Siirry suoraan sisältöön

Svenska för teknikbranschen - skriftlig färdighetLaajuus (2 op)

Tunnus: 5N00DY32

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Lisätiedot

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Kallinen
Vastuuhenkilö

Katri Kallinen

Ryhmät
  • 23I231A
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Opetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen koe Examissa xx.xx.2024-xx.xx.2024 (3 yrityskertaa). Arvionti 0-5, läpipääsyraja 24/50 p.
Suullinen koe: marraskuu 2024

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5.
Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu.

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tunnin työskentely (kirjallinen ja suullinen opetetaan yhtenä kurssina)

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 05.05.2024

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 21I231B
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 08.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Katri Kallinen

Ryhmät
  • 22I231A
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Opetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielioppitesti Examissa noin 12.9. - 4.11. 2023. Arvionti hyväksytty/hylätty, läpipääsyraja 24/50 p.
Kirjallinen koe Examissa noin 14.11. - 3.12.2023. (3 yrityskertaa). Arvionti 0-5, läpipääsyraja 24/50 p.
Suullinen koe (ryhmäkeskustelu) marraskuussa 2023. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti hyv/hyl, (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 oppituntia / vko, harjoitukset, Exam-tentti (kielioppitesti ja kirjallinen koe), suullinen koe (ryhmäkeskustelu), itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin itsenäinen kertaus + kielioppitesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.12.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 22AI231
    Sähkö- ja automaatiotekniikka, aikuiset

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Opetus lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielioppitesti Examissa. Arvionti hyväksytty/hylätty, läpipääsyraja 24/50 p.
Kirjallinen koe Examissa (3 yrityskertaa). Arvionti 0-5, läpipääsyraja 24/50 p.
Suullinen koe marraskuussa 2023. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti hyv/hyl, (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus / etäopetus, harjoitukset, Exam-tentti (kielioppitesti ja kirjallinen koe), suullinen koe, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op=> 54 h + 54 h = yht. 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin itsenäinen kertaus + kielioppitesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 20I231C
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Opetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ajankohdat Moodlessa

Kielioppitesti Examissa. Arvionti hyväksytty/hylätty, läpipääsyraja 24/50 p. 5 yrityskertaa.
Kirjallinen koe Examissa (3 yrityskertaa). Arvionti 0-5, läpipääsyraja 24/50 p.
Suullinen koe (ryhmäkeskustelu). Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti hyv/hyl, (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.
Tuntiaktiivisuus

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 oppituntia / vko (ei joka viikko, Moodlessa tiedotus),harjoitukset,
Exam-tentti (kielioppitesti ja kirjallinen koe), suullinen koe (ryhmäkeskustelu), itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin itsenäinen kertaus + kielioppitesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 21I231A
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Ajankohdat näkyvät lukkarikoneessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielioppitesti:
Kirjallinen koe:
Suullinen koe

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Sallila: Teknikbiten (2016)
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Moodlesivu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen ja suullinen opetetaan yhtenä kurssina: 4 op => 4 x 27 h = 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suomeksi
Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Katri Kallinen
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Katri Kallinen

Ryhmät
  • 20I231B
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Opetus 2h/vko lukujärjestyksen mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielioppitesti Examissa 12.9. - 4.11. 2022. Arvionti hyväksytty/hylätty, läpipääsyraja 24/50 p.
Kirjallinen koe Examissa 14.11. - 3.12.2022. (3 yrityskertaa). Arvionti 0-5, läpipääsyraja 24/50 p.
Suullinen koe (ryhmäkeskustelu) marraskuussa 2022. Arviointi 0-5, jokainen saa henkilökohtaisen arvosanan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti hyv/hyl, (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe.
Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.
Moodleen palautettavat kotitehtävät pitää olla palautettuna, jotta saa kurssista arvosanan Pakkiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus 2 oppituntia / vko, harjoitukset, Exam-tentti (kielioppitesti ja kirjallinen koe), suullinen koe (ryhmäkeskustelu), itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Joni Sallila: Protocall – Teknikbiten, Tammertekniikka 2016.
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Promentor-nettisivut
Verkkotehtävät Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 + 2 op = 54 h + 54 h = yht. 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin itsenäinen kertaus + kielioppitesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe (Katri Kallinen)

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei selviydy tavallisimmista työelämän kirjallisista ja suullisista tilanteista.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköpostiviestit, reklamaatiot, puhelintilanteet ja raportoinnit.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 21.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Reijo Mäkelä
Vastuuhenkilö

Reijo Mäkelä

Ryhmät
  • 19I231B
    Sähkö- ja automaatiotekniikka

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa kertoa kirjallisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa esitellä kirjallisesti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita.
Opiskelija selviytyy oman tekniikan alansa kirjallista taitoa vaativista työelämäkontakteista, esim. sähköpostiviesteistä, reklamaatioista ja raportoinnista.
Opiskelija pystyy hakemaan ja jäsentämään oman tekniikan alansa tietoa eri lähteistä ja seuraamaan oman alansa kehitystä ammatillisista lähteistä. Opiskelija ymmärtää ja osaa laatia teknisiä ohjeistuksia omalla alallaan.

