Skip to main content

Sosiaalipedagogiikka (5cr)

Code: 7S00GV49-3001

General information


Enrolment period
06.06.2025 - 24.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
04.08.2025 - 12.12.2025
Implementation is running.
Credits
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Santala
Jaana Kokkinen
Eeva-Mari Miettinen
Person in charge
Jaana Kokkinen
Tags
CONTACT
Course
7S00GV49

Objectives (course unit)

In this course, students will explore the fundamental principles of social pedagogy and apply them to their own thinking and actions.

Upon completing the course, students will:
• Understand the basic principles and operational concepts of social pedagogy as both a scientific field and a practical discipline
• Be familiar with and able to describe the key concepts in social pedagogy and their significance
• Structure their own social pedagogical practice theory
• Develop critical and reflective thinking

Content (course unit)

• Awareness of educational practices
• Different theories of learning
• Education and authority
• Zone of proximal development
• Self-awareness as an educator
• Motivation and self-directed learning
• Lifelong growth and learning
• Common support needs and interventions

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones

Location and time

21.8.2025 12.30-15.45 Orientoiva käsitekaruselli /Jaana&Eevi

25.8.2025 klo12.30-15.45 Vallankumousfestivaali/ Eevi

2.9.2025 klo12.30-15.45 Matkalla Muumilaaksoon: Sosiaalipedagoginen työote ja Ydinkäsitteet AB/ Eevi

5.9.2025 8.30-11.45 Matkalla Muumilaaksoon: Sosiaalipedagoginen työote ja ydinkäsitteet CD/Eevi

16.9.2025 klo12.30-15.45 Maailmanmuuttaja, Elämänvaalija /CD/ Eevi

19.9.2025 klo12.30-15.45 Maailmanmuuttaja, Elämänvaalija/ AB /Eevi

22.9.2025 klo12.30-15.45 Yhteisön voima ja kasvattavat yhteisöt /B/ Jaana

23.09.2025 klo8.30-11.45 Yhteisön voima ja kasvattavat yhteisöt /A/ Jaana

30.9.2025 klo12.30-15.45 Yhteisön voima ja kasvattavat yhteisöt /C/ Jaana

2.10.2025 8.30-11.45 Yhteisön voima ja kasvattavat yhteisöt /A/ Jaana

24.10.2025 08.30 - 11.45 Sosiaalipedagogiikka eri toimintaympäristöissä /A / Eevi

27.10.2025 08.30 - 11.45 Sosiaalipedagogiikka eri toimintaympäristöissä /B / Eevi

30.10.2025 08.30 - 11.45 Sosiaalipedagogiikka eri toimintaympäristöissä /C / Eevi

30.10.2025 08.30 - 11.45 Sorrettujen pedagogiikka /C/ Juha

31.10.2025 12.30-15.45 Visiting Lecturer Sylvia Gale/ Kaikki

4.11.2025 08.30 - 11.45 Sosiaalipedagogiikka eri toimintaympäristöissä /D / Eevi

 05.11.2025 08.30 - 11.45 Sorrettujen pedagogiikka /D/ Juha

13.11.2025 12.30 - 15.45 Sorrettujen pedagogiikka /B/ Juha

14.11.2025 8.30-11.45 Sorrettujen pedagogiikka /A/ Juha

1.12.2025 8.30-15.45 Työpajapäivä /Kaikki

4.12.2025 8.30-11.45 Ryhmätentti

4.12.2025 12.30-15.45 Vallankumousfestivaali vol II ja päätöstilaisuus

Exam schedules

Kirjallisuus- ja luentotentti EXAMissa Paulo Freire: Sorrettujen pedagogiikka. https://exam.tuni.fi/enrolments/436476?code=7S00GV49-3001. Avoinna 31.5.2026 saakka.

Ryhmätentti moodlessa 4.12.2025.

Assessment methods and criteria

1) Kaksi kirjallisuustenttiä:
a) Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka (löytyy e-kirjana). Johdanto s. 15-30, Luvut 3-8 s. 111-345 , Lopuksi: Ovet ja ikkunat auki 351-365. Lisäksi tentissä jaettava materiaali. Moodleryhmätentti. Arviointi 0-5.
b) Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka. Vaihtoehtoinen verkkoaineisto Moodlessa: Toimintaan Freiren kanssa. Arviointi 0-5.
https://exam.tuni.fi/enrolments/436476?code=7S00GV49-3001. Auki 31.5.2026. Kolme yrityskertaa ja saa korottaa.

2) Ryhmätyö: Yhteisöprojektin suunnitelma. Arviointi hyv/hyl,

3) Osallistuminen valitsemaansa mielenosoitukseen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opetus koostuu luennoista, dialogisista työpajoista, ryhmätöistä, tenteistä.

Learning materials

Lähiopetuksen materiaalit: ks. moodle

Tenttikirjallisuus

Student workload

5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 61h
Itsenäinen opiskelu ja tentit 47h
Ryhmätehtävä 27h

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Alumniyhteistyö ja työelämäyhteistyö.

International connections

Vierailuluento: Sylvia Gale.
Mahdollinen yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tamkin arviointikriteereiden mukaisesti.

Go back to top of page