Occupational Finnish for Nurses 1Laajuus (5 op)
Tunnus: 7Q00FS13
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa
Sisältö
- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Ilmoittautumisaika
09.06.2023 - 23.10.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Marita Mäki
Vastuuhenkilö
Marita Mäki
Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa
Sisältö (OJ)
- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Aika ja paikka voivat vaihdella, seuraa lukujärjestystä.
Mahdollisesti joitakin tapaamisia harjoittelujakson aikana.
Joitakin muutoksia voi vielä tulla sen vuoksi, että opettajan kalenteriin pitää järjestellä jonkin toisen kurssin opetusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arivointi perustuu pääosin päättötenttiin (kirjallinen ja suullinen osa).
Muu kurssityöskentely vaikuttaa positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luokkaopetus kerran viikossa.
Kurssitehtävät
Lopputentti
Kurssilla harjoitellaan puhumista, kuullun ymmärtämistä, kirjoittamista ja tekstin ymmärtämistä. Painopiste on aktiivisessa kielenkäyttämisessä ja ammatillisten tilanteiden harjoittelemisessa.
Oppimateriaalit
Kurssikirja on Hoidetaan suomeksi.
(Heidi Sippola, Nuppu-Maria Tuononen, Anu Mustonen, 3. painos 2021.)
Tarvitset kijraa kotitehtäviin ja luokkatyöskentelyyn. Jos kirjaa on vaikea löytää kirjastosta tai ostaa, voitte tehdä yhteistyötä ja hankkia yhdessä pienen opiskelijaryhmän kanssa yhden yhteisen kirjan.
Opettajan materiaali, verkkomateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kurssi järjestetään kansainvälisille opiskeljoille (Vain ryhmälle 22 NURKEN) ja tavoite on kehittää hoitoalan ammatillista suomen kielen taitoa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Ilmoittautumisaika
16.12.2022 - 19.02.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 30.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Päivi Suominen-Tontti
Vastuuhenkilö
Päivi Suominen-Tontti
Ryhmät
-
22NURFILTOPDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa
Sisältö (OJ)
- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
Oppitunnit kerran viikossa. Aika ja paikka voivat vaihdella, seuraa lukujärjestystä.
Mahdollisesti joitakin tapaamisia harjoittelujakson aikana.
Joitakin muutoksia voi vielä tulla sen vuoksi, että opettajan kalenteriin pitää järjestellä jonkin toisen kurssin opetusta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arivointi perustuu pääosin päättötenttiin (kirjallinen ja suullinen osa). Rajatapauksessa puolivälin "harjoitustesti" ja osallistuminen opetukseen ratkaista arvosanan.
Muu kurssityöskentely vaikuttaa positiivisesti, negatiivisesti tai neutraalisti arviointiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luokkaopetus kerran viikossa.
Kurssitehtävät
Lopputentti
Kurssilla harjoitellaan puhumista, kuullun ymmärtämistä, kirjoittamista ja tekstin ymmärtämistä. Painopiste on aktiivisessa kielenkäyttämisessä ja ammatillisten tilanteiden harjoittelemisessa.
Oppimateriaalit
Kurssikirja on Hoidetaan suomeksi.
(Heidi Sippola, Nuppu-Maria Tuononen, Anu Mustonen, 3. painos 2021.)
Tarvitset kijraa kotitehtäviin ja luokkatyöskentelyyn. Jos kirjaa on vaikea löytää kirjastosta tai ostaa, voitte tehdä yhteistyötä ja hankkia yhdessä pienen opiskelijaryhmän kanssa yhden yhteisen kirjan.
