Siirry suoraan sisältöön

Occupational Finnish for Nurses 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 7Q00FS13

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa

Sisältö

- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

09.06.2023 - 23.10.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 18.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Marita Mäki
Vastuuhenkilö

Marita Mäki

Ryhmät
  • 22NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa

Sisältö (OJ)

- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Aika ja paikka voivat vaihdella, seuraa lukujärjestystä.
Mahdollisesti joitakin tapaamisia harjoittelujakson aikana.
Joitakin muutoksia voi vielä tulla sen vuoksi, että opettajan kalenteriin pitää järjestellä jonkin toisen kurssin opetusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arivointi perustuu pääosin päättötenttiin (kirjallinen ja suullinen osa).

Muu kurssityöskentely vaikuttaa positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti arviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luokkaopetus kerran viikossa.
Kurssitehtävät
Lopputentti

Kurssilla harjoitellaan puhumista, kuullun ymmärtämistä, kirjoittamista ja tekstin ymmärtämistä. Painopiste on aktiivisessa kielenkäyttämisessä ja ammatillisten tilanteiden harjoittelemisessa.

Oppimateriaalit

Kurssikirja on Hoidetaan suomeksi.
(Heidi Sippola, Nuppu-Maria Tuononen, Anu Mustonen, 3. painos 2021.)
Tarvitset kijraa kotitehtäviin ja luokkatyöskentelyyn. Jos kirjaa on vaikea löytää kirjastosta tai ostaa, voitte tehdä yhteistyötä ja hankkia yhdessä pienen opiskelijaryhmän kanssa yhden yhteisen kirjan.
Opettajan materiaali, verkkomateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä kurssi järjestetään kansainvälisille opiskeljoille (Vain ryhmälle 22 NURKEN) ja tavoite on kehittää hoitoalan ammatillista suomen kielen taitoa.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Ilmoittautumisaika

16.12.2022 - 19.02.2023

Ajoitus

13.01.2023 - 30.03.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö

Päivi Suominen-Tontti

Ryhmät
  • 22NURFILTOP
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa

Sisältö (OJ)

- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

Oppitunnit kerran viikossa. Aika ja paikka voivat vaihdella, seuraa lukujärjestystä.
Mahdollisesti joitakin tapaamisia harjoittelujakson aikana.
Joitakin muutoksia voi vielä tulla sen vuoksi, että opettajan kalenteriin pitää järjestellä jonkin toisen kurssin opetusta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arivointi perustuu pääosin päättötenttiin (kirjallinen ja suullinen osa). Rajatapauksessa puolivälin "harjoitustesti" ja osallistuminen opetukseen ratkaista arvosanan.

Muu kurssityöskentely vaikuttaa positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti arviointiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luokkaopetus kerran viikossa.
Kurssitehtävät
Lopputentti

Kurssilla harjoitellaan puhumista, kuullun ymmärtämistä, kirjoittamista ja tekstin ymmärtämistä. Painopiste on aktiivisessa kielenkäyttämisessä ja ammatillisten tilanteiden harjoittelemisessa.

Oppimateriaalit

Kurssikirja on Hoidetaan suomeksi.
(Heidi Sippola, Nuppu-Maria Tuononen, Anu Mustonen, 3. painos 2021.)
Tarvitset kijraa kotitehtäviin ja luokkatyöskentelyyn. Jos kirjaa on vaikea löytää kirjastosta tai ostaa, voitte tehdä yhteistyötä ja hankkia yhdessä pienen opiskelijaryhmän kanssa yhden yhteisen kirjan.
Opettajan materiaali, verkkomateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tämä kurssi järjestetään kansainvälisille opiskeljoille (Vain ryhmälle 22 NURFILTOP) ja tavoite on kehittää hoitoalan ammatillista suomen kielen taitoa.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-

Ilmoittautumisaika

04.01.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Ella Hakala
Vastuuhenkilö

Ella Hakala

Ryhmät
  • 22NURFIL
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa

Sisältö (OJ)

- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

10.06.2022 - 22.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Nursing

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Maiju Paldán

Ryhmät
  • 21NURKEN
    Degree Programme in Nursing

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa

Sisältö (OJ)

- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.

Aika ja paikka

See your calendar.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

The final exam will take place on 14th of November 2022.

The renewal exam will take place on 24th of November 2022.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The evaluation will be based on two things:
- The final exam where the student will be tested on how well they master the content of the course.
- Smaller tests on predetermined dates which will showcase how well the students masters the subject matters of the earlier weeks.

In addition to this, the student needs to submit course work that will be evaluated on passed/fail basis. This applies to all grade levels, except for the grade 0.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

We will have
- course meetings (in the classroom)
- homework
- language tests
- a final exam
- additional course work (e.g., a presentation)

N.B.! Only 21NURKEN students can enroll in the course. If you need to find another Occupational Finnish course, please, contact Ella Hakala (ella.hakala@tuni.fi).

Oppimateriaalit

Sippola, H., Tuononen, N-M. & Mustonen, A. 2012. Hoidetaan suomeksi. WSOY.
(N.B.! The book will be available in the library later in the autumn.)

In addition to this, you will receive a lot of study material from the teacher.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Schedule on August:

2 x 2 h 45 min. meetings each week

Schedule on October and November:

1-2 x 1,5 h meetings each week

The student needs to be present at least 80 % of the course meeting time unless they have a special justification for their absence. We will discuss this in the first course meeting.

In addition to this, you should prepare for 2-4 hours of independent work each week.

Sisällön jaksotus

The course will start on August, and end on late November.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Not available.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Not available.

Kansainvälisyys

Not available.

Lisätietoja opiskelijoille

Goals:
The student will extend their knowledge in Finnish grammar, vocabulary, speaking, and writing conventions. The language requirements of the nursing field will be the special focus of the course, and incorporated in the general language learning topics.

In the end of the course, the student should feel more confident about their ability to interact with Finnish-speaking patients and co-workers.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student can receive the grade zero based on any of the following reasons:

- The students fails to reach the minimum level (30 %) in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
- The student does not complete and submit/present the required course work.
- The student misses more than 20 % of the course meeting time, and does not have a proper justification for their absences.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Grade 1:
The student needs to reach at least 30 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
Grade 2:
The student needs to reach at least 45 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).

In practice, this demands that the student can show at least rudimentary knowledge on the basics of occupational nursing Finnish. However, the student might still struggle with handling more complex and advanced topics and subject matters, and does not necessarily know how to apply the new lessons in their previous knowledge about Finnish language.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Grade 3:
The student needs to reach at least 60 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
Grade 4:
The student needs to reach at least 75 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).

In practice, this demands that the student can showcase solid, versatile knowledge on the basics of Occupational Finnish, and is able to incorporate their previous language skills in the new subject matters at least on a rudimentary level. However, the student might still need more practice with individual subject matters, and have hard time mastering more advanced topics.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student needs to reach at least 90 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).

In practice, this demands that the student can showcase solid, versatile knowledge on the basics of Occupational Finnish, and is able to incorporate their previous language skills in the new subject matters.