Työntekijäkokemuksen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 8Y00HG61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tavoitteena on kehittää ymmärrystä ja osaamista työntekijöiden johtamiseen omassa organisaatiossa ja elämystaloudelle tyypillissä kumppanuus- ja alihankintaverkostoissa. Opiskelija saa valmiuksia ihmisten johtamiseen ja työntekijäkokemuksen kehittämiseen.
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa kehittää ihmisten johtamisen osaamistaan
- osaa analysoida elämystalouden alojen töitä, työtehtäviä, henkilöstöjohtamista ja työkulttuureja
- osaa eritellä kumppanuus- tai alihankintatyön johtamisen periaatteita työntekijäkokemuksen näkökulmasta
- osaa tutkia, kehittää ja rikastaa työntekijäkokemusta
Sisältö
Työntekijäkokemuksen elementit.
Ihmisten johtamisen periaatteet.
Työn, työtapojen, työkulttuurin, tunteiden ja työntekijäkokemuksen tutkiminen ja kehittäminen.
Kumppanuus- ja alihankintatyön johtaminen.
Johtamisen mallit ja johtamisen tilannesidonnaisuus muuttuvissa tilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää tutkittua tietoa työntekijäkokemuksen analysoinnissa.
Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteet.
Opiskelija tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen.
Opiskelija osaa soveltaa joitakin malleja ja näkökulmia työntekijäkokemuksen johtamiseen.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa kuvata ja arvioida esihenkilönä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia, tuottavuutta, merkityksellisyyttä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön nykytilaa ja asettaa tavoitteita sen kehittämistyössä.
Opiskelija osaa arvioida työntekijäkokemuksen johtamisen mahdollisuuksia ja haasteita erilaisissa tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa laaja-alaisesti jäsentää työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita
Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja työyhteisön ja työntekijäkokemuksen kehittämistyössä.
Opiskelija osaa asettaa perusteltuja tavoitteita ja mallintaa kehittämistyön vaiheita uudenlaisten toimintamallien kokeilemiseksi sekä työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi.
Opiskelija osaa huomioida johtamisen tilannesidonnaisuuden muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun, tuottavuuden, merkityksellisyyden ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä.