Workplace Psychology and Communications (5 cr)
Code: 7H00CZ55-3002
General information
- Enrolment period
- 11.06.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 03.12.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Management of Health Care and Social Services
- Teachers
- Hannele Laaksonen
- Pirkko Kivinen
- Shaidul Kazi
- Person in charge
- Hannele Laaksonen
- Course
- 7H00CZ55
Objectives (course unit)
Students
* Are able to view leadership from the viewpoint of psychology concepts and theories
* Understand leadership and the role of the employee as a psychological phenomenon
* Are able to work skillfully as the superior or employee
* Able to work skilfully and appropriately in various demanding communication situations
Content (course unit)
* Psychological aspects of management
* Interaction and human-oriented management
* Self-management and experiences
* Communication process and individual meanings
* Group work skills
* Oral communication skills
* Discussions as work method
* Multiculturalism and communication
Evaluation methods and criteria
Tehtävät arvioidaan asteikolla 1-5
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen opiskelu, kirjapiiri, tiimitehtävät.
Learning materials
Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Haslam, S., Reicher, S., Platow, M. 2012 / 2018. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Lämsä, A-M. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.). 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Repo & Nuutinen 2003. Viestintätaito. Opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin. Helsinki: Otava.
Niemi, NIetosvuori & Virikko 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita Prima.
Syvänen, Tikkamäki, Loppela, Tappura, Kasvio & Toikko 2015. Dialoginen johtaminen. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Kauhanen 2009. Henkilstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYpro Oy, (luvut 4, 12, 17)
Artikkelit ilmoitetaan kurssin alussa.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Student workload
Lähiopetus 24 h, itsenäinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen 111 h
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei ole tehnyt yksilö- eikä tiimitehtäviä tai on osallistunut niihin vai pintapuolisesti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa puutteellisesti tunnistaa organisaation toimintaa ja johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
* Ymmärtää jonkin verran johtajuutta ja johdettuna olemista psykologisena ilmiönä
* Osaa toimia sekä esimiehenä että alaisena
* Osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa organisaation toimintaa ja johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
* Ymmärtää johtajuutta ja johdettuna olemista psykologisena ilmiönä
* Osaa toimia taitavasti sekä esimiehenä että alaisena
* Osaa toimia erilaisissa vaativissa viestintätilanteissa niihin sopivalla tavalla
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa syvällisesti tunnistaa organisaation toimintaa ja johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
* Ymmärtää syvällisesti johtajuutta ja johdettuna olemista psykologisena ilmiönä
* Osaa toimia taitavasti sekä esimiehenä että alaisena
* Osaa toimia taitavasti erilaisissa vaativissa viestintätilanteissa niihin sopivalla tavalla