Palveluliiketoiminnan koulutus: Palveluliiketoiminnan ajoitussuunnitelma lv 18-19
Opetussuunitelman tunnus: 14RESTO
- Tutkintonimike
- Restonomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2018
Kuvaus
Koulutuksessa saadaan koulutuksen kautta laaja-alaiset valmiudet toimia ravintola-alalla sekä ravitsemis- ja toimitilapalveluissa.Koulutuksesta valmistuneet restonomit ovat perehtyneet ravintolapalvelujen sekä ravitsemis- ja / tai toimitilapalvelujen toteuttamiseen, suunnitteluun, kehittämiseen, markkinointiin ja esimiestehtäviin. Heillä on valmiuksia toimia kielitaitoa vaativissa alan esimies-, neuvonta-, markkinointi-, tiedotus-, suunnittelu- ja koulutustehtävissä tai itsenäisinä yrittäjinä.
Koulutuksen arvoperusta on hyvinvointi-, estetiikka-, verkosto- ja vieraanvaraisuus osaamisessa, jonka pohjan muodostaa kyky tunnistaa asiakaskäyttäytymisen periaatteet ja käyttäytymisen muutokset. Hyvinvointiosaamista on terveellisten, turvallisten ja taloudellisesti kannattavien palvelujen tuottaminen asiakkaiden ja työyhteisön hyvinvointia edistäen. Keskeistä on toimialan tuntemus, kyky huomioida esteettiset näkökulmat palvelutoiminnassa ja ymmärtää vieraanvaraisuus alan keskeisenä arvona ja menestystekijänä.
Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija osaa toteuttaa kansainvälistä ruokakulttuuria sekä ruoka- ja puhtauspalveluja vieraanvaraisesti ja tuloksellisesti sekä tarkastella toimialan kehittämistarpeita.
Toisen vuoden jälkeen opiskelija osaa ottaa vastuuta työyhteisön menestymiseen vaikuttavista inhimillisistä, taloudellisista ja toiminnallisista tekijöistä. Hän osaa kehittää kansainvälisen ruokakulttuurin sekä ruoka- ja /tai puhtauspalvelujen
työkäytänteitä käyttäjälähtöisesti.
Kolmannen ja neljännen vuoden jälkeen opiskelija osaa johtaa ja kehittää kansainvälistä ruokakulttuuria sekä ruoka- ja /tai puhtauspalveluja moni ammatillisuutta ja uutta teknologiaa hyödyntäen.
Oppimista ja osaamista arvioidaan tarkastellen
- sosiaalisia taitoja
- tiedollista osaamista
- käytännön työtaitoja
- arviointiosaamista.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö on läsnä projektien kautta kaikissa opintojaksoissa ja työelämäyhteistyötä tehdään mm. kumppaneiden ja monimuoto-opiskelijoiden työyhteisöjen kanssa. Kumppanuussopimuksiin pyritään saamaan TAMKista useampien alojen edustus.
Lisätiedot
Opiskelijat voivat hakeutua ensimmäisen vuoden jälkeen myös Proakatemiaan suorittamaan yrittäjyysopintoja, mutta heidän on suoritettava ruotsin opinnot sekä 20 op palveluliiketoiminnan koulutuksen pakollisista opinnoista henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti. Avoimen amk:n opiskelijat voivat osallistua, mihin tahansa opintojaksoon, jos ryhmässä on tilaa ja edeltävät opinnot antavat siihen mahdollisuuden.
Opetussuunnitelmaan kuuluu seuraavat liitteet:
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 |
---|---|---|
Yhteensä | 210 |
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Eettinen osaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Raaka-aineesta asiakkaan annokseksi |
Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla |
Vieraanvaraisesti asiakkaalle |
Sähköiset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esimiehen työkalupakki |
Koneet ja laitteet |
Minä esimiehenä |
Ideasta yritykseksi |
Tuotteistan palveluni |
Uudet viisasten kivet a) |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Harjoittelu 1 a |
Harjoittelu 2 a |
Opinnäytetyö |
Harjoittelu 1 b |
Innovaatio-osaaminen
Opiskelija |
Raaka-aineesta asiakkaan annokseksi |
Vieraanvaraisesti asiakkaalle |
Esimiehen työkalupakki |
Minä esimiehenä |
Ideasta yritykseksi |
Tuotteistan palveluni |
Uudet viisasten kivet a) |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Harjoittelu 2 a |
Opinnäytetyö |
Kansainvälisyysosaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla |
Esimiehen työkalupakki |
Koneet ja laitteet |
Minä esimiehenä |
Ideasta yritykseksi |
Uudet viisasten kivet a) |
Harjoittelu 2 a |
Professional English for the service industry |
Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig |
Yrkessvenska för servicebranschen , Muntlig |
Opinnäytetyö |
Oppimisen taidot
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Raaka-aineesta asiakkaan annokseksi |
Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla |
Vieraanvaraisesti asiakkaalle |
Sähköiset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esimiehen työkalupakki |
Koneet ja laitteet |
Minä esimiehenä |
Ideasta yritykseksi |
Tuotteistan palveluni |
Uudet viisasten kivet a) |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Professional English for the service industry |
Viestimällä tuloksiin |
Opinnäytetyö |
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Laatu ja turvallisuus esimiehen vastuulla |
Vieraanvaraisesti asiakkaalle |
Sähköiset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esimiehen työkalupakki |
Minä esimiehenä |
Tuotteistan palveluni |
Uudet viisasten kivet a) |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Harjoittelu 1 a |
Harjoittelu 2 a |
Professional English for the service industry |
Viestimällä tuloksiin |
Opinnäytetyö |
Harjoittelu 1 b |
Luokittelemattomat |
Uudet viisasten kivet b) |
Projektiopinnot |
Englanti, lähtötaso |
Ruotsi, lähtötaso |
Kulttuurit ja tavat |
Harjoittelu 2 b |
Restonomin matematiikkaa |
Restonomin kvalifikaatiot
Jokaisen restonomin pitää osata nämä asiat valmistuttuaan.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.