Skip to main content

Work-related Wellbeing (3 cr)

Code: 7F00BC81-3004

General information


Enrolment period
11.06.2018 - 16.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.10.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Terttu Roivas
Mirva Kolonen
Maarit Keskinen
Pirjo Lehto
Taina Ojaniemi
Person in charge
Maarit Keskinen
Course
7F00BC81

Objectives (course unit)

Students
- follow and recognize in the changes society and work life and their effects to the well-being and working ability of the people of the working age
- understand the co-operation between occupational health and safety and occupational health care
- can evaluate the meaning of work, working conditions and working environment to health from the perspective of scientific knowledge and work place specifications
- can evaluate health and functional ability of people of the working age
- can plan and put into practise activities that support and promote well-being in work places
- can give guidance in a professional way in connection to life habits that support well-being at work
- are able to communicate in different co-operation situations

Content (course unit)

- changes and challenges in working life
- occupational health and safety, occupational health care and co-operation in work places
- assessing work stress
- ability to work
- activities for ability to work
- well-being at work
- well-beiing alnalysis
- lifestyle supporting ability to work
- current situation in the rehabilitation sector

Prerequisites (course unit)

All TAMK students may apply for the course.

Location and time

Opintojakso toteutuu vkoilla 46,47 ja 48 Kuntokadun campuksella.

Assessment methods and criteria

Tuntiaktiivisuu eli keskusteluun osallistumisen aktiivisuus vertaisarviointina ja opettajan arviointina.
Kirjallisen työn tuotos ja esitys arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla itsearviointina, vertaisarviointina ja opettajan arviointina.
Opetustehtävän suunnittelu, toteutus ja arviointi laboratoriotyöstä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla itsearviointina, vertaisarviointina ja opettajien arviointina.
Kirjareferaatit arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla (poissaoloa korvaava tehtävä)

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt, opintokäynnit, itsenäinen opiskelu

Learning materials

Ahonen G. ja Aura O. 2016. Stragegisen työhyvinvoinnin johtaminen.
Hakanen Jari 2004. Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. Työ ja ihminen -tutkimusraportti 27. Helsinki: Työterveyslaitos.
Järvinen Pekka 2005. Ammattina esimiestyö. WSOY pro.Helsinki.
Järvinen Pekka 2008. Menestyvän työyhteisön pelisäännöt. Helsinki: WSOY pro
Manka Marja-Liisa et.al. 2010. Työn iloa ja imua - Työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergos Tampereen yliopisto. Tampere.
Manka Marja-Liisa 2008. Tiikerinloikka työniloon ja menestykseen.Helsinki: Talentum.
Mauno S. & Kinnunen 2008. Työ leipälajina.
Mäkikangas, Mauno ja Feld (toim.) 2017. Tykkää työstä - työhyvinvoinnin psykologiset perusteet.
Otala L. & Ahonen G. 2003. Työhyvinvointi tuloksen tekijänä. WSOY. Helsinki.
Pursio Hannu 2013. Strateginen työhyvinvointi. Miten mitata työhyvinvointityön tuloksia? Metsä Group.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin portaat. Edita.
Rissa K. (toim.) 2007. Tulosta ja hyvinvointia: Druvan-malli. Työturvallisuuskeskus.
Seuraavat lait:
Työturvallisuuslaki (738/2002)
Työtervyshuoltolaki (1383/2001)
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006)
Martimo, Uitti (toim.) 2010. Työstä terveyttä. Duodecim.
Seuri, Iloranta, Räsänen 2011. Kumppanina työterveyshuolto. Tietosanoma.
Taskinen ym. 2011. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos.
Työ ja terveys Suomessa 2012: Seurantatietoa työoloista ja työhyvinvoinnista. Työterveyslaitos.
Uitti (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos.

Student workload

Tunneilla läsnäolo 80% eli 30 tuntia pakollista läsnäoloa. Opettaja tarkistaa opiskelijalistan mukaan läsnäoloa. Poissaolo tunneilta korvataan yksilöllisellä tehtävällä.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Further information

The module is not necessarily implemented every year.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan sisällöllinen osaaminen ei ole riittävää. Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja virheellisyyksiä. Opiskelijan käyttämät tiedonlähteet ovat yksipuolisia. Opiskelija laiminlyö tehtävien palauttamisaikataulua. Opiskelija ei ole palauttanut tai esittänyt tehtävää.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on tilannekohtaista ja ammatillisesti vielä suppeaa. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna ja tuettuna. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin niukasti. Asiat on esitetty epätarkasti; kokonaisuus jää epäselväksai ja koostuu irrallisuuksista. Tehtävän esitys on suppea ja pinnallinen. Esittäjä on epävarma esittämästään sisällöstä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa ammatillista osaamista. Opiskelija osaa perustella toimintansa. Opiskelija valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Asiat pyritään esittämään tutkittuun tietoon perustuen. Tehtävässä ja esityksessä ilmenee kehittävä ote.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista, luovaa ja kehittävää ammatillisesti. Opiskelija osaa yhdistellä aikaisemmin oppimaansa monipuolisesti ja luovasti. Tehtävän sisältö on teoreettisesti perusteltua ja näyttöön pohjautuvaa. Esitys on selkeä ja hallittu kokonaisuus.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty suoritus:
Opiskelijan sisällöllinen osaaminen ei ole riittävää. Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja virheellisyyksiä. Opiskelijan käyttämät tiedonlähteet ovat yksipuolisia. Opiskelija laiminlyö tehtävien palauttamisaikataulua. Opiskelija ei ole palauttanut tai esittänyt tehtävää. Opiskelija ei ole osallistunut sovitussa määrin kontaktiopetukseen.
Hyväksytty suoritus:
Opiskelijan osaaminen on jäsentynyttä, arvioivaa ja soveltavaa ammatillista osaamista. Opiskelija osaa perustella toimintansa. Opiskelija valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Asiat pyritään esittämään tutkittuun tietoon perustuen. Tehtävässä ja esityksessä ilmenee kehittävä ote.

Go back to top of page