Skip to main content

Midwifery After Childbirth and Breastfeeding Counsellor Training (3 cr)

Code: 7K00BU87-3007

General information


Enrolment period
02.12.2020 - 01.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 04.04.2021
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Elina Botha
Jenna Rintakuusi
Raakel Viheroksa
Person in charge
Elina Botha
Course
7K00BU87

Objectives (course unit)

The student

- knows the postnatal progress and is able to observe recovery, involution, and lactation and can support mothers in self-care
- can recognize disturbances and mothers who need special monitoring, and is able to act in cases of disorders
- is able to observe and take care of newborns, and can identify disturbances requiring special monitoring
- can support early interaction, parental growth, and wellbeing of the family
- can guide parents in care of the newborn, breastfeeding, and breastfeeding problems
- can guide parents in family planning
- knows the content of the postpartum check-up

Content (course unit)

- postnatal recovery, involution, and lactation
- promotion of early interaction
- breastfeeding counselling, and rooming-in
- postnatal disturbances and their care
- observation and care of healthy newborns and newborns who need special monitoring
- family planning and sexual guidance after childbirth
- postpartum check-up

Prerequisites (course unit)

Nursing studies

Exam schedules

Synnyttäneen perheen kätilötyö, tentti tenttiterraariossa.
Imetysohjaajakoulutus, tentti & näyttökoe
Uusinnoista ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Assessment methods and criteria

Osa 1. Synnyttäneen perheen hoitotyö. Tentti. Numeerinen arviointi. 100% läsnäolo luennoilla pakollinen.
Osa 2. Imetysohjaus. Tentti, numeerinen arviointi. Näyttökoe, imetysohjausnäyttö. Hyväksytty/Hylätty. Hyväksytty edellyttää vähintään tasoa T1. 100% läsnäolo opetuksessa ehdoton.
Osa 3. Itkuisen vauvan rauhoittelu. Pakollinen läsnäolo.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, harjoittelu.

Learning materials

Paananen, Pietiläinen, Raussi-Lehto, Väyrynen, Äimälä (toim.).2012. Kätilötyö.Edita. Helsinki. Soveltuvin osin.
Klemetti, Raussi-Lehto. 2013. Edistä,ehkäise,vaikuta- Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. Opas 33. THL. Soveltuvin osin.
Koskinen.2008. Imetysohjaus. Edita. Helsinki.
Imetyksen edistäminen Suomessa.Toimintaohjelma 2009-2012. Raportti 32/2009. THL.Yliopistopaino
Imetyksen edistämisen Toimintaohjelma 2017-2021. THL
Ryttyläinen, K & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Muu tunneilla jaettu materiaali.

Student workload

Opiskelijoiden kokonaistuntimäärä on 81 tuntia. Osa toteutuu kontaktiopetuksena ja osa on osoitettu itsenäiseen työskentelyyn.

Content scheduling

Osa 1. Synnyttäneen perheen kätilötyö (huom. läsnäolo luennoilla pakollinen 100%).
Osa 2. Imetysohjaus (läsnäolo tunneilla 100%)
Osa 3. Itkuisen vauvan rauhoittelu

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

Further information

Imetysohjaajakoulutuksen osuus 1,5op: Imetysohjaajakoulutus perustuu Who:n vauvamyönteisyysohjelman 20 tunnin koulutukseen. Imetysohjaajakoulutuksesta saa erillisen imetysohjaajan todistuksen, kun koulutus on suoritettu hyväksytysti. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan 100% läsnäolo kaikessa imetysohjauskoulutukseen littyvässä opetuksessa, aktiviinen osallistuminen ja hyväksytysti suoritetut tehtävät sekä tentti ja näyttökoe.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistu pakollisiin tunteihin ja harjoituksiin
Opiskelijan osoittama tieto ei yllä tyydyttävän suorituksen arviointikriteereihin.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelijan osoittama tieto on oikea, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia
- opiskelija tarkastelee ikmiötä rajoittuneesti yhdestä näkökulmasta
- opiskelijan osoittama potilas/asiakas näkökulma puutteellinen

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat
- osaamisessa näkyy potilas/asiakas näkökulma ja eettisyys

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa tarkastella kätilötyötä moniulotteisesti useasta näkökulmasta johdonmukaisesti
- osaa kohdata asiakkaan/ potilaan kokonaisvaltaisesti eettiset periaatteet huomioiden

Go back to top of page