevat kurssiarvosanaa 0,5 numerolla / kerta
2. Tapaamisiin liittyvät ennakko- ja välitehtävät
- Annetut tehtävät tulee palauttaa ennen seuraavan tapaamisen alkua
- Tehtävät arvioidaan (S)
- Myöhässä palautettu ennakko- tai välitehtävä laskee kurssiarvosanaa 0,25 numerolla
- Arvosanan laskun voi kompensoida sovitulla some-postauksella tai -videolla
- Kaikki tehtävät tulee palauttaa ennen kuin kurssisuoritus hyväksytään
3. Myynnin käsikirja (dokumentti)
- Arvioidaan hyväksytty/hylätty (S), voi olla korottava/laskeva vaikutus +/- 1 arvosanaan
4. Myyntitapaamisen simulaatio
- Arvioidaan asteikolla 1-5
- Parhaiten suoriutuneilla on mahdollisuus osallistua Best Seller -kilpailun valtakunnalliseen aluekarsintaan (etä) ja päästä sitä kautta osallistumaan finaalipäivään (live). Kilpailussa vähintään semifinaaliin selviytyneet saavat +1 korotuksen kurssiarvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27h=135h
25h ohjattua valmennusta
110h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Helmikuu:
- Johdanto
- Vuorovaikutustaidot B2B asiakaskohtaamisissa
Maaliskuu
- B2B asiakastapaamisen vaiheet
- Arvon tuottaminen
- myyntitapaamisen simulaatiot
Huhtikuu
- myyntitapaamisen simulaatiot
- myynnin prosessit ja käytännöt
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
24.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
20.01.2022 - 30.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mika Jokinen
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mari Stenvall
Ryhmät
-
20ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Myyntiosaaminen
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Aika ja paikka
20.01.2022 08.00 - 11.00 Etänä
10.02.2022 17:00-18:30 Etänä
24.02.2022 08.00 - 10.00 B3-27
25.02.2022 14.00 - 17.00 B3-27
17.03.2022 08.00 - 11.00 B3-27
21.04.2022 08.00 - 11.00 B3-27
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet annettuihin tehtäviin käydään läpi ensimmäisellä luennolla.
Case Vainu paritehtävä 50%, arvioidaan asteikolla 1-5
Oman myyntiosaamisen käsikirja (yksilö) 50%, arvioidaan asteikolla 1-5
Pitchaus, yksilötehtävä (S)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27h=135h
25h ohjattua valmennusta
110h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Sisällön tarkka ja selkeä jaksotus annetaan ensimmäisellä luennolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset ja materiaalit löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 26.01.2022
Ajoitus
19.01.2022 - 28.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
- Mari Stenvall
Vastuuhenkilö
Mari Stenvall
Ryhmät
-
20LIKOHLiiketalous 2020, nuoret HR- ja esimiestyö
-
20LIKOJLiiketalous 2020, nuoret Juridiikka
-
20LIKOTALiiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
-
20LIKOTBLiiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään B2B myyntityöhön ja siihen liittyvään vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa.
Opiskelija
- osaa jäsentää myynnin vaiheet ensikontaktista kaupan päättämiseen ja jälkihoitoon
- vahvistaa vuorovaikutustaitojaan erityisesti luottamuksen rakentamisen, vakuuttavan esiintymisen ja argumentointitaitojen näkökulmasta
- valmentautuu myyntikohtaamiseen aidon asiakascasen pohjalta.
Esitietovaatimukset
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Sisältö (OJ)
Mitkä ovat asiakastapaamisen vaiheet ja miten myyjän pitäisi toimia eri vaiheissa?
Miten tulen paremmaksi myyjäksi?
Miten luodaan asiakkaalle arvoa myynnin avulla?
Esitietovaatimukset (OJ)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa nimetä myynnin eri vaiheet. Hän tuntee arvomyyntiin ja luottamuksen rakentamiseen liittyviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvien osa-alueiden perusteet. Hän osaa toimia ohjeiden mukaan B2B myyntityöhön liittyvissä tilanteissa, sekä osaa ohjatusti hyödyntää myyntiosaamistaan arvomyynnin ja luottamuksen rakentamisen näkökulmasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää B2B myyntityöhön liittyvät osa-alueet ja osaa soveltaa niitä käytännön työssä. Hän osaa jäsentää myynnin eri vaiheet valmistautumisesta asiakassuhteen jälkihoitoon ja soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija pystyy myyntitaitojen avulla kehittämään asiakkaalle tuotettua arvoa ja vahvistamaan myyjän ja asiakkaan välistä luottamusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit ja kurssin suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä tapaamisessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäistä opiskelua
Simulaatioharjoituksia (rooli-peli)
Vuorovaikutteisia luentoja
Oppimateriaalit
Hänti, S. Oivaltava myyntityö. 2016.
Muu suositeltava kirjallisuus:
Dixon, M. 2013. The Challenger Sale: Taking Control of the Customer Conversation.
Eades, K. & Sullivan, T. 2014. The Collaborative Sale: Solution Selling in Buyer-Driven World.
Eades, K. 2003. New Solution Selling.
Hanan, M. 2011. Consultative Selling: The Hanan Formula for High-Margin Sales at High Levels
Rackham, N. 2017. SPIN Selling. (saatavana e-kirjana)
Walker, G. 2013. The CustomerCentric Selling
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö 5x27h=135h
25h ohjattua valmennusta
110h itsenäistä opiskelua tai pienryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Sisältö, kurssin rakenne ja jatkostuskäydään läpi kurssin ensimmäisellä kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän yritysten ja asiantuntijoiden kanssa.
Kansainvälisyys
Osa oppimateriaaleista kansainvälisiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat ohjeistukset annetaan ensimmäisessä tapaamissa.