Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3036

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.01.2020 - 08.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.05.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Johanna Granlund
Anne Partanen
Vastuuhenkilö
Anne Partanen
Ryhmät
19ASH1
Sairaanhoitaja monimuoto, kevät 2019
Opintojakso
7K00CT71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö:
Ryhmäessee, johon liitettynä opiskelijakohtainen itsearviointi. Itsearviointi ja osallistuminen voi vaikuttaa henkilökohtaisella tasolla esseen numeeriseen arviointiin( eli ryhmän jäsenille voi tulla eri numero itsearvioinnin sekä osallistumisen tasosta riippuen). Esseen palautus myöhässä huomioidaan arvioinnissa. Numeerinen arviointi 0-5.

Vertaisarviointi:
Huolellisesti ja perustelluilla argumenteilla tehdyllä vertaisarvioinnilla voi olla nostava vaikutus arvosanaan.

Verkkokurssien tehtävien palautus 28.5 mennessä. Verkkokurssit arvioidaan hyväksytty/hylätty

Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty

Kurssin kokonaisarvosanan saamiseen vaikuttaa kurssin kaikkien tehtävien tekeminen tehtävänannon mukaisesti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssin oppimisympäristö sijaitsee Tuni Moodlessa.
Toteutussuunnitelma ja lukujärjestys voivat päivittyä ennen orientaatiota.
Verkkotyöskentely, kirjallinen työ ryhmätyöskentelynä, itsenäinen työskentely, vertaisarviointi.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.

Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia

Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Kaikki tehtävien ohjeistuksissa osoitetut lähdemateriaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria: orientaatio ja tehtävien ohjeistuksien antaminen 2h.Toteutuksen orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus. Orientaatio tapahtuu Teams ympäristössä.

Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja 2h

Itsenäinen työskentely 77h.

Sisällön jaksotus

OSA 1: TEORIA:

Ryhmätyö (3-4 henkilöä):
1. Ohjausosaamisen essee erillisen ohjeen mukaan.
2. Esseen vertaisarviointi yhdelle ryhmälle.
Esseen ja vertaisarvioinnin palautuspäivä: 25.5. 2020

Yksilönä tehtävät verkkokurssit:
1.Verkkovuorovaikutusosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
2. Verkko-ohjausosaamisen kurssi. Kurssin tarkennetut tavoitteet luettavissa moodle oppimisympäristössä.
Verkkokurssit valmiina viimeistään 28.5.2020


OSA 2: KIRJOITUSVIESTINTÄ
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä.
Essee, josta vähintään 50 % tulee olla workshoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan Johanna Granlundin ohjeistuksella toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan. Tehtävissä osataan soveltaa
tietoa.
• Osallistuu ryhmätöihin aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti sekä
soveltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun