Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: 5N00HD99

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa valmistella ja pitää asiantuntijaesityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden.
Opiskelija osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija kehittää kirjoitus-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan osana ammattitaitoaan.

Sisältö

Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (esim. muistio ja tiedote)
Puheviestinnän perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.

Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.

Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annina Korpela
Vastuuhenkilö

Outi Rask

Ryhmät
  • 25I231C
    Sähkö- ja automaatiotekniikka 2025C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa valmistella ja pitää asiantuntijaesityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden.
Opiskelija osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija kehittää kirjoitus-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan osana ammattitaitoaan.

Sisältö (OJ)

Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (esim. muistio ja tiedote)
Puheviestinnän perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.

Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.

Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

09.01.2025 - 24.05.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Johanna Granlund
Vastuuhenkilö

Outi Rask

Ryhmät
  • 25AI231
    Sähkö- ja automaatiotekniikka, monimuotototeutus kevät 2025

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa valmistella ja pitää asiantuntijaesityksen tilanteen ja vastaanottajat huomioiden.
Opiskelija osaa toimia ryhmätilanteissa vuorovaikutteisesti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Opiskelija kehittää kirjoitus-, esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojaan osana ammattitaitoaan.

Sisältö (OJ)

Opiskelussa ja työelämässä tarpeellisten tekstilajien piirteet (esim. muistio ja tiedote)
Puheviestinnän perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistunut opetukseen vaaditun määrän.

Hän kirjoittaa ymmärrettävästi ja asiatyylisesti tarvittaessa asiakirjastandardia jäljitellen. Opiskelija hyödyntää tarvittaessa lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perusteleminen on vaatimatonta. Tekstin rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Opiskelija kykenee pitämään esittelevän puheensa visuaalisen havainnollistuksen kera asiallisesti, joskin sen kestossa, rakenteessa, vuorovaikutuksellisuudessa tai äänenkäytössä on paljonkin huomautettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti ja sovitun aikataulun mukaisesti. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja perustelee näkemyksensä. Hänen suorituksensa ovat annettujen ohjeiden mukaan tilanteen ja vastaanottajan huomioivia ja rakenteeltaan toimivia.

Esitetyt näkemykset on perusteltuja, lähdetiedot on referoitu tarkoituksenmukaisesti ja niin, että referointi niveltyy luontevasti muuhun esitykseen. Olennainen tieto välittyy selkeästi, ja esitys on melko virheetön ja ohjeistuksia noudatteleva.

Opiskelija ottaa esityksissään vastaanottajat ja tilanteen huomioon. Rakenteeltaan toimivan puheensa aikana opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät erinomaisesti sovittuja aikatauluja noudattaen sekä osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti sekä perustelee mielipiteensä monipuolisesti. Hänen käyttämänsä kieli on miltei virheetöntä ja tyyliltään moitteetonta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei ole

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

kirjoitustehtävät
harjoitukset
ryhmä- ja pariharjoitukset

Oppimateriaalit

Materiaali kurssin Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähiopetusta ja etäopetusta lukujärjestyksen mukaisesti
kirjoitus-, valmistelu- ja suunnittelutehtävät itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Kurssin aikataulu, jaksotus ja arviointiperusteet esitellään ja tarvittaessa muokataan toteutuksen ensimmäisellä opetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-