Skip to main content

Developing as a Sound Designer (5cr)

Code: 2E00EW88-3005

General information


Enrolment period
16.07.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2025 - 20.12.2025
Implementation is running.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Media
Campus
TAMK Mediapolis
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Media
Teachers
Petteri Rajanti
Media-ala Virtuaalihenkilö
Leena Mäkelä
Person in charge
Leena Mäkelä
Course
2E00EW88

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa syventää äänisuunnittelun teorian ja käytännön osaamistaan. Hän tuntee asiakastyön ja tuotannollisen osaamisen tärkeyden äänisuunnittelijan työssä ja syventää osaamistaan. Opiskelija osaa keskustella työstä työryhmän jäsenten kanssa ja ottaa vastaan palautetta. Hän osaa tarkastella kriittisesti sekä omaa työtään että materiaalia. Opiskelija osaa sanallistaa ja esittää erilaisilla keinoilla äänisuunnitelmia. Opiskelija osaa aikatauluttaa työtään, arvioida työn kustannuksia ja tarjota asiakkaalle lisäarvoa.

Content (course unit)

Yritysvierailut ja verkostoituminen. Asiakasprojektit. Äänellisten demojen rakentaminen ja esittely. Kustannusarvioiden tekeminen erilaisista äänisuunnitelmista.

Prerequisites (course unit)

Media-alan ensimmäisen vuoden opinnot sekä äänisuunnittelun ammatilliset opinnot (15 op).

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija pystyy ohjatusti käyttämään äänisuunnittelijana tietojaan ja taitojaan asiakastyössä ja osaa sanallistaa suunnitelmiaan. Hän pystyy ottamaan vastaan korjaavaa palautetta, mutta ei juurikaan anna sitä muulle työryhmälle. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelja pystyy käyttämään äänisuunnittelijana tietojaan ja taitojaan asiakastyössä ja osaa sanallistaa ja esittää suunnitelmiaan tarkoituksenmukaisilla keinoilla erilaisissa tuotannoissa. Hän ottaa vastaan palautetta ja antaa sitä muille oman tehtävänsä näkökulmasta. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa alalta aktiivisesti.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija osaa soveltaa äänisuunnittelijana tietojaan ja taitojaan asiakastyössä ja osaa sanallistaa ja esittää suunnitelmiaan tarkoituksenmukaisilla keinoilla erilaisissa tuotannoissa. Hän ottaa vastaan ja hyödyntää palautetta ja pystyy antamaan sitä muille aktiivisesti. Hän käyttää palautetta osana oppimistaan. Hän ymmärtää verkostoitumisen merkityksen alalla toimimisen näkökulmasta ja osaa hakea tietoa ja kontakteja alalta aktiivisesti.

Location and time

Pakki/Tuudo
VKO 36 Radiomainos ja 5.1 miksaustehtävä

2.9. ti Tavoitteet, aikataulu, Radiomainos tehtävänanto + 5.1. miksaustehtävänanto
3.9. ke AP miksaustehtävä/pep, IP ITE
4.9. to Radiomainos suunnittelu, AP /pep, IP /ITE


VKO 37 vierailut

9.9. ti AP Meguru, IP Humina ( HKI)
10.9. ke 5.1 miksaus Mepolla ITE, pep käy AP
11.9. to AP Kalevala Film Sound/Sami Sarhamaa IP /Helea ( HKI)

VKO 38 vierailut

16.9. ti AP Dramatic Sound, IP TTT ( TRE)
17.9. ke AP Akun Tehdas, Fantom Studio, Sami Asp
18.9. to AP Vierailujen purku, IP kuvaustehtävän suunnittelu ITE

VKO 39

23.9. ti Miksaustehtävä, Radiomainos
24.9. ke Miksaustehtävä, Radiomainos
25.9. to Radiomainos kuuntelut, miksaustehtävän checkpoint

—————

VKO 46

Sound Devices + isompi äänikärrysetti haltuun
Miksaustehtävän kuuntelut

VKO 47 kuvaajien kanssa
VKO 48 kuvaajien kanssa

Äänitetään kohtausharjoitus
Puomi, kakkospuomi, napit kaikilla näyttelijäillä
Langaton puomitus ehkä, voi kokeilla.
Kuuntelu ohjaajalle yms
Work flow selkeä
Ei tehdä postia, ellei halua

Tämän aikataulutus selviää, kun saadaan kuvaajilta aikataulu.
Tämä on sitten Tehtävä 3, kohtausharjoituksen äänittäminen

Exam schedules

Keskustele Petteri Rajannin kanssa.

Assessment methods and criteria

Arvioidaan:
Läsnäolo
Kohtausharjoituksen ääniposti ja 5.1 miksaus
Muistiinpanot vierailuista
Signal Flow-kaavio
Opinnäytetyön referaatti

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Ryhmätyötehtävät, miksaustehtävät, vierailut.

