Skip to main content

Individual as a Functional Entity (5 cr)

Code: 7F00GK23-3002

General information


Enrolment period
01.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Tuija Laakso
Maria Maljanen
Ilkka Piiroinen
Hanna Kuivanen
Liisa Mannisenmäki
Tiina Pystynen
Laura Hilden
Person in charge
Tiina Pystynen
Course
7F00GK23

Objectives (course unit)

Students

• have the ability to describe the human being as a psycho-physiological and social entity in different stages of life span
• have the ability to observe and describe human psychomotorics
• are aware of themselves as movers and actors
• have the ability to observe positions, moving and movement and the ability to name them by using the basic terms of biomechanics
• are able to co-operate with the other students

Content (course unit)

• motor development
• corrective, balance and protective reactions
• posture, movement, locomotion and function
• basics of biomechanics
• observation of posture, movement and locomotion
• physical activity for self-awareness
• psychological and social science perspectives on human development

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Approved

• The student actively participates in the study of the subject matter using relevant sources.
• The student demonstrates mastery of the key content covered in the course.
• The student will define joint positions and movements, specifying planes of motion and axes of motion in different phases of basic movement.
• The student will use biomechanical concepts to specify movements.
• The student will be able to describe the age-related basic movements of different age groups using sources.

Exam schedules

Käytännön koe lukujärjestyksen mukaan.
Liikkumista kuvaavat raportit Moodleen --- mennessä.
Yhteiskuntatiede, opettaja sopii.
Psykologia, opettaja sopii.

Assessment methods and criteria

1. Ongelmaperustaisessa opiskelussa on keskeistä toteuttaa kaikissa tutoristunnoissa arviointia tutortyöskentelystä. Viimeisen tutoristunnon päätteeksi opiskelijat arvioivat ryhmäläisten toimintaa kirjallisesti hyväksytty-hylätty periaatteella annettujen kriteerien mukaisesti. (kriteerit moodlessa)
2. Seminaariraportit ja esitykset arvioidaan hyväksytty/hylätty ohjeen mukaan
3. Käytännön koe arvioidaan hyväksytty-hylätty.
4. Lapsen ja ikäihmisen liikkumista kuvailevat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty.
5. Psykologia ja yhteiskuntatiede hyväksytty/hylätty.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Tutortyöskentely, luennot, harjoitukset, vierailut ja itsenäinen työskentely

Learning materials

Cech.D. & Martin. S. 2012 (uudempi painos). Functional movement development across the life span.
Hamill.J. & Knutzen. K.M. 1995 (uudempi painos). Biomachanical Basis of Human Movement. Baltimore: Williams & Wilkins.
Sandström.M, Ahonen.J 2011. Liikkuva Ihminen- aivot,liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Kauranen K. Biomekaniikka liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellinen Seura 2011.
Moodlessa oleva materiaali.

Student workload

Tutorit ja seminaari
Kontaktitunnit
Itsenäinen työskentely !
27t=1op

Content scheduling

Katso lukujärjestys

Practical training and working life cooperation

2 pvä päiväkodissa
2 pvä ikäihmisen luona

Further information

Orientaatiotunnilla läsnäolo on edellytys opintojaksolle pääsylle.Tutorryhmissä, seminaarissa ja harjoitustunneilla on läsnäolovelvollisuus.

Go back to top of page