Skip to main content

Theory and History of Contemporary Architecture (4 cr)

Code: 5B00FB06-3006

General information


Enrolment period
01.08.2025 - 22.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Construction Architect
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Construction Architect
Teachers
Jaakko Aumala
Tytti Kaitala
Person in charge
Tytti Kaitala
Tags
CONTACT
Course
5B00FB06

Objectives (course unit)

Students learn to know the history and theory of modern architecture and the history of Finnish and Nordic architecture.

Students know the effects of architectural theories on the history and present day of architecture. After completing the course, students can read different time layers of architecture.

Students can form their own conception of architecture and justify their architectural views. Students can apply architectural theory into practice. Students can apply the requirements of ecology and sustainable development in architectural design.

Content (course unit)

History and theory of modern architecture
History of Finnish and Nordic architecture
Architectural theories and their practical effects
Creation of architectural wholeness
Architectural criticism

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student recognizes the stylistic periods of the history of contemporary architecture, but there are still gaps in understanding the whole. Competence screens show gaps in competence.

Activity in the course and assignments is moderate.

Student takes responsibility for his own performance. He examines and evaluates things from his own point of view.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student understands and structures the stylistic development of the history of contemporary architecture and the historical environment well, knows how to distinguish the characteristic features of the style and applies what he has learned comprehensively to exercises and demonstrations of competence.

Activity during the course and assignments are good and constructive.

Student takes responsibility and commits not only to his own activities but also to the activities of the group. He knows how to cooperate responsibly and is ready to develop his interaction skills. He examines and evaluates things from both his own and the local community's point of view.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student can expertly explain and present the continuum of the history of contemporary architecture and analyze the historical environment. He understands the causes and consequences of the context of the history of architecture and general history and knows how to apply what he has learned insightfully to both practice tasks and other demonstrations of competence.

Student has participated in the teaching in an active, committed and constructive manner.

Student systematically uses feedback as a tool for his own and his community's professional growth. He knows how to cooperate responsibly, flexibly and constructively. He examines and evaluates himself as well as the community or work group in which he works in his professional field.

Location and time

Lukujärjestyksen mukaan.

Exam schedules

Kotitentin suoritusajankohta ilmoitetaan opintojakson aikana.

Assessment methods and criteria

Noudatetaan TAMKin yleisiä arviointikriteerejä. Seuraavat täydennyksenä.
Opintojakson arvosana määräytyy harjoitustöiden, esitelmien ja kotitentin perusteella.
Vähintään 50% läsnäolo tunneilla on pakollinen.
Kaikki poissaolot vaikuttavat arviointiin poissaolon syystä riippumatta. Poissaolot sallitaan tapauskohtaisesti, mutta opiskelija itse kantaa vastuun ja ymmärtää, että poissaoloilla on aina vaikutusta arvosanaan.
Arvosana ei muodostu pelkästään opiskelijan tekemän tuntikirjanpidon mukaan.
Opiskelijalla on oikeus kysyä arvioinnin perusteet.
Arviointiin ei voi vaikuttaa jälkikäteen esim. opettajalle sähköposteja lähettämällä.
Uusintatentin arvo ei vastaa alkuperäisen tentin suoritusta, mikäli uusinta tehdään korottamistarkoituksessa. Tenttimisoikeus tai oikeus korottaa tenttiarvosanaa ei ole automaattinen, vaan on opettajan harkinnassa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähi- ja etäluennot, kohdekäynnit, ryhmätyöt, harjoitustyöt ja tentti.

Learning materials

Ilmoitetaan opintojakson aikana. Materiaalia Moodlessa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 4 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.

Content scheduling

Ilmoitetaan opintojakson aikana.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Practical training and working life cooperation

Mahdolliset kohdekäynnit/opintomatkat muuhun ohjelmaan sovittaen. COVID-19 pandemian asettamat rajoitukset huomioidaan.

Further information

Esitietovaatimuksena Arkkitehtuurin teoria ja historia -kurssin suoritus. Kurssilla on käytössä Moodle.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei hahmota arkkitehtuurin nykyhistorian aikakausia, niihin liittyviä tyyliseikkoja ja taustatekijöitä. Harjoitustehtävistä suoriutuminen on heikkoa. Kokonaisuudesta näkyy, että käsiteltyihin asioihin ei ole riittävästi paneuduttu. Jos joku pakollinen tehtävä on palauttamatta, saa opiskelija arvosanan 0, jonka korottaminen edellyttää kyseisen tehtävän suorittamisen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa nykyarkkitehtuurin historian tyylillisiä ajanjaksoja, mutta kokonaisuuden hahmottamisessa on vielä paljon aukkoja. Tenttiosaaminen heikohkoa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hahmottaa nykyarkkitehtuurin historian tyylillistä kehitystä ja historiallista ympäristöä hyvin, osaa eritellä tyylille ominaisia piirteitä ja soveltaa oppimaansa harjoitustöihin kattavasti.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa selittää ja esittää nykyarkkitehtuurin historian jatkumon asiantuntevasti, osaa anlysoida historiallista ympäristöä. Ymmärtää arkkitehtuurin historian ja yleisen historian asiayhteyden syyt ja seuraukset.

Go back to top of page