Introduction to Geotecnical Engineering (5 cr)
Code: T300DH67-3009
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 20.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2020 - 10.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2014-2018
- Teachers
- Jarno Oravasaari
- Anne Hämäläinen
- Person in charge
- Jouko Lähteenmäki
- Small groups
- Ryhmä A (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Ryhmä B (Size: 16 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Course
- T300DH67
Objectives (course unit)
- identify the most common Finnish minerals and rocks and their applications in the construction industry
- can explain groundwater occurrences
- knows land use classifications and can use them to name and identify Finnish landowners
- knows the most important characteristics of soil types and phenomena such as frost and frost in the field of building technology
- can explain the composition of the earth (granules, air, water) and calculate the interdependencies between them
- can explain the concepts of open and closed space and what constitutes the strength of the earth
- can explain total stress and effective stress and calculate geostatic stresses
- is able to use open spatial data sets and can interpret ground survey documents and plans soil data
- is able to perform and report the most common laboratory tests and knows the most common field research methods and knows why. studies are needed
Content (course unit)
1Genesis of earth and rocks. Origin, structure and structure of Finnish soil and bedrock
composition
2 Identification and naming of rock types and minerals
3 Identification and naming of soil species and determination of grain size distribution and
interpretation
4 The most common geotechnical field and laboratory research methods.
5 Physical, structural and hydraulic properties of soil and frostiness
6 Geostatic stresses. Open and closed space concepts.
7 Terminology in the field of this study.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Can independently calculate example calculations Can work in laboratory and report results. Knows the most common basic and laboratory methods by name. Knows the basis of soil type naming and knows how to determine the grain size curve from the screening results.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Is able to apply dependencies learned in calculations Can handle and analyze laboratory results Can choose appropriate ground and laboratory research methods based on soil conditions and research objectives Can identify soil types and their main properties Understand the interaction between soil structure and components.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Understands the underlying phenomena of interdependencies and maintains the formulas to describe them. Understand the limitations of the phenomenon and the measurement method considered in the laboratory test. Is able to evaluate the suitability of basic and laboratory methods and to interpret research results. Knows the origins of soil types and their typical properties and applications, and is able to justify the suitability of the material. Knows the history of minerals and rock types and their typical properties and applications. Understand the impact of soil conditions on water movements, stress distribution and frost.
Location and time
Opetus alkaa viikolla viikolla 2.
Exam schedules
Opintojaksoon sisältyy 1 tentti sekä Tabulassa tehtävä maalajitentti, uusintatentit ilmoitetaan myöhemmin.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0..5 Arvosanaan vaikuttaa tenttitulosten lisäksi maalajitenttitulokset, harjoitus- ja laboratoriotyöt sekä tuntiaktiivisuus. Muiden tekijöiden vaikutus voi olla -0,5..+0,5 numeroa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, harjoitukset, itseopiskelu, laboratoriotyöt, tentti
Learning materials
Jääskeläinen Raimo: Geotekniikan perusteet, Tammertekniikka 2009 Tunneilla jaettava materiaali. Muistiinpanot ja laskutehtävät tunneilla
Student workload
Lähiopetus yhteensä noin 35 h sisältäen kokeen, jonka lisäksi laboratorioharjoitukset 15 h. Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä (minimivaatimus 70 %) osallistumista oppi- ja harjoitustunneille. Lisäksi edellytetään minitentin, itseopiskelutehtävien ja laboratorioselostusten tekemistä hyväksyttävästi. Laboratorioharjoituksissa on pakollinen läsnäolo. Korvaavia suorituksia ei tästä hyväksytä, vaan laboratorioharjoitukset suoritetaan mahdollisten poisjääntien takia seuraavien lukukausien aikana toisilla toteutuksilla. Kurssilla tehdään 1 minitentti Tabulassa seulontoihin ja maalajeihin liittyen.
Content scheduling
1. Yleisesittely geotekniikasta ja maaperästä (itseopiskelu)
2. Maalajit ja niiden tunnistaminen, maalajiluokitukset
3. Maan geotekniset ominaisuudet
4. Maan hydrauliset ominaisuudet ja routa
5. Maan lujuusominaisuudet
6. Maa- ja kallioperän geologiaa (itseopiskelu)
7. Maaperän tutkimusmenetelmät
8. Pohjatutkimusten soveltaminen
9. Tentti, muut teemat, harjoitustöiden anto ja kertaus
Tarkempi aikataulu ja mm. laboratoriotöiden ajoitukset (ja ilmoittautumiset) Tabulassa.
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Mahdollisuuksien mukaan käydään tutustumassa 0-2 alan yrityksen toimintaan.
International connections
-
Further information
anne.kasari@tuni.fi
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Läsnäolovaatimukset täytetty, mutta muutoin puuttuvia suorituksia esim. itseopiskelujen osalta tai tentti ei ole mennyt läpi.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- Osaa itsenäisesti laskea esimerkin mukaisia laskutehtäviä
- Osaa toimia laboratoriossa ohjeiden mukaisesti ja raportoida tulokset
- Tietää yleisimmät pohja- ja laboratoriotutkimusmenetelmät nimeltä
- Tietää mihin maalajin nimeäminen perustuu ja osaa määrittää seulontatuloksista rakeisuuskäyrän
- Tietää yleisimmät maalajit ja niiden tunnistamisperusteita
- Tietää yleisimmät mineraali- ja kivilajit ja niiden tunnistamisperusteita
- Tuntee keskeisten käsitteiden merkityksen
- Tietää maaperän rakenneosat
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- Osaa soveltaa laskutehtävissä oppimiaan riippuvuussuhteita
- Osaa käsitellä ja analysoida laboratoriotuloksia
- Osaa valita soveltuvan pohja- ja laboratoriotutkimusmenetelmän maaperäolosuhteiden ja tutkimustavoitteiden perusteella
- Tunnistaa maalajit ja tietää niiden tärkeimmät ominaisuudet sekä mahdollisia käyttökohteita
- Tunnistaa mineraaleja ja kivilajeja ja tietää niiden tärkeimmät ominaisuudet
- Tuntee alan terminologiaa ja käsitteitä ja osaa selittää ne
- Ymmärtää maaperän rakenteen ja osien keskinäisen vuorovaikutuksen
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
- Ymmärtää riippuvuussuhteiden taustalla olevat ilmiöt ja pysyy johtamaan kaavoja niiden kuvaamiseen
- Ymmärtää laboratoriokokeessa tarkasteltavan ilmiön ja mittausmenetelmän rajoituksia
- Osaa arvioida pohja- ja laboratoriotutkimusmenetelmien soveltuvuutta ja tulkita tutkimustuloksia
- Tuntee maalajien syntyhistorian ja niiden tyypilliset ominaisuuksien ja käyttömahdollisuudet ja osaa perustella materiaalin soveltuvuuden
- Tuntee mineraalien ja kivilajien syntyhistorian ja niiden tyypilliset ominaisuudet ja käyttömahdollisuudet
- Ymmärtää maaperäolosuhteiden vaikutuksen veden liikkeisiin jännitysten jakautumiseen ja routimiseen