Musiikkipedagogiikka 3Laajuus (5 op)
Tunnus: 2X00ER56
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Tiina Kaukinen
- Jari Salmela
- Pekka Ahonen
- Teemu Salmi
- Roope Mäenpää
- Janne Malinen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Susanna Tenkanen-Lindeman
- Harri Lehtinen
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Praktikum 3, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ A
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ B
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, RYHMÄ C
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op
- Praktikum 3, 1 op
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Aika ja paikka
Pedagogisen näkemyksen laajentuminen 2, 3 op RYHMÄT A, B, C aikataulu
Paikka: TAMK Pääkampus P2-07
Aikataulu:
Ke 8.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 8.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ B
Ke 8.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 15.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 15.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 15.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ C
Ke 22.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 22.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 22.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 29.1.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 29.1.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 29.1.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 5.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 5.2.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 5.2.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 12.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 12.2.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 12.2.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 19.2.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 19.2.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 19.2.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 5.3.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 5.3.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 5.3.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 12.3.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 12.3.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 12.3.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 19.3.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 19.3.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 19.3.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 26.3.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 26.3.2025 klo 1:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 26.3.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 2.4.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 2.4.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 2.4.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 9.4.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 9.4.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 9.4.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 16.4.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 16.4.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 16.4.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 23.4.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 23.4.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 23.4.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 30.4.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 30.4.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 30.4.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Ke 7.5.2025 klo 9:00 - 10:30 RYHMÄ A
Ke 7.5.2025 klo 11:00 - 12:30 RYHMÄ A
Ke 7.5.2025 klo 13:00 - 14:30 RYHMÄ A
Praktikum 1 op
Paikka: TAMK Pääkampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Sovitaan erikseen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pedagogisen näkemyksen laajentuminen 1, 1 op
• Itsenäisesti tehtävä kirjallinen työ erillisen sähköpostitse toimitettavan ohjeen mukaan.
Pedagogisen näkemyksen laajentuminen 2, 3 op
• Lähiopetus pienryhmissä, demonstraatiot, opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, tentti
Praktikum 1 op
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Opetusalaan kuuluvat verkkosivustot
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Kansainvälisyys
Ohjelmistot ja alustat ovat englanninkielisiä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi
matti.ruippo@tuni.fi
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 10.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Tiina Kaukinen
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Tiina Kaukinen
- Pekka Ahonen
- Mari Leppävuori
- Dimas Ruiz Santos
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ A
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ B
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3op, kevät, RYHMÄ C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Aika ja paikka
Lukuvuoden ajan.TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaavan opettajan antama palaute. Aktiivisuus tunneilla. moitteeton opetusharjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu, Pedagoginen praktikum, ohjaavan opettajan palaute.
Oppimateriaalit
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t
Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum ja tuntien valmistelu.
Sisällön jaksotus
Lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Ilmoittautumisaika
08.06.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 11.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Matti Ruippo
- Susanna Vainio
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Jukka Iisakkila
- Lotte Nyberg
- Tiina Kaukinen
- Heini Kärkkäinen
- Annaleena Ilveskivi
- Roope Mäenpää
- Silva Koskela
- Susanna Tenkanen-Lindeman
- Tiina Kaukinen
- Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Jari Salmela
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ C (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
20MUPEMusiikkipedagogi
Pienryhmät
- Praktikum 3, aikataulut sovitaan erikseen instrumenttiopettajan kanssa, 1 op
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 1 op, kevät
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ A
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ B
- Pedagogisen näkemyksen laajentuminen, 3 op, kevät RYHMÄ C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Aika ja paikka
Lukuvuoden ajan.TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaavan opettajan antama palaute. Aktiivisuus tunneilla. moitteeton opetusharjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu, Pedagoginen praktikum, ohjaavan opettajan palaute.
Oppimateriaalit
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t
Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum (80 % läsnäolovelvollisuus) ja tuntien valmistelu.
Sisällön jaksotus
Lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu.
Ilmoittautumisaika
11.06.2021 - 29.08.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 13.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Heini Kärkkäinen
- Matti Ruippo
- Mirja Kopra
- Petri Mäkiharju
- Petri Antikainen
- Jari Salmela
- Janne Malinen
- Paavo Korpijaakko
- Anniina Lehto
- Pekka Ahonen
- Markus Yli-Jokipii
- Tiina Kaukinen
Vastuuhenkilö
Mirja Kopra
Ryhmät
-
19MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.
Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.
Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.
Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.
Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä
Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.
Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.
Aika ja paikka
Lukuvuoden ajan.TAMK Pääcampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaavan opettajan antama palaute. Aktiivisuus tunneilla. moitteeton opetusharjoittelu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu, Pedagoginen praktikum, ohjaavan opettajan palaute.
Oppimateriaalit
Sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 t
Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum ja tuntien valmistelu.
Sisällön jaksotus
Lukuvuoden ajan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty: Opiskelijalla on taitoa ohjata harjoitusoppilasta sekä soittoteknisissä että taiteellisissa kysymyksissä. Opiskelija on osallistunut Pedagogisen praktikumin luentoihin ja suorittanut annetut tehtävät.
Hylätty: Opiskelija ei kykene ohjaamaan harjoitusoppilasta soittoteknisissä eikä taiteellisissa kysymyksissä, kontakti ohjattavaan oppilaaseen ei ole luontevaa. Opiskelija ei suorita Pedagogisen praktikumin tehtäviä eikä osallistu luentotunneille.