Skip to main content

Anatomy and Physiology 2 (2 cr)

Code: 7K00FN16-3014

General information


Enrolment period
17.05.2023 - 06.08.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.08.2023 - 24.09.2023
Implementation has ended.
Credits
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Lauri Korjus
Sara Willberg
Course
7K00FN16

Objectives (course unit)

The student
- knows the structure and function of the digestive system
- knows the struckture and function of the the urinary tract, as well as the fluid balance and acid-base balance of the body
- knows the structure and function of the nervous system
- knows the structure and main functions of the skin

Content (course unit)

- digestive system and its function
- urinary tract system and its function, fluid balance and acid-base balance
- nervous system and its function
- skin and its functions

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The Student
- knows the general structure and function of the digestive system
- knows the basics of the structure and function of the urinary tract, knows the principles of body fluid balance and acid-base balance
- knows the basics of the structure and function of the nervous system
- knows the structure of the skin and its main functions

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The Student
- knows the structure and function of the digestive system
- knows the structure and function of the urinary system, fluid balance and acid-base balance
- knows the structure and function of the nervous system
- knows the structure of the skin and its main functions
- is able to describe the relationship between the functions of the human body and apply the knowledge learned

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Student
- have a deep understanding of the structure and function of the digestive system
- understands the structure and function of the urinary tract, understands the importance of body fluid balance and acid-base balance in body function
- has a broad understanding of the structure and function of the nervous system
- understands the structure of the skin and its main functions
- is able to apply his / her knowledge, demonstrate mastery of entities and combine theoretical knowledge with the professional context

Exam schedules

Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Moodlessa viikolla 37 (to-su)
Uusinta 1: viikolla 40
Uusinta 2: viikolla 43, tarvittaessa
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.

Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana pääsääntöisesti toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Moodlessa. Ilmoittautuminen vähintään viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.

Assessment methods and criteria

Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, pienryhmätyöskentely, kotitehtävät, anatomian ja fysiologian 3d-ohjelmistot.

Learning materials

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
Saatavilla e-kirjana Tuni-kirjastosta 33 viikosta alkaen
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. Tämä myös e-kirjana Tuni-kirjastossa Ellibsin kautta.

Student workload

2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.

Further information

Ensimmäisellä tunnilla kurssin orientaatio, läsnäolo erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.

Anatomia ja fysiologia sisältää kontaktiopetusta etäopetuksena ja lähiopetuksena sekä opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.

Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-Hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan pääosin itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.

Go back to top of page