Siirry suoraan sisältöön

Suunnitteluprojekti 1Laajuus (6 op)

Tunnus: 5B00FA99

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee työskentelemään suunnitteluryhmässä ja ymmärtää oman suunnitteluratkaisunsa osana laajempaa kokonaisuutta.

Opiskelija osaa hankkia tietoa sekä aluesuunnitelman että yksinkertaisen rakennuksen suunnittelun pohjaksi.

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen aluesuunnitelman ja rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin.

Sisältö

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Aluesuunnitelman laadinta ryhmätyönä.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät
  • 23I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija kykenee työskentelemään suunnitteluryhmässä ja ymmärtää oman suunnitteluratkaisunsa osana laajempaa kokonaisuutta.

Opiskelija osaa hankkia tietoa sekä aluesuunnitelman että yksinkertaisen rakennuksen suunnittelun pohjaksi.

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen aluesuunnitelman ja rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Aluesuunnitelman laadinta ryhmätyönä.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 17.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Hannu Kauranen

Ryhmät
  • 22I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija kykenee työskentelemään suunnitteluryhmässä ja ymmärtää oman suunnitteluratkaisunsa osana laajempaa kokonaisuutta.

Opiskelija osaa hankkia tietoa sekä aluesuunnitelman että yksinkertaisen rakennuksen suunnittelun pohjaksi.

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen aluesuunnitelman ja rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Aluesuunnitelman laadinta ryhmätyönä.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakennusarkkitehti

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaakko Aumala
  • Minna Nyström-Järvinen
Vastuuhenkilö

Minna Nyström-Järvinen

Ryhmät
  • 21I800
    Rakennusarkkitehti

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija kykenee työskentelemään suunnitteluryhmässä ja ymmärtää oman suunnitteluratkaisunsa osana laajempaa kokonaisuutta.

Opiskelija osaa hankkia tietoa sekä aluesuunnitelman että yksinkertaisen rakennuksen suunnittelun pohjaksi.

Opiskelija osaa suunnitella yksinkertaisen aluesuunnitelman ja rakennuksen sekä tuottaa niihin liittyvät piirustukset.

Opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnitteluun, rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin.

Sisältö (OJ)

Arkkitehtisuunnittelun perusteita.
Suunnittelun tietolähteiden käyttö ja tiedon hankinta.
Aluesuunnitelman laadinta ryhmätyönä.
Yksinkertaisen rakennuksen luonnospiirustusten teko.
Rakennusmateriaaleihin ja rakenteisiin tutustuminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.

Aika ja paikka

ilmoitetaan moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

arviointi harjoitustyön mukaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi ryhmätyöskentelyn, itsearvioinnin ja henkilökohtaisten palautusten perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus poikkeusolot huomioiden
virtuaaliopetus
itseopiskelu
yhteisöllinen oppiminen
projektioppiminen

Oppimateriaalit

ilmoitetaan moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op / 27 h

Sisällön jaksotus

ilmoitetaan moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

osittain yhteisprojekti ENVEn kanssa

Lisätietoja opiskelijoille

ilmoitetaan moodlessa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole täyttänyt opintojakson minimivaatimuksia eikä hänen näyttönsä osaamisesta tai osallistumisesta anna edellytyksiä hyväksyttyyn suoritukseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta. Opintojaksolla tuotetuissa suunnitelmissa on havaittavissa selkeitä puutteita.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on heikkoa tai tyydyttävää. Opiskelija osaa toimia ryhmässä.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, mutta suunnittelutehtävässä ei ole nähtävissä kehitystä sen ansiosta. Hän tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Aktiivisuus opintojaksolla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja saadun ohjauksen ja palautteen perusteella. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Hän tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa oivaltavasti harjoitustyöhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Tuotetut suunnitelmat ovat ohjeistuksen mukaiset, selkeät ja ymmärrettävät.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti ja opiskelija on hyödyntänyt kiitettävällä tavalla siinä saamaansa ohjausta ja palautetta.

Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti, joustavasti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Opiskelija käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Hän tarkastelee ja arvioi itseään sekä sitä yhteisöä tai työkokonaisuutta, jossa omalla ammattialallaan toimii.