Varhaiskasvatus (10op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV61-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.07.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 04.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
- Seija Hurskainen
- Eeva-Mari Miettinen
- Anni Arola
- Vastuuhenkilö
- Piia Roos
- Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
25ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
- Opintojakso
- 7S00GV61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla syvennetään osaamista varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteista, asiakasprosessista, työorientaatioista, ilmiöistä ja erityiskysymyksistä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• syventää omaa kasvatustietoisuuttaan sekä osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen tuntien lait ja asiakirjat
• osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan ja -didaktiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltua toimintaa lapsen tarpeet huomioiden
• tietää kasvatusyhteistyön ja monialaisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä
Sisältö (Opintojakso)
• Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys ja tehtävä
• Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat (mm. Vakalaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
• Lapsen osallisuus, toimijuus ja vertaissuhteet sekä käsitys lapsesta ja lapsuudesta
• Kulttuurinen moninaisuus ja kestävä elämäntapa
• Lapsi oppijana sekä oppimisen yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus moninaisissa oppimisympäristöissä
• Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja dokumentointi
• Laadun arviointi ja kehittäminen, pedagoginen dokumentointi (mm. havainnointi)
• Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen tuki
• Leikin merkitys hyvinvoinnille ja oppimiselle
• Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys lapsiryhmässä, tiimissä ja työyhteisössä
• Sosiaalipedagoginen työote
• Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö (mm. lastensuojelu ja perhetyö)
• Digitaaliset ympäristöt, tietoturva- ja -suojavaatimukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
VKO 41
7.10 koko päivä
9.10 iltapäivä
10.10 koko päivä
VKO 45
4.11 koko päivä
5.11 koko päivä
VKO 49
2.12 koko päivä
4.12 koko päivä
5.12 aamupäivä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Orientoiva tentti 10.10.2025. Tenttiin tulevat artikkelit ilmoitetaan Moodlen kautta. Artikkelit saavat olla mukana tenttitilanteissa ja niissä saa olla merkintöjä / alleviivauksia.
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Opiskelija saa korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran. Uusinnasta ja arvosanan korottamisesta sovitaa erikseen tentistä vastaavan opettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa. Poissaolojen korvaavuudesta sovitaan kyseisen opetuskerran pitäneen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Ks. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h.
luennot n. 60 h, itsenäistä työtä n. 210 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pedagogisen osaamisen harjoittelun suorittaminen suositeltavaa vasta varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.
Työelämävierailut ja -vierailijat, osa tehtävistä omaan työhön.
Arviointi ja kehittäminen tehtävä tehdään harjoittelussa tai vaihtoehtoisesti omaan työhön.
Kansainvälisyys
Erillinen tehtävä KV-näkökulmasta.