Alalle orientoituminenLaajuus (4 op)
Tunnus: 7K00DX18
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Ilmoittautumisaika
04.01.2021 - 15.01.2021
Ajoitus
07.01.2021 - 31.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna-Kaisa Korpela
- Heidi Valtatie
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Heidi Valtatie
Ryhmät
-
21SH1BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kokeita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
luennot, harjoituksia, ryhmätyöskentely
*******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, HOPS-keskustelut, erilaiset infot
******************************
Kirjoitusviestintä:
luennot, työpajat, kirjallinen työ
Oppimateriaalit
KESKEISET LAIT JA ASETUKSET SEKÄ AMMATILLINEN TOIMINTA 2op:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.
******************************
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.
******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.
*******************************
Kirjastoinfo/Päivii Lukin 18.1.2021
Kirjoitusviestintä:
6 tuntia kokoryhmälle sekä 2 tuntia jokaiselle pienryhmälle. Toteutuu vuonna 2021 terveyden edistämisen opintojakson yhteydessä.
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutoritunnit, tehtävät, hops-keskustelu
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus
Ilmoittautumisaika
25.11.2020 - 08.01.2021
Ajoitus
07.01.2021 - 31.12.2023
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna-Kaisa Korpela
- Päivi Lukin
- Anne Mäenpää
- Riikka Lehtinen
- Sirkku Haaranen
Vastuuhenkilö
Riikka Lehtinen
Ryhmät
-
21SH1ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 21SH1A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei kokeita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti opettajien ohjeiden mukaisesti sekä palautus sovitussa aikataulussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
luennot, harjoituksia, ryhmätyö
*******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, HOPS-keskustelut, erilaiset infot
******************************
Kirjoitusviestintä:
luennot, työpajat, kirjallinen työ
Oppimateriaalit
KESKEISET LAIT JA ASETUKSET SEKÄ AMMATILLINEN TOIMINTA 2op:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet, Sairaanhoitajaliitto (käydään läpi tunnilla)
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet.
https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 108 tuntia sisältäen kontaktiopetuksen ja itsenäisen työskentelyn.
******************************
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta:
Opiskelijan ajankäyttö 2x27h=54h. Kontaktiopetusta 12h.
******************************
Asiantuntijuuden kehittyminen:
Orientoivan viikon tunnit, opettajatuutoritunnit ja erilaiset infot lukujärjestyksen mukaisesti, Hops-keskustelu.
*******************************
Kirjoitusviestintä:
6 tuntia kokoryhmälle sekä 2 tuntia jokaiselle pienryhmälle.
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo tai pakolliset suoritukset:
kirjastoinfo, kirjoitusviestinnän tunnit, tuutoritunnit, tehtävät, hops-keskustelu
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta: läsnäolovelvollisuus
Ilmoittautumisaika
10.06.2020 - 29.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ilona Jylhäsalo
- Mervi Kastari
- Miia Koskela
- Ilona Jylhäsalo
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Ilona Jylhäsalo
Ryhmät
-
20SH2DSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma 20SH2D
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
• Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta kirjallisuus:
Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön tiedot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjoitusviestintään sisältyvä arvioitava essee kirjoitetaan Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen pienryhmätyöskentelyn yhteydessä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa
Ilmoittautumisaika
10.06.2020 - 01.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mervi Kastari
- Milla Hiitti
- Elisa Airikkala
- Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Elisa Airikkala
Ryhmät
-
20THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma 20TH
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Aika ja paikka
Opintojakso kestää koko syyslukukauden.
Asiantuntijuuden kehittyminen jatkuu keväällä 2020 - ja koko opiskelun ajan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa. Ryhmätyön esittäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit, ryhmätyöt.
Oppimateriaalit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta-kirjallisuus:
- Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
- Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
- Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
- Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
- Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
- Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
- Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
- Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
- Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
- Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57h itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Osat:
1. Kirjoitusviestintä 1op
2. Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
3. Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty
Ei osaa suunnitella omaa henkilökohtaista opintopolkua
Ei tee annettuja tehtäviä eikä palauta niitä sovitusti.
Ei osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Jättää osallistumatta opetukseen ja ohjaukseen.
Ei tiedä ammatillisen osaamisen vaatimuksia.
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimpiä toimintakäytäntöjä
Ei tiedä sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpiä lakeja ja niitä koskevaa viranomaisvalvontaa
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Osaa suunnitella oman henkilökohtaisen opintopolun
Tekee annetut tehtävät sovitusti.
Osaa käyttää TAMKin kirjallisen työn ohjeita annetuissa tehtävissä.
Osallistuu opetukseen ja ohjaukseen.
Tietää ammatillisen osaamisen vaatimukset.
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon eri ammattiryhmien keskeisimmät toimintakäytännöt
Tietää sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimmät lait ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 30.08.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 03.09.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Markkanen
- Päivi Lukin
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Ulla Markkanen
Ryhmät
-
19SH2BSairaanhoitajakoulutus 19SH2B
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Portfolio-ohjeet täydentyvät orientaatiotunnilla 2019, esseen palautus kirjoitusviestinnän ohjeen mukaan, portfolion palautus 20.12.2019 mennessä. Portfolio käytetään HOPS-keskustelun pohjana.
Uusinta1: portfolion palautus vk 2/2020 aikana
Uusinta 2: portfolion palautus vk 3/ 2020 aikana
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus/materiaali:
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
Valvira https://www.valvira.fi/
Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, kirjoitusviestinnän tunneilla, tiedonhaun tunneilla sekä tutortunneilla
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57h itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
täydentyy elokuussa 2019
Ilmoittautumisaika
27.08.2019 - 08.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 03.09.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Merta
- Minna Merta
- Päivi Lukin
- Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Minna Merta
Ryhmät
-
19SH2ASairaanhoitajakoulutus 19SH2A
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei ole tenttiä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.
Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan.
Portfolion palautus 16.12. 2019 mennessä.
1. uusinta portfolion palautus 17.-20.12.2019 (viikko 51).
2. uusinta portpofolion palautus viikolla 2. 2020
Portfoliota käytetään HOPS-keskustelun pohjalla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, kirjoitusviestinnässä, tieodonhaussa sekä tuutoritunneilla.
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 01.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 03.09.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Lukin
- Johanna Granlund
- Minna Tiainen
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Ryhmät
-
19SH2CSairaanhoitajakoulutus 19SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan. Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa. Portfolion palautus 16.12. mennessä.
1. Uusintakerta: Portfolion palautus myöhässä vk 51 17-20.12. aikana
2. Uusintakerta: Portfolion palautus myöhässä vk 2 aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit.
Oppimateriaalit
• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
Läsnäolovelvollisuus: orientaatiossa, tuutortunneilla, kirjoitusviestinnän tunneilla
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 01.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 03.09.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Päivi Lukin
- Johanna Granlund
- Anne Partanen
Vastuuhenkilö
Anne Partanen
Ryhmät
-
19SH2DSairaanhoitajakoulutus 19SH2D
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa oman henkilökohtaisen opiskelupolun
- kykenee jatkuvasti uudistamaan osaamistaan ja oppimaan uutta
- osaa tunnistaa oman ammatillisen osaamisen tason
- ymmärtää kriittisen ajattelun merkityksen ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisessä ja hoitotyössä
- osaa tuottaa asiatyylin tekstiä ja esityksiä TAMKin kirjallisen työn ohjeiden mukaisesti
- tuntee sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisimpien ammattiryhminen toimintakäytännöt ja niitä koskevan viranomaisvalvonnan perusteet
- tuntee kirjaston palvelut, osaa paikallistaa opinnoissaan tarvitsemansa aineistot ja hakea niistä tietoa
Sisältö (OJ)
- kirjoitusviestintä
- asiantuntijuuden kehittyminen
- keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
- osaa laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän ongelmaperustaisen tekstin, jossa argumentoidaan vakuuttavasti ja monipuolisesti
- osallistuu henkilökohtaiseen opetussuunnitelmakeskusteluun
- ottaa osaa opettajatuutoritunneille ja suunnittelee aktiivisesti omia opintojaan
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimmät tehtävät ja niiden vastuualueet
- tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
Hylätty:
Opiskelija
- ei hallitse asiatyylisen tekstin tuottamista TAMKin ohjeiden mukaisesti
- ei suunnittele opintojaan/ opiskele aktiivisesti
- ei tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien keskeisimpiä tehtäviä ja vastuualueita
- ei osaa sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Hyväksyttävä suoritus edellyttää annettujen tehtävien tekemistä määrätyssä ajassa.
Esseen palautus kirjoitusviestinnän opettajan ohjeen mukaan.
Portfolion palautus 16.12 mennessä.
Portfoliota käytetään HOPS keskustelun pohjana.
1. uusinta: portfolion palautus 17-20.12
2. uusinta: portfolion palautus vko 2. 2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti ja palautus sovitussa aikataulussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutoritunnit, vertaisopiskelijatuutoritunnit, yksilölliset ja ryhmämuotoiset kehityskeskustelut, luennot, infot, työpajat, seminaarit
Oppimateriaalit
• Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanoma Pro. Luvut 1.1-1.4, 2.
• Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. SanomaPro. Soveltuvin osin.
• Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet/
• Sairaanhoitajien eettiset ohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-eettiset-ohjeet/
• Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet. https://sairaanhoitajat.fi/jasenpalvelut/ammatillinen-kehittyminen/sairaanhoitajan-kollegiaalisuusohjeet/
• Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset. https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/
• Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
• Terveydenhuoltolaki 2010/1326 (tarkastelu sairaanhoitajuuden kautta) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=terveydenhuoltolaki
• Laki terveydenhuollon ammattihenkilöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
• Avi (Aluehallintovirasto) http://www.avi.fi/
• Valvira https://www.valvira.fi/
• Sekä muu opettajan osoittama kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4op =4x27h = 108h
Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa, tutortunneilla, kirjoitusviestinnän tunneilla sekä tiedonhaun tunneilla.
Kirjoitusviestintä: työpajat 2h pienryhmittäin
Tiedonhaku 2h (n.20 opiskelijan ryhmässä)
Tutoropettajatunnit n.1xkk 2h ~10h
Ohjauskeskustelu 1h
Orientoivan viikon tunnit
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta opetus 12h
27h + orientoivaviikko 3x8h=24h = 51h kontaktia
57 itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
Kirjoitusviestintä 1op
Asiantuntijuuden kehittyminen 1op
Keskeiset lait ja asetukset sekä ammatillinen toiminta 2op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.