Siirry suoraan sisältöön

Ajoneuvon korirakenteetLaajuus (3 op)

Tunnus: 5C00ES28

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jari Seppälä
  • Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 22I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 22I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Mahdollinen kurssimateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yritysvierailuja.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jari Seppälä
  • Jarkko Peltonen
Vastuuhenkilö

Jarkko Peltonen

Ryhmät
  • 21I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka
  • 21I132
    Autotekniikka, auto- ja korjaamotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Mahdollinen kurssimateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yritysvierailuja.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jari Seppälä
  • Jarkko Peltonen
Ryhmät
  • 20I132
    Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
  • 20I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Luentomateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yksi yritysvierailu.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Autotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvotekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettaja
  • Jari Seppälä
  • Jarkko Peltonen
Ryhmät
  • 20I132
    Autotekniikka, auto-ja korjaamotekniikka
  • 20I131
    Autotekniikka, auto- ja työkonetekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa:
- ajoneuvojen korien, alustojen ja päällirakenteiden mitoitus- ja suunnitteluperusteet
- tärkeimmät kansalliset ja kansainväliset ajoneuvomääräykset
- henkilö- ja hyötyajoneuvojen valmistusteknologiat
- korien liimaus, hitsaus, niittaus, juotos, korjaus-, oikaisumenetelmät
- käyttää ajoneuvoalan ohjelmia korjauksen kustannuslaskentaan
- käyttää ohjelmaa raskaan kaluston rakenteiden mitoitukseen.

Sisältö (OJ)

Opintojakso sisältää ajoneuvon rakenteeseen liittyvät määräykset, korien ja alustojen rakenneperiaatteet, materiaalit, valmistus- ja korjausmenetelmät. Opintojaksossa opiskellaan turvallisuusmääräykset, -varusteet, testaukset sekä kolarikorjaukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kaksi välikoetta opintojakson toteutuksen mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi suoritetaan seuraavasti:
- kevyen kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %)
- raskaan kaluston osuus 50 % (harjoitustyö 50 % ja välikoe 50 %).
Harjoitustöistä ja kokeista on saatava vähintään 1/3 maksimipistemäärästä (jokaisesta osasuorituksesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso pitää sisällään luento-opetusta, harjoitustoitä ja välikokeita.

Oppimateriaalit

Bosch: Automotive handbook (uusin versio).
Luentomateriaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 38 tuntia, itseopiskelu 42 tuntia.

Sisällön jaksotus

Kevyen kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- suunnitteluperusteet
- korikehikko
- valmistus
- turvallisuus
- pintakäsittely
- vauriokorjaukset
- turvaohjaamo
- välikoe.
Raskaan kaluston osuus:
- ajoneuvomääräykset
- hyötyajoneuvon rakenne
- runkorakenteet
- päällirakentajat
- päällirakentajan ohjeet
- raskaan kaluston kolarikorjaus
- välikoe.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutusta ei voi suorittaa muulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käytetään vierailevia luennoitsijoita mahdollisuuksien mukaan. Opintojaksolla pyritään tekemään myös yksi yritysvierailu.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Kevyen kaluston osuudessa opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään: työkonetekniikan opiskelijat ja korjaamotekniikan opiskelijat. Osa tunneista pidetään ryhmittäin. Työkonetekniikan osuudessa keskitytään tarkemmin suunnitteluun ja valmistukseen. Korjaamotekniikan osuudessa pääpaino on vaurioanalyysissä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole saanut osasuorituksia hyväksytysti suoritettua.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä ajoneuvoissa käytettäviä korirakenteiden rakenneratkaisuja. Tuntee erilaisia korjausmenetelmiä, muttei osaa perustella valintojaan. Toimii ryhmässä. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa jäsentää eri korirakenteiden rakenneratkaisuja suhteessa toisiinsa. Osaa valita eri korjausmenetelmistä sopivimman ja perustella valintansa. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisesti ajoneuvojen korirakenteissa käytettävät rakenneratkaisut. Osaa valita oikeanlaisia työmenetelmiä erilaisiin kolarikorjauksiin ja luoda uusia ratkaisuja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.