Sisältö (OJ)

• Työelämän kirjallisia viestintätilanteita
• Yrityselämän ruotsia
• Oman opiskelualan termistöä
• Keskeistä kielioppia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion ruotsin oppimäärä: keskipitkässä ruotsissa yo-arvosana magna, B1-tason kielitaito tai opintojakso: ”Grundkurs i svenska för teknikbranschen”.

Lisätiedot (OJ)

Riittävä suomen kielen taito; vaihtoehtoinen suoritustapa: näyttökoe.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija osaa hankkia ja ymmärtää oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä selviytyy pääosin ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa, esim. sähköisessä viestinnässä, puhelinviestinnässä, neuvontatilanteissa, palavereissa ja raportoinneissa.
Opiskelija osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia ohjeistuksia ja laatia niitä pääosin ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistä aiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa ohjeistuksia melko hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköistä viestintää, puhelinviestintää, neuvontatilanteita, palavereja ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa ohjeistuksia.

Aika ja paikka

Ajankohdat näkyvät lukkarikoneessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kielioppitesti: 4.2.2022 - 25.2.2022
Kirjallinen koe: maanantai 4.4.2022 - perjantai 22.4.2022 välisena aikana
Suullinen koe koululla ryhmissä 21.4. ja 28.4.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Asteikko 0-5. Kielioppitesti (väh.) 24/50 pistettä. Kirjallinen ja suullinen koe. Opetuksen läsnäolovaatimus: 80 %.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti

Oppimateriaalit

Sallila: Teknikbiten (2016)
Ammattialakohtaiset tekstit ilmoitetaan kurssin aikana.
Moodlesivu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen ja suullinen oipetetaan samana toteutiuksena: 4 op => 4 x 27 h = 108 h

Sisällön jaksotus

Kommunikaatiotilanteet: puhelin, s-posti, lentokenttä, tehdasalue, tapaaminen, ihmisten esittely toisilleen, tekniikan alat, tienneuvominen, kysyminen, taulukoista kertominen, asennusmanuaalien terminologiaa, vian etsiminen, hotellissa asuminen, tuotekuvaus, neuvottelu, tehdaskierros, ravintola.
Ammattialakohtaiset lisätekstit. Peruskieliopin kertaus + kielioppitesti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Näyttökoe

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot Lukion ruotsi tai vastaava kielitaito. B1-tason kielitaito.
Oppimistavoitteet: Opiskelijalla on sellainen koulutusohjelman mukainen ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.
Opiskelija selviytyy oman ammattialansa kirjallisista ja suullisista tehtävistä pohjoismaissa sekä kaksikielisellä alueella Suomessa.
Opiskelija osaa kertoa työympäristöstään sekä oman alansa toiminnoista.
Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Osittainen verkkototeutus.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suomeksi
Opiskelija ei osaa kertoa koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa. Opiskelija ei osaa hankkia eikä ymmärrä oman tekniikan alansa tietoa helppolukuisista lähteistä.
Opiskelija ei osaa esitellä keskeisimpiä asioita yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista eikä selviydy ymmärrettävästi tavallisimmista keskusteluista.
Opiskelija ei osaa toimia ennakoitavissa toimenkuvansa vaatimissa työelämäkontakteissa. Opiskelija ei osaa laatia esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita tai raportteja.
Opiskelija ei osaa tulkita oman alansa yksinkertaisia teknisiä ohjeistuksia tai laatia niitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään eheänä kokonaisuutena esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa keskeisimmistä lähteistä ja seurata oman alansa kehitystä yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa esitellä keskeisimmät asiat yritysten ja organisaatioiden toiminnasta, tuotteista, prosesseista ja palveluista sekä keskustella näistäaiheista.
Opiskelija osaa hoitaa keskeisimpiä toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja, esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa laatia ja ymmärtää oman alansa teknisiä ohjeistuksia melko hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään esim. työnhakutilanteessa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja monipuolisesti hankkia, käsitellä ja soveltaa oman tekniikan alansa tietoa ja seurata alansa ammatillista kehitystä laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa esitellä sujuvasti yritysten ja organisaatioiden toimintaa, tuotteita, prosesseja ja palveluita sekä keskustella aloitteellisesti näistä aiheista. Opiskelija osaa hoitaa vaivattomasti ja asianmukaisesti toimenkuvansa vaatimia työelämäkontakteja,
esim. sähköpostiviestejä, reklamaatioita, puhelintilanteita ja raportointia.
Opiskelija osaa ymmärtää vaikeuksitta ja laatia selkeitä oman alansa teknisiä ohjeistuksia