Siirry suoraan sisältöön

Holistic Health Promotion (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7Q00FS04-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 22.02.2023
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Sairaanhoitajan kaksikielinen tutkinto-ohjelma
Opettajat
Essi Ylistalo
Johanna Vilppola
Nancy Kamau
Vastuuhenkilö
Virva Vasari
Ryhmät
23TOKASA
Degree Programme in Nursing, TOKASA
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
7Q00FS04

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä

Sisältö (Opintojakso)

- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
- yksilön omien valintojen tukeminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita

Aika ja paikka

Spring 2023, TAMK.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Psychology -
group assignment needs to be returned by 20.2.2023 and commented other students' tasks by 26.2. 2023
individual exam on Monday 20.2.2023 in classroom (live)
re-exam I: week 13: 27.3-1.4.2023 in the exam environment
Re-exam II: week 17: 24.4.-29.4.2023 in the exam environment

Nursing (all nursing exams take place in the exam environment)
Nursing exam: 20.2.-4.3.2023
Nursing re-exam 1: 27.3.-1.4.2023
Nursing re-exam 2: 17.4.-22.4.2023

Students who are not in Finland at the time of the nursing and/or psychology- exam, are required to contact the subject teacher at least during week 10 to arrange an exam date. If the student fails to do so, he/she will lose the first exam possibility and take the retake on the dates which you can see above in this implementation plan.

An opportunity to improve your course grade will be provided in conjunction with the second re-exam opportunity. This requires you to repeat both course exams (psychology and nursing). In addition, you will need to notify your teacher of your intent tp participate 2 weeks before the allocated exam date.

CBCL submissions by 20.2.2023. Late submissions will not be accepted.
All tasks, including re-submission, must be submitted by 4.3.2023.

Failure to complete tasks on time will result in failure to complete that section of the course. The student is then required to part-take on another course to complete the relevant section in order to complete the course overall.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The course orientation requires mandatory attendance. Failure to be present will result in failure to complete the course.

Part 1 Nursing, 1 cr. Assessment: 0-5. Compulsory participation in orientation session.
Part 2: Psychology, 1 cr..Assessment: 0-5. Compulsory participation in orientation session.
Part 3: Case Based Collaborative Learning, 1 cr. Assessment: Pass/Fail. Compulsory participation orientation, small group work and the seminar.

In order to pass the cbcl:
- you must attend the orientation to cbcl and the seminar (no alternative tasks are available)
- you must actively participate in your group's work
- the group work submission must follow the given task instructions
- the group work must be submitted by the due date (late submissions will not be accepted). Any re-submissions due to necessary revisions as recommended by the teacher must be submitted by 4.3.2023.


Additional notes:
- Orientation lessons (both nursing and psychology) are obligatory.
- Case Based Collaborative Learning sessions are obligatory. Missing any part of CBCL results in failure to complete this part of the course.
- All course tasks (including re-submissions) must be completed and submitted by 4.3.2023. Late submissions will not be accepted. Failure to submit on time will result in failure to successfully complete the course.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Teaching methods include the following:
Classroom teaching, group work, guided independent study, flipped-learning, case-based collaborative learning, Moodle tasks.

The primary method of teaching for both components of the course (Nursing and Psychology) will be face-to-face teaching. Online participation is not available unless assessed necessary by the teacher.

As the group consists of students waiting to migrate to Finland, an external link can be provided to students in order to attend the sessions. This, however, is only available to students outside of the boarders of Finland (not including holiday trips). In such circumstances, the teacher can request further written assignments from students participating online. The assignments must be returned in line with the given timeframe/s.

Oppimateriaalit

Nursing:
Wills, J. et al. (2014) Fundamentals of health promotion for nurses. 2nd ed. Hoboken: Wiley. Available as e-book.
https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/176jdvt/cdi_askewsholts_vlebooks_9781118515761

Lesson notes and other materials provided by the teacher during the course.

Psychology:
Lesson notes and there will be a book of Development stages Independent reading (ebook): Handbook of Psychology, Developmental Psychology. (2012).Weiner, I.B., Lerner, R.M., Easterbrooks, M.A. , Mistry, J. and Weiner I. PUBLISHER John Wiley & Sons, Incorporated
pages: 59-514. (infancy and early childhood, childhood, adolescence, adulthood, aging/old age).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 credits = 3 x 27h = 81 hrs
Total work load for student is 81hours, out of which 63 hrs is independent study

Sisällön jaksotus

Part 1: Nursing. It is compulsory to attend the orientation lecture. Individual exam.
Part 2: Psychology. It is compulsory to attend the orientation lecture. Group work and Individual exam.
Part 3: Case Based Collaborative Learning (CBCL). Compulsory attendance at the the orientation to cbcl and seminar. (Small group work and seminars). Small group work is integrated into the Orientation course in written communication.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

There are no options available for completing the course or parts of the course in alternative ways.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Lisätietoja opiskelijoille

ORIENTATION LESSONS (both nursing and psychology) and GROUP SEMINARS are compulsory and thus must be attended as part of successfully completing the course. Failure to be present results in removal from the course.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Failing the initial course exam and the subsequent re-exams results in failing the course.
Failure to successfully complete the allocated tasks according to instructions and within the given time frames.

Siirry alkuun