Matematiikan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00BK90-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 19.09.2022
Ajoitus
22.10.2022 - 31.12.2022
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anja Kuronen
Vastuuhenkilö
Anja Kuronen
Ryhmät
-
22RMIRakennusalan työnjohto, infrarakentaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- laatia tekniikan probleemoista matemaattisen
mallin ja ratkoa näin muodostuvia yhtälöitä ja yhtälöpareja
- kolmion ratkaisun
- laskea tasoalueen painopisteen ja kolmion ja erilaisten monikulmioiden pinta-aloja
- yhdenmuotoisuuden ja mittakaavan käytön
- käyttää sekä soveltaa tason vektoreita
tekniikan ongelmissa.
Sisältö (OJ)
Yhtälöiden ja kaavojen ratkaiseminen. Yhtälöparin ratkaiseminen. Suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen. Vinokulmaisen kolmion ratkaiseminen. Painopiste. Tasokuvioiden pinta-aloja. Yhdenmuotoisuus ja mittakaava Vektorilaskenta tasossa ja sen käyttäminen tekniikan sovelluksissa.
Aika ja paikka
Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti viikolla 43.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson välikoeet (2 kpl)
16.11. yhtälöt
2.12. kolmiot
ja
14.12. loppukoe normaaliin tuntiaikaan (Alustavat ajat, voi tulla muutoksia.)
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla. Uusintakokeessa on koko koealue, välikokeita ei voi uusia erikseen.
1. uusinta ke 18.1.2023 klo 17.00-20.00
2. uusinta/korotus ke 8.2.2023 klo 17.00-20.00
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa VAIN TÄSSÄ 2. uusintakokeessa (ei siis ensimmäisessä eikä myöhemmin)
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta (Pakki).
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
- Opintojakso suoritetaan välikokeilla, loppukokeella ja harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä), aktiivisella tuntiosallistumisella ja yhteistoiminnallisella oppimisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan.
- Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki kotitehtävälistaan löytyvät Moodlesta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät kotitehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Omat tehtävät palautetaan sähköisessä muodossa Moodlessa olevaan palautuskansioon (esim. kuvaamalla omat tehtävät ja palauttamalla pdf-tiedosto Moodleen).
- Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opintojakson työmuotoihin koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois. Muusta on sovittava erikseen opettajan kanssa.
Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
30 % -> 1
50 % -> 2
60 % -> 3
70 % -> 4
80 % -> 5
90 % -> 6
Lopullinen arvosana määräytyy välikokeiden, loppukokeen, kotitehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.
Uusinta- ja korotus:
Kurssin uusinta- ja korotustentti on täysin erillinen koe, johon ei vaikuta enää kotitehtävä- eikä välikoepisteet.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, etätehtävät, videomateriaalit, sähköiset esimerkit, välikokeet ja loppukoe
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Moodlesta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai MAOL
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- lähiopetuksesta, jossa opettaja mukana
- ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana)
- itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, videot, sähköiset esimerkit)
- etätehtävistä
- kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 30h
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna, etätöinä ja mahdollisina paritöinä:
- matemaattisten lausekkeiden käsittely ja muodostaminen.
- lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
- 1. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- 2. asteen yhtälö
- kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- painopisteen laskeminen
(- yhdenmuotoisuus ja mittakaava)
- vektorilaskennan perusteet tasossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon tulee Moodle-toteutus. Opettajalta saa tarvittavat linkit ja avaimet.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja opintojakson työmuotoihin ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.