Quality of Life Services as Business (5cr)
Code: 8T00GK90-3002
General information
- Enrolment period
- 24.11.2025 - 04.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 18.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
The student comprehensively applies design thinking and design tools in business planning and modelling in such a way that business creates well-being and responsibility.
Student:
- can identify and anticipate new services, innovation and business opportunities at the combination of tourism and nutrition, prosperity and sustainable development, and exploit them
- can apply business design methods and agile development in service and quality of life
- can analyze and develop customer-oriented, distinctive and responsible business
- can solve problems creatively and renew working methods together with others
- can use information about their own field to design sustainable solutions and operating models
Content (course unit)
WHAT kind of new services are needed in the business operating environment of quality of life related services, wellbeing and responsibility?
WHY to search new ideas from the boundaries and interfaces of different industries and areas of expertise?
HOW business design together with versatile actors enables and renews the quality of life and prosperity?
HOW can you plan future customer-oriented and distinctive business agilely?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student recognizes the information and procedures related to sustainable solutions and operating models of their own field.
The student is able to search and use the information appropriately.
The student uses business design methods as guided.
The student gives and receives feedback and reviews and assess of his/her own perspective.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to collect and compare information on sustainable, prosperity and creative and creative solutions and operating models.
The student is able to choose the most appropriate solution from different options and justify his/her choice of new sustainable and prosperity of the quality of life quality business.
The student gives and receives feedback actively and constructively in order to promote the group work.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to collect, analyse and evaluate critically information on sustainable and wellbeing-promoting solutions and operating models of his/her own field.
The student assesses various solution options and combines the solution options agile and creatively to create new sustainable life-quality business models and practices.
The student uses feedback systematically as an instrument for his/her own professional growth and the benefit of the community.
Location and time
Opintojakson aloitus keskiviikkona 7.1. klo 8.00-10.00 verkko-opetuksena Zoomin välityksellä. Zoom-linkki saatavilla opintojakson Moodlesta.
Opintojakson toteutus 7.1.-18.2.2026 tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.00-10.00.
Toteutus on pääosin lähitoteutuksena TAMKilla. Etänä verkko-opetuksena Zoomin välityksellä on kolmena kertana: aloituskerta keskiviikko 7.1 ja tiistai 20.1. ja tiistai 17.2.
Exam schedules
Ei tenttiä
Opintojakson yksilötehtävä ja kehittämisverstastiimityö arvioinnin kohteena. Suoritukset tehty opintojakson aikataulun puitteissa. Aikataulu esitetään opintojakson aloituksessa 7.1.2026.
Assessment methods and criteria
Kehittämisverstastyöskentely ja tulos (ryhmä) 80 % - arviointi 0–5
Tiedonhaku-tehtävä (yksilö) 10 % - arviointi 0–5
Itsearviointi-tehtävä (yksilö) 10 % - arviointi 0–5
Kehittämisverstastyöskentelystä ryhmä saa suullisen palautteen välittömästi pidetyn työpajan jälkeen.
Kehittämisverstastyöskentelyn ryhmän tulosmateriaalit (pyydetyt dokumentit) arvioidaan numeerisesti 0-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
luennot
tiimin kehittämisverstastyöskentely
yksilötehtävät
Learning materials
Aiheen mukainen tiedonhaku.
Opintojakson muu materiaali on opintojakson Moodlessa.
Student workload
1op = 27h opiskelijan työtä
yksilötehtävät 1op (27h)
kehittämisverstastyöskentely 4 op (108h)
Kehittämisverstastyöskentely sisältää itsenäistä yksilötyötä ja ryhmän kanssa työskentelyä.
Content scheduling
Opintojaksototeutus edellyttää opiskelijan aktiivista läsnäoloa lähitunneilla, niin opettajan vetämillä kuin kehittämisverstastiimin kanssa työpajatyöskentelyssä.
Completion alternatives
Voit hakea toteutuksen hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella ennen opintojakson alkua. Hyväksilukua haetaan eAHOT-hakemuksella, joka löytyy PAKKI-opiskelijan työpöydän tehtäväpalkista. Lähetä eAHOT-hakemus viimeistään 1.12. 2026 ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja Tuija Ylä-Viteli.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella:
Vastuuopettaja ilmoittaa eAHOT-päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. Osaamisen näyttö ajoittuu 2.12.-12.12.2025. väliseen aikaan.
Hyväksiluvun hakeminen opintojen perusteella: valitse käsittelijäksi Sirena Rainamaa.
Opintojaksolla ei ole muita vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Practical training and working life cooperation
Opiskelijat hyödyntävät työelämän yhteyksiä kehittämisverstastyöskentelyssä.
Further information
Opintojen aloitus keskiviikkona 7.1. klo 8.00-10.00 etänä verkko-opetuksena Zoomin välityksellä. Aloituskerralla läsnäolo online verkkotapaamisessa on pakollinen. Zoom-linkki saatavilla 7.1. opintojakson Moodlessa. Kaikki opintojaksolle ajoissa ilmoittautuneet (4.1. mennessä ilmoittautuminen Pakissa) ja hyväksytyt 5.1. ovat 6.1. alkaen opintojakson Moodlessa opiskelijoina.
Huolehdi ilmoittautuminen opintojaksolle viimeistään 4.1.2026.