Educational Science and Basics of Education (5 cr)
Code: 1L00ET88-3012
General information
- Enrolment period
- 15.07.2025 - 15.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.09.2025 - 06.11.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Open University of Applied Sciences
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Maija Timonen
- Person in charge
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Tags
- SELF LEARNING
- Course
- 1L00ET88
Objectives (course unit)
The core competence fields of teachers’ work are assessment competence, cultural competence, teaching and facilitation competence, partnership competence and wellbeing competence. They form a framework for all competence objectives.
Teacher students
- know basic concepts and phenomena of educational science and educational research and can explain learning based on them
- conceptualise learning, know different learning conceptions and can use them as development tools and apply them in their field and in building their teaching/supervision knowledge
- can explain the meaning of human growth and life cycle in teaching and education
- assess philosophical and historical background viewpoints of education and consider their importance and topicality in developing their educational thinking and operating environment
- analyse social tasks of the educational system and expand their understanding of social impact possibilities as teachers and facilitators.
Content (course unit)
The basic starting point for teachers’ work is an extensive understanding of learning and education. Teachers’ work reflects on the historical period and its views. The course examines different fields of educational science. The course is a part of the educational science studies.
Key questions:
What are the basic concepts and phenomena of educational science and educational research?
What learning conceptions are there and how do they explain learning? How can they be applied in teachers’ work?
What viewpoints do educational and developmental psychology bring into teachers’ work? What is life cycle thinking?
How has teachers’ work changed and what historical changes and ideologies have there been? How has the conception of teacherhood and learning changed as a part of the social change?
What viewpoints does educational philosophy bring into teacherhood and teachers’ work?
What viewpoints does educational sociology bring into teacherhood and teachers’ work?
What is the Finnish education system like and what are its social tasks?
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Location and time
Ajoitus: suoritusaika 1.9.-6.11.2025. (Moodlessa ajoitus on tarkennettu)
Aloitus: verkkowebinaarilla 3.9.2025 klo 18-20 (pakollinen osallistuminen tai mahdolliseen tallenteeseen tutustuminen).
* Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin).
* Tehtävät tulee olla tehtynä ja palautettuna viimeistään 6.11.2025.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Moodle-pohja sulkeutuu 13.11.2025 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Exam schedules
Pääsääntöisesti opintojaksossa ei toteuteta tenttejä.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla https://moodle.tuni.fi.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla (KE 3.9. 2025 klo 18.00 -20.00), josta tehdään myös tallenne. Osallistuminen verkkowebinaariin tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset ja kommenttikirjoitukset.
Ajoitus: suoritusaika 1.9.-6.11.2025. (Moodlessa ajoitus on tarkennettu)
Aloitus: verkkowebinaarilla 3.9.2025 klo 18-20 (pakollinen osallistuminen tai mahdolliseen tallenteeseen tutustuminen).
* Tarkempi ajankohta, ZOOM-linkki ja muuta lisätietoa on saatavilla Moodlessa (Moodle-pohja aukeaa automaattisesti hyväksyttyihin ilmoittautumisiin).
* Tehtävät tulee olla tehtynä ja palautettuna viimeistään 6.11.2025.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Moodle-pohja sulkeutuu 13.11.2025 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Learning materials
Moodlessa ilmoitetaan tarkemmin.
Student workload
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7h/op = 133 h
Content scheduling
Ajoitus: suoritusaika 1.9.-6.11.2025 (Moodlessa ajoitus on tarkennettu)
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen opintojakson suoritusaikana (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa)
Alustavan suunnitelman mukaan Moodle-pohja aukeaa viimeistään 2.9.2025.
Aloituswebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojakson yhteinen aloitus: 3.9.2025 (webinaari mahdollisesti tallennetaan).
Opiskelija etenee itsenäisesti Moodlen tehtäviä tehden. Tehtävät tulee olla tehtynä ja palautettuna viimeistään 6.11.2025.
Moodle-pohja sulkeutuu 13.11.2025 (tarkempi ajoitus Moodle-pohjassa).
Completion alternatives
Pääsääntöisesti ei ole valinnaista suoritusmahdollisuutta.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua.
International connections
Ei. Materiaaleina voi käyttää englanninkielisiä lähteitä.
Further information
Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija osaa:
- määritellä kasvatustieteen ja kasvatustieteellisen tutkimuksen peruskäsitteitä ja ilmiöitä sekä selittää oppimista niiden pohjalta
- kuvata erilaisia oppimiskäsityksiä ja käyttää niitä koskevaa tietoa kasvatus-, opetus- ja ohjaustoimintansa perustana
- selittää ihmisen kasvun ja elämänkaaren merkitystä eri-ikäisten oppijoiden oppimisessa ja kasvatuksessa
- arvioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia taustoja sekä niiden merkitystä ja ajankohtaisuutta oman kasvatusajattelunsa ja toimintaympäristönsä muutoksessa
- analysoida koulutusjärjestelmän kasvatuksellisia tehtäviä ja arvioida omia yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksiaan kasvattajana.