Learning materials

ks Moodle

Student workload

ks Pakki/Moodle

Tehtävät:

Tehtävä 1 , RADIOMAINOS, osa asiakasprojektia

Tee radiomainos, solo

12-20 sekuntia
Yhden - kahden lauseen mittainen spiikki
Valitse mikki, tila , spiikkaaja, etuaste jne, kaikki niin, että spiikistä tulee mahdollisimman iskevä.
Varaa tilat
Äänisuunnittele
Leikkaa/tee myös musajinkku loppuun, tai alkuun ja loppuun.
Mahdollisimman “moderni”.
Opettele limitoimaan ja klippaamaan niin, että se tulee LUJAA


Speksit:
- Wav 24/48 stereo
- Mahdollisimman lujaa

Apinoi, ts
Vertaa olemassaoleviin radiomainoksiin, matki.

Kerro vaikutteesi
Listaa tekemäsi työvaiheet

Menee n 6 tuntia

Tehtävä 2, MIKSAUSTEHTÄVÄ pareina tai solo

Varaa tilat, jos ei varattu aika riitä/sovi
Miksaa 5.1 miksaus annetusta materiaalista

Kirjaa ylös ennen miksaustehtävää

- Mitä olosuhteita pitää olla, että miksaustehtävä onnistuu?
- Mistä asioista pitää ottaa selvää?
- Jos kyseessä olisi asiakkaalle tehtävä työ, mitä pitäisi ottaa huomioon?
- Mistä aiot aloittaa?

Kirjaa ylös tekemisen aikana tulleita kompastuskiviä.
Kirjaa ylös oivalluksia.

SPEKSIT

LUFS -23
LRA -18

Downmiksattu STEREO LUFS -23
Downmiksattu STEREO LUFS -16
M&E 5.1 LUFS -23

Menee n 12 tuntia

Tehtävä 3, kohtausharjoituksen äänittäminen

- Suunnitellaan poka
- Testataan poka
- Suunnitellaan toiminta kuvauspaikalla
- Suunnitellaan ja testataan workflow, miten tiedostot nimetään ja siirretään
- Toimitaan kuvausryhmän aktiivisena osana, “ääni valmis!”
- Äänitetään kuvausharjoitus
- Toimitaan eri rooleissa, äänittäjä, puomittaja, kakkospuomi/napitus

Arviolta 18 tuntia

Content scheduling

ks Pakki/Moodle

Completion alternatives

Keskustele Petteri Rajannin kanssa

Practical training and working life cooperation

Vierailut äänialan työpaikoilla

Further information

Tehtävät:

Tehtävä 1 , RADIOMAINOS, osa asiakasprojektia

Tee radiomainos, solo

12-20 sekuntia
Yhden - kahden lauseen mittainen spiikki
Valitse mikki, tila , spiikkaaja, etuaste jne, kaikki niin, että spiikistä tulee mahdollisimman iskevä.
Varaa tilat
Äänisuunnittele
Leikkaa/tee myös musajinkku loppuun, tai alkuun ja loppuun.
Mahdollisimman “moderni”.
Opettele limitoimaan ja klippaamaan niin, että se tulee LUJAA


Speksit:
- Wav 24/48 stereo
- Mahdollisimman lujaa

Apinoi, ts
Vertaa olemassaoleviin radiomainoksiin, matki.

Kerro vaikutteesi
Listaa tekemäsi työvaiheet

Menee n 6 tuntia

Tehtävä 2, MIKSAUSTEHTÄVÄ pareina tai solo

Varaa tilat, jos ei varattu aika riitä/sovi
Miksaa 5.1 miksaus annetusta materiaalista

Kirjaa ylös ennen miksaustehtävää

- Mitä olosuhteita pitää olla, että miksaustehtävä onnistuu?
- Mistä asioista pitää ottaa selvää?
- Jos kyseessä olisi asiakkaalle tehtävä työ, mitä pitäisi ottaa huomioon?
- Mistä aiot aloittaa?

Kirjaa ylös tekemisen aikana tulleita kompastuskiviä.
Kirjaa ylös oivalluksia.

SPEKSIT

LUFS -23
LRA -18

Downmiksattu STEREO LUFS -23
Downmiksattu STEREO LUFS -16
M&E 5.1 LUFS -23

Menee n 12 tuntia

Tehtävä 3, kohtausharjoituksen äänittäminen

- Suunnitellaan poka
- Testataan poka
- Suunnitellaan toiminta kuvauspaikalla
- Suunnitellaan ja testataan workflow, miten tiedostot nimetään ja siirretään
- Toimitaan kuvausryhmän aktiivisena osana, “ääni valmis!”
- Äänitetään kuvausharjoitus
- Toimitaan eri rooleissa, äänittäjä, puomittaja, kakkospuomi/napitus

Arviolta 18 tuntia

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

läsnäolo lähiopetuksessa alle 70%
muistiinpanot puuttuvat
miksaustehtävä puuttuu
äänitystehtävä tekemättä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

läsnäolo lähiopetuksessa 70%
muistiinpanot puuttuvat
miksaustehtävä puuttuu
äänitystehtävä tehty

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

läsnäolo lähiopetuksessa 80%
muistiinpanot tehty ja Moodlessa
miksaustehtävä tehty
äänitystehtävä tehty
äänitystehtävän vuokaavio tehty

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

läsnäolo lähiopetuksessa 90%
muistiinpanot tehty ja Moodlessa
miksaustehtävä tehty
äänitystehtävä tehty, pystyisi itsenäisesti kokoamaan setin
äänitystehtävän vuokaavio tehty ja esitelty ja hallussa
ONT-referaatti tehty

Go back to top of page