AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys Laajuus (5 op)
Tunnus: 2E00EW90
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö
Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 22.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
45 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Maaret Salminen
Ryhmät
-
22MAMedianomi (AMK) 2022
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö (OJ)
Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.
Aika ja paikka
2. periodi Zoomissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ammattilaisvierailu, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea ja digityökaluja.
Oppimateriaalit
opettajalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %
Sisällön jaksotus
Ennakkovalmistautuminen itsenäisenä työskentelynä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kokoontumiskerrat (7 kpl) etänä Zoomissa maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö toteutuu ammattilaisvierailun yhteydessä
Kansainvälisyys
Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin
Lisätietoja opiskelijoille
AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Kurssilla keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen AV-alan tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään ideointi- ja kehittämistehtävä. Fokus on asiakaslähtöisessä videotuotannossa sekä vastuullisuudessa ja eettisyydessä. Tarkempi ohjelma esitellään kurssin käynnistyessä. Opettajat: Maaret Salminen (TAMK), Henna Seppälä (vier. Videolle).
Kurssi alkaa ennakkovalmistautumisella, joka on itsenäistä työskentelyä Moodlessa ajalla 25.9.-2.10. Kurssialueen avautumisesta tiedotetaan ilmoittautuneille erikseen Moodlen kautta.
Kokoontumiskerrat (7 kpl) ovat etänä Zoomissa maanantaisin klo 13–16 seuraavasti: 7.10., 21.10., 28.10., 4.11., 11.11., 18.11., 9.12. Kokoontumiskertojen välissä edistetään itsenäisesti ideointi- ja kehittämistehtävää. Itsenäisen työskentelyn osuus on keskeinen osa kurssin laajuutta (5 op), joten opiskelijan tulee varata kalenteriinsa työskentelyaikaa myös kokoontumiskertojen ulkopuolelle.
Ilmoittautumisaika
15.07.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 22.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Mika Kylänen
Vastuuhenkilö
Maaret Salminen
Ryhmät
-
21MAMedianomi (AMK) 2021
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö (OJ)
Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.
Aika ja paikka
2. periodi Zoomissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvioinnissa sovelletaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Kurssin suorittaminen edellyttää sitä, että kaikki kurssitehtävät on tehty hyväksytysti ja arvioinnin muut perusteet toteutuvat vähintäänkin tyydyttävästi. Poissaolokertoja opetuksesta voi olla enintään kaksi opettajan hyväksymästä syystä. Poissaolosta tulee ilmoittaa vastuuopettajalle etukäteen ja opiskelijan tulee korvata kyseinen kerta korvaavalla tehtävällä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.
Oppimateriaalit
opettajalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus ja ohjaus 45 %, itsenäinen työskentely 55 %
Sisällön jaksotus
Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailijoiden yhteydessä
Kansainvälisyys
Mahdolliset KV-yhteydet kytkeytyvät oppimistehtäviin
Lisätietoja opiskelijoille
AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.
Maanantaisin klo 13-16 kokoontumiskertoja 8 kpl: 2.10., 9.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 11.12. Kokoontumiskerrat Zoomissa.
Ilmoittautumisaika
06.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 12.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
TAMK Mediapolis
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maaret Salminen
- Media-ala Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Leena Mäkelä
Ryhmät
-
20MAMedianomi (AMK) 2020
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohdat. Opiskelija tunnistaa av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen. Opiskelija osaa hankkia eri menetelmin taustatietoa projektien tueksi. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkityksen ja osaa hyödyntää käyttäjäkeskeisiä menetelmiä projektien toteuttamisessa. Hän tuntee asiakastutkimuksen ja kohderyhmäanalyysin menetelmiä ja osaa soveltaa niitä.
Sisältö (OJ)
Asiantuntijaluentoja ja työpajatyöskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn passiivisesti tai minimimäärän. Tehtävät on palautettu, mutta aikataulussa pysyminen tai huolellisuus ovat vain tyydyttävällä tasolla. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tunnistaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa ohjattuna soveltaa niiden menetelmiä projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on huolellisesti laadittu. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehityksen lähtökohtia. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien esituotantoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja koko ryhmää tukien. Hän palauttaa tehtävät aikataulussa ja tehtävät on laadittu huolellisesti ja näkemyksellisesti. Opiskelija tuntee media-alan tuotekehittelyn lähtökohdat ja av-alan kansainvälisen toiminnan merkityksen hyvin. Hän tuntee käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja kohderyhmäanalyysin perusteet ja osaa soveltaa niiden käytännön metodeja projektien ideointiin ja esituotantoon.
Aika ja paikka
1.-2.-periodit etänä Zoomissa ja Sprint Innovation Festivalin tiloissa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoja, ammattilaisvierailijoita, ryhmätyöskentelyä, osallistuminen Sprint Innovation Festivaliin joko monialaisissa opiskelijatiimeissä tai AV-tekijätiimissä, kurssitehtäviä. Käytetään Moodlea, etätyöskentelyalustoja ja digityökaluja.
Oppimateriaalit
opettajalta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus, ohjaus ja Sprint Innovation Festival 60%, itsenäinen työskentely 40%
Sisällön jaksotus
Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022
Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sprint Innovation Festivalin AV-tiimiläisten osalta suoritustapaa tarkennetaan kurssin käynnistyessä.
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku aiempien opintojen tai työkokemuksen perusteella on mahdollista soveltuvilta osin, ja mikäli samoilla perusteilla ei ole haettu hyväksilukua jo muuhun opintoon/muihin opintoihin. Edellä mainituissa tapauksissa otetaan yhteyttä sähköpostitse Maaret Salmiseen (etunimi.sukunimi@tuni.fi) ennen toteutuksen aloitusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä tehdään ammattilaisvierailuiden ja Sprint Innovation Festivaalin yhteydessä.
Kansainvälisyys
Sprint Innovation Festivalin yhteydessä
Lisätietoja opiskelijoille
AV-alan asiakaslähtöinen tuotekehitys on 3. vuoden pakollisia opintoja. Toteutuksella keskitytään asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen ymmärtämiseen ja huomioon ottamiseen tuotekehityksessä. Kurssilla harjoitellaan palvelumuotoilun työkalujen käyttöä sekä tehdään harjoituksia. Tarkemmat teemat ilmoitetaan kurssin käynnistyessä.
Kokoontumiskerrat etänä (7 kpl) maanantaisin klo 13-16 seuraavasti: 5.9. (ei yhteistä kokoontumista, vaan tehdään itsenäisesti Moodlessa), 19.9., 3.10., 24.10., 31.10., 21.11. ja 5.12.2022
Sprint Innovation Festival 7.-11.11.2022