Holistic Health Promotion (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7Q00FS04-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 30.06.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.06.2022 - 30.11.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Nursing
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Nursing
- Opettajat
- Linah Oule
- Johanna Vilppola
- Nancy Kamau
- Vastuuhenkilö
- Linah Oule
- Ryhmät
-
22NURKENDegree Programme in Nursing
- Opintojakso
- 7Q00FS04
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
- ymmärtää yksilön sitoutumisen ja itsehoidon merkityksen terveellisten elämäntapojen edistäjänä
- tietää terveyden edistämisen eri tasot
- tietää mielenterveyden merkityksestä yksilölle, ryhmille ja yhteisölle
- kykenee edistämään ja havainnoimaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita
- tietää sairastumisen vaikutuksista ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- harjaantuu ohjaustilanteissa ja osaa käyttää strukturoituja terveyskyselyitä ohjauksen tukena
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveydentilaan
- tietää eri-ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
Sisältö (Opintojakso)
- terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
- yksilön omien valintojen tukeminen
- terveyden edistämisen eri tasot
- terveyden tasa-arvo ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
- mielenterveyttä suojaavat tekijät ja riskitekijät
- terveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen, havainnointi sekä mittaamisen perusteet (RAI)
- sairauksien ja riippuvuuksien ehkäisy ja varhainen puuttuminen
- sairastumisen vaikutus ihmisen ja perheen terveyteen, sairastuminen kriisinä, kriisin vaiheet
- strukturoidut terveyskyselyt ohjauksen lähtökohtana, ohjaus mini-interventiossa käyttäen Viiden A:n toimintamallia, ohjaus riippuvuudessa ja riippuvuuden ennaltaehkäisyssä, omien tunteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ohjaustyössä
- terveyspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
- kehityspsykologinen näkökulma terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää miten havainnoida ja edistää terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- tietää millaisia vaikutuksia sairastumisella on ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- tietää riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen edistämisen menetelmiä
- tietää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja tietää tavallisimmat strukturoidut terveyskyselyt
- tietää psyykkisten tekijöiden yhteydestä ihmisen terveydentilaan
- tietää eri-ikäisten ihmisten psyykkisestä kehityksestä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta.
- osaa kuvata sairastumisen erilaisia vaikutuksia ihmisen ja perheen terveyteen ja toimintakykyyn
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja tietää edistämisen menetelmiä
- ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakkaan kohtaamisessa ja ymmärtää strukturoitujen terveyskyselyjen merkityksen ohjauksen tukena
- osaa tunnistaa psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisten terveydentilaan.
- osaa tunnistaa eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa kuvata laaja-alaisesti teoreettiseen tietoon perustuen sairastumisen vaikutuksia yksilön ja perheen näkökulmasta
- osaa tunnistaa riippuvuuskäyttäytymistä ja osaa soveltaa ehkäiseviä menetelmiä
- osaa ohjata asiakasta eri tilanteisiin liittyen käyttäen hyödyksi strukturoituja terveyskyselyitä
- osaa tunnistaa monipuolisesti psyykkisten tekijöiden yhteyttä ihmisen terveydentilaan
- osaa tunnistaa laaja-alaisesti eri-ikäisten ihmisten psyykkisen kehitykseen liittyviä asioita
Aika ja paikka
Autumn 2022, TAMK.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Psychology -
group task need to be returned at least 30.9 and commented other students tasks at least 6.10.
individual exam on Wednesday 6.10.2022 in classroom (live)
re-exam I: week 44 in Exam-environment
Re-exam II: week 48 in Exam-environment
Nursing -
individual exam on 30.9.2022 in classroom
Re-exam I: week 44 in Exam-environment
Re-exam II: week 48 in Exam-environment
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Part 1 Nursing 1 cr. 0-5.
Osa 2. Psychology 1 cr. 0-5.
