Gastronomic Menu Planning (5 cr)
Code: 8T00EV82-3006
General information
- Enrolment period
- 30.05.2022 - 23.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.08.2022 - 14.10.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business and Media
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
The student is able to design menus according to the business idea.
The student is able to use machinery and equipment technology appropriately in the business.
The student is able to plan and lead the event and ordering process.
Content (course unit)
To WHOM are the food and drink menus planned?
WHAT must be considered in menu planning?
HOW events and ordering processes are carried out?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student identify different business ideas and main principles of menu planning.
The student performs in a controlled manner the design and implementation of gastronomic events and ordering processes.
The student is able to use selected raw materials using machines and equipment, but is unable to justify her/his choices.
The student can give and receive feedback.
The student looks and evaluates things from her/his own point of view.
The student recognizes the importance of ergonomics and occupational safety in the use of machinery and equipment.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student know how to structure the meaning of business idea in relation to menu planning principles.
The student can plan and implement gastronomic events and ordering processes based on her/his own choices.
The student is able to use raw materials and methods taking into account machine and equipment technology.
The student can give and receive feedback actively and constructively.
The student is able to cooperate with ergonomics and occupational safety and is ready to develop her/his interaction skills.
The student takes responsibility and undertakes the activities of the group in addition to her/his own activities.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands comprehensively the meaning of business idea in menu planning.
The student is able to plan and lead gastronomic events and ordering processes, evaluating and combining different solutions.
The student is able to choose the right raw materials and methods considering machine and equipment technology.
The student is able to analyze feedback and is committed to developing itself and the work community responsibly.
The student is able to work flexibly and foresight, and bring the service process into an economical and wellbeing perspective, taking into account the requirements of the community and industry.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Joku tehtävä tai suoritus puuttuu.
Location and time
Lähiopetus: tila on Ravintola Catering Studio
Exam schedules
Tentti 5.10.2022 klo 14-16 luokkatila B5-20
1. Uusintatentti 13.10.2022 klo 15-17
2. Uusintatentti, ajankohta sovitaan tarpeen mukaan
Assessment methods and criteria
Liikeidealähtöinen listasuunnittelu -tiimitehtävä (0-5, 30 %)
- arvoinnissa käytetään opintojakson arviointikriteereitä
Ammatillinen osallistuminen (0-5, 40 %)
Ammatillisen osallistumisen arvioinnissa huomioidaan seuraavat tekijät:
- palveluasenne, ”hospitality”
- aktiivinen osallistuminen lähi-/etäopetukseen
- sitoutuminen tiimityöskentelyyn
- valmius ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa
- esiintyminen ja toiminta eri verkostoissa
- poissaolot, myöhästymiset
- itse- ja vertaisarviointi
- opponointi
Tentti (0-5, 30 %)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot
Tehtävät
Tiimityö
Käytännön harjoitukset
Tentti
Learning materials
Berglund, J., Rinta-Huumo, A. & Vahtera, A. 2011. Ruoasta viiniin. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Joutjärvi, M. & Nuutila, J. 2005. Ruokasanasto. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuutila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Pakarinen, L., Kekäläinen S. & Pasanen, R. 2011. Viinit. Yhdistä ruoka ja juoma. Readme.fi. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
Rauha-Puntalo, S. 2019. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys sadan vuoden aikana. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296401
Salmi, M. 2017. Olut! Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Sillanpää, M. 2002. Säännöstelty huvi. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Student workload
5 op x 27 h = 135 h
Lähiopetus 3 op
Itsenäinen/tiimityö 2 op
Content scheduling
Lähiopetus 1. periodissa keskiviikkoisin klo 11.30-15.30 ja torstaisin klo 9-15. Opintojakson sisältö tarkentuu aloituskerralla.
Completion alternatives
AHOT
AHOT -osaamisen näytön hakemus Hyvähot-järjestelmään viimeistään 12.8.2022.
AHOT-osaamisen näyttö ma 15.8.2022 klo 9-12.
Practical training and working life cooperation
Tiimitehtävissä tehdään yhteistyötä toimialan yritysten kanssa.
International connections
Käytetään myös englanninkielistä materiaalia.