Skip to main content

Basics of Mathematics (3 cr)

Code: 5B00BK90-3017

General information


Enrolment period
01.08.2022 - 19.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.10.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Site Management
Teachers
Anja Kuronen
Course
5B00BK90

Objectives (course unit)

Students can
-construct mathematical models on technical problems and solve the resulting equations and equation pairs
-solve triangles
-calculate centres of gravity for surfaces and areas for triangles and diverse polygons
-use similarity and scale
-use and apply surface vectors in technical problems.

Content (course unit)

Solving of equations, formulas, and equation pairs. Solving of rectangular and oblique triangles. Centre of gravity. Surface areas. Similarity and scale. Surface vector calculation and its use in technical applications

Location and time

Opetus alkaa lukujärjestyksen mukaisesti viikolla 43.

Exam schedules

Opintojakson välikoeet (2 kpl)
16.11. yhtälöt
2.12. kolmiot
ja
14.12. loppukoe normaaliin tuntiaikaan (Alustavat ajat, voi tulla muutoksia.)


Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa nolla. Uusintakokeessa on koko koealue, välikokeita ei voi uusia erikseen.
1. uusinta ke 18.1.2023 klo 17.00-20.00
2. uusinta/korotus ke 8.2.2023 klo 17.00-20.00

Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa VAIN TÄSSÄ 2. uusintakokeessa (ei siis ensimmäisessä eikä myöhemmin)
Uusintakokeeseen ja korotukseen ilmoittaudutaan TAMKin tenttijärjestelmän kautta (Pakki).
Uusintaan osallistuminen edellyttää arvosanaa 0.
Sairastapauksissa vaaditaan lääkärintodistus.
Poissaolo kokeesta vastaa hylättyä suoritusta.

Assessment methods and criteria

- Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
- Opintojakso suoritetaan välikokeilla, loppukokeella ja harjoitustehtävillä (tunti-, koti- ja verkkotehtävillä), aktiivisella tuntiosallistumisella ja yhteistoiminnallisella oppimisella, jotka kaikki vaikuttavat arvosanaan.
- Opintojakson ajankohtaiset tiedot ja linkki kotitehtävälistaan löytyvät Moodlesta. Opiskelija vastaa itse siitä, että on päivittänyt tekemänsä harjoitustehtävät kotitehtävälistaan ennen seuraavan oppitunnin alkua. Kotitehtäväpisteiden saamiseksi on osallistuttava kotitehtävien tarkistukseen ja oltava valmis esittämään oma ratkaisunsa. Omat tehtävät palautetaan sähköisessä muodossa Moodlessa olevaan palautuskansioon (esim. kuvaamalla omat tehtävät ja palauttamalla pdf-tiedosto Moodleen).
- Kokeen arvostelussa otetaan huomioon paitsi ratkaisun oikeellisuus myös ratkaisutapa ja esitystavan selkeys. Jo arvosanan 0 saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opintojakson työmuotoihin koko opintojakson ajan sekä kurssikokeeseen osallistumista. Säännöllinen läsnäolo tarkoittaa, että tunnilla ollaan aina, ellei ole perusteltua syytä (esim. sairaus) olla pois. Muusta on sovittava erikseen opettajan kanssa.

Harjoitustehtävillä saa lisäpisteitä oheisen taulukon mukaan:
30 % -> 1
50 % -> 2
60 % -> 3
70 % -> 4
80 % -> 5
90 % -> 6
Lopullinen arvosana määräytyy välikokeiden, loppukokeen, kotitehtäväpisteiden ja osallistumisaktiivisuuden perusteella.

Uusinta- ja korotus:
Kurssin uusinta- ja korotustentti on täysin erillinen koe, johon ei vaikuta enää kotitehtävä- eikä välikoepisteet.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, etätehtävät, videomateriaalit, sähköiset esimerkit, välikokeet ja loppukoe

Learning materials

Opettajan jakama materiaali, joka löytyy Moodlesta.
Kaavasto: Tekniikan kaavasto, Tammertekniikka tai MAOL

Student workload

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä on 80 h, joka koostuu:
- lähiopetuksesta, jossa opettaja mukana
- ryhmätöistä (opettaja ei ole mukana)
- itsenäisestä työskentelystä (mm. kotitehtävät, videot, sähköiset esimerkit)
- etätehtävistä
- kokeesta
Opettajan pitämiä lähitunteja sisältäen kokeet on n. 30h

Content scheduling

Opintojakson sisältö koostuu seuraavista aihealueista, joista osa mahdollisesti toteutetaan itseopiskeluna, etätöinä ja mahdollisina paritöinä:
- matemaattisten lausekkeiden käsittely ja muodostaminen.
- lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset.
- 1. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
- 2. asteen yhtälö
- kolmion ratkaiseminen ja erilaisten monikulmioiden pinta-alat
- painopisteen laskeminen
(- yhdenmuotoisuus ja mittakaava)
- vektorilaskennan perusteet tasossa.

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

Further information

Opintojaksoon tulee Moodle-toteutus. Opettajalta saa tarvittavat linkit ja avaimet.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osallistuu säännöllisesti opetukseen ja opintojakson työmuotoihin ja suorittaa opintojakson loppukokeen, mutta ei muuten saavuta tyydyttävään arvosanaan vaadittuja kriteerejä. Mikäli edellä mainitut kriteerit eivät täyty, niin opiskelija poistetaan toteutukselta. Nollan saaminen mahdollistaa osallistumisen kurssin uusintakokeeseen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Ratkaisujen perusteluissa ja matemaattisissa käsitteissä ja merkinnöissä on vielä haparointia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Matemaattisia merkintöjä ja käsitteitä käytetään pääsääntöisesti oikein. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut sekä käyttää oikeita matemaattisia merkintöjä. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Go back to top of page