Osa 3. Small group work 1 cr. Pass/Fail. SMALL GROUP SEMINARS PARTICIPATION IS OBLIGATORY.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Possible teaching methods include:
Class room teaching, group tasks, group work, guided independed study, flipped-learning, case-based collaborative learning, drama, theme days, Moodle-courses
Oppimateriaalit
Nursing:
Leach, Richard M. Fundamentals of Health Promotion for Nurses, edited by Jane Wills, and Department of Geography Jane Wills, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/tampere/detail.action?docID=1740476.
Lesson notes and other materials provided by the teacher during the course.
Psychology:
Lesson notes and there will be a book of Development stages Independent reading (ebook): Handbook of Psychology, Developmental Psychology. Weiner, I.B., Lerner, R.M., Easterbrooks, M.A. , Mistry, J. and Weiner I. PUBLISHER John Wiley & Sons, Incorporated
pages: 59-514. (infancy and early childhood, childhood, adolescence, adulthood, aging/old age).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 credits = 3 x 27h = 81 hrs
Total work load for student is 81hours, out of which 63 hrs is independent study
ORIENTATION LESSONS (both nursing and psychology) are OBLIGATORY.
Sisällön jaksotus
Part 1: Nursing. Obligation to attend the Orientation lecture. Individual exam.
Part 2: Psychology. Obligation to attend the Orientation lecture. Group work and Individual exam.
Part 3: Small group work and seminars (participation obligatory). Small group work is integrated into the Orientation course in written communication. Small group work can improve your overall score for the initial Nursing exam. Small group work will not affect scores in retake exams.
Lisätietoja opiskelijoille
Course objectives:
- understands promotion of holistic health and functional ability as a part of nursing
- understand the importance of individual engagement and self-care as a promoter of a healthy lifestyle
- knows the different levels of health promotion
- knows importance of mental health for individuals, groups and communities
- is able to promote and observe issues related to physical, mental and social health and functional ability
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families
- is trained in patient guidance and knows how to use structured health inquiries in guidance
Content:
- health and functional ability promotion
- supporting the individuals own choice
- different levels of health promotion
- health equality and promotion of health equality
- protective and risk factors in mental health
- health and functional resources and their promotion, observation and performance measurement criteria (RAI)
- prevention and early intervention of diseases and addictions
- structured inquiries in patient guidance, how to use 5 A’s protocol in mini-intervention, guidance when confronting addictions and promoting addictions, nurses own emotions connection to professional actions in guidance
- impact of falling ill on health of individuals and families, illness as a crisis, steps in crises
- health psychological perspective on promotion of health and functional ability
- developmental psychological perspective on promotion of health and functional ability
- is able to describe the connection between mental factors and health
- knows human mental development at different ages
ORIENTATION LESSONS (both nursing and psychology) and GROUP SEMINARS are compulsory and thus must be attended as part of successfully completing the course.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- is able to promote and observe issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families;
- knows the impact of falling ill on health and functional ability of individuals and families;
- knows addiction as a phenomenon and methods of preventing addictive behaviour;
- knows the meaning of patient guidance and the most common structured health inquiries
- knows the connection between psychological factors and health;
- knows human mental development at different ages
- knows genetics and genome knowledge main concepts
- understands principles in genetic legislation and ethics
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- is able to describe health and functional ability issues from the viewpoint of individuals and families
- is able to describe effects of falling ill on individuals’ and families’ health and functional ability
- is able to identify addictive behaviour and knows how to prevent it
- understands the meaning of patient guidance and the use of structured health inquiries in patient guiding
- is able to identify the connection between psychological factors and human health
- is able to identify issues related to human mental development at different ages.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
The student
- is able to describe and analyse diverse issues related to health and functional ability from the viewpoint of individuals and families
- is able to broadly describe effects of falling ill from the perspective of individuals and families based on theoretical knowledge
- is able to identify addictive behaviour and apply methods of preventing it
- is able to guide patient in different kind of situations and use structured inquiries
- is able to identify diverse connections between psychological factors and human health
- is able to broadly identify issues related to human mental development at different ages