Opettajan materiaali, verkkomateriaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tämä kurssi järjestetään kansainvälisille opiskeljoille (Vain ryhmälle 22 NURFILTOP) ja tavoite on kehittää hoitoalan ammatillista suomen kielen taitoa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-
Ilmoittautumisaika
04.01.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Ella Hakala
Vastuuhenkilö
Ella Hakala
Ryhmät
-
22NURFILDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa
Sisältö (OJ)
- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
10.06.2022 - 22.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Nursing
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
Opettaja
- Maiju Paldán
Vastuuhenkilö
Maiju Paldán
Ryhmät
-
21NURKENDegree Programme in Nursing
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää kielenkäytön tilannesidonnaisuudesta, tuntee erilaisia terveydenhuoltolan tekstilajeja sekä niiden kielenkäyttövaatimuksia
- pystyy tiedonhakuun erilaisista aiheista
- osaa kertoa omasta taustastaan ja osaamisestaan sekä suullisesti että kirjallisesti
- tietää miten kommunikoida eri viestintätilanteissa hoitoalan työssä
- kehittyy ja rohkaistuu viestimään suomen kielellä terveydenhuoltoalan muuttuvissa tilanteissa
Sisältö (OJ)
- omalla alalla tarvittavat keskeiset kieliopilliset rakenteet, sanojen johtaminen
- terveydenhuoltoalan sanaston kartuttaminen
- terveydenhuoltoalan suulliset ja kirjalliset vuorovaikutustilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuollon yksinkertaisissa jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija tuntee oman alansa sanastoa, kieliopillisia rakenteita ja sanastoa, ja käyttää niitä yleensä oikein. Opiskelijalla on kehittyvä ammatillinen kielitaito.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija selviytyy terveydenhuoltoalan päivittäisissä tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa keskeiset alan fraasit ja ilmaisut sekä sanaston sujuvasti. Opiskelija taitaa alalla tarvittavat keskeiset kielenkäytön rakenteet ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija huomioi toiminnassaan kielenkäytön kulttuuriset erot. Opiskelija toimii aktiivisesti kehittäen ammatillista kielitaitoaan. Hän osallistuu keskusteluihin ja tekee annetut tehtävät sovitusti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija toimii tuloksekkaasti alansa erilaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa ottaa tilanteen vaatimukset huomioon. Opiskelija käyttää erilaisia fraaseja ja ilmauksia sekä alan sanastoa monipuolisesti. Hän käyttää vaativiakin kielen rakenteita sujuvasti sekä suullisessa että kirjallisessa ilmaisussa. Opiskelija kehittää aktiivisesti ammatillista suomen kielen taitoaan kaikessa toiminnassaan.
Aika ja paikka
See your calendar.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
The final exam will take place on 14th of November 2022.
The renewal exam will take place on 24th of November 2022.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The evaluation will be based on two things:
- The final exam where the student will be tested on how well they master the content of the course.
- Smaller tests on predetermined dates which will showcase how well the students masters the subject matters of the earlier weeks.
In addition to this, the student needs to submit course work that will be evaluated on passed/fail basis. This applies to all grade levels, except for the grade 0.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
We will have
- course meetings (in the classroom)
- homework
- language tests
- a final exam
- additional course work (e.g., a presentation)
N.B.! Only 21NURKEN students can enroll in the course. If you need to find another Occupational Finnish course, please, contact Ella Hakala (ella.hakala@tuni.fi).
Oppimateriaalit
Sippola, H., Tuononen, N-M. & Mustonen, A. 2012. Hoidetaan suomeksi. WSOY.
(N.B.! The book will be available in the library later in the autumn.)
In addition to this, you will receive a lot of study material from the teacher.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Schedule on August:
2 x 2 h 45 min. meetings each week
Schedule on October and November:
1-2 x 1,5 h meetings each week
The student needs to be present at least 80 % of the course meeting time unless they have a special justification for their absence. We will discuss this in the first course meeting.
In addition to this, you should prepare for 2-4 hours of independent work each week.
Sisällön jaksotus
The course will start on August, and end on late November.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not available.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Not available.
Kansainvälisyys
Not available.
Lisätietoja opiskelijoille
Goals:
The student will extend their knowledge in Finnish grammar, vocabulary, speaking, and writing conventions. The language requirements of the nursing field will be the special focus of the course, and incorporated in the general language learning topics.
In the end of the course, the student should feel more confident about their ability to interact with Finnish-speaking patients and co-workers.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student can receive the grade zero based on any of the following reasons:
- The students fails to reach the minimum level (30 %) in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
- The student does not complete and submit/present the required course work.
- The student misses more than 20 % of the course meeting time, and does not have a proper justification for their absences.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Grade 1:
The student needs to reach at least 30 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
Grade 2:
The student needs to reach at least 45 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
In practice, this demands that the student can show at least rudimentary knowledge on the basics of occupational nursing Finnish. However, the student might still struggle with handling more complex and advanced topics and subject matters, and does not necessarily know how to apply the new lessons in their previous knowledge about Finnish language.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Grade 3:
The student needs to reach at least 60 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
Grade 4:
The student needs to reach at least 75 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
In practice, this demands that the student can showcase solid, versatile knowledge on the basics of Occupational Finnish, and is able to incorporate their previous language skills in the new subject matters at least on a rudimentary level. However, the student might still need more practice with individual subject matters, and have hard time mastering more advanced topics.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student needs to reach at least 90 % level in the evaluated course work (the final exam and the language tests).
In practice, this demands that the student can showcase solid, versatile knowledge on the basics of Occupational Finnish, and is able to incorporate their previous language skills in the new subject matters.