Supporting Functional Ability in Daily Activities (5 cr)
Code: 7S00EL32-3011
General information
- Enrolment period
- 07.06.2023 - 30.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 18.12.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Sanna Keskikuru
- Tuija Laakso
- Hanna Kuivanen
- Person in charge
- Sanna Keskikuru
- Course
- 7S00EL32
Objectives (course unit)
- recognize the dimensions of functional capacity and are able to evaluate, support and promote human functional capacity
- is able to justify the importance of social function in the whole functional capacity is familiar with the individual and communal aspects of old age, and the way in which services for older people are implemented and the legislative framework
- knows and recognizes the starting points and different stages of the interaction process
- can meet people in different life situations, establish professional interaction and cooperation relationship, and develop and reflect their own interaction skills theoretically
Content (course unit)
- management of functional knowledge and assessment of physical, mental and social performance, assessment tools
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- management of functional knowledge and assessment and assessment tools for physical, mental and social performance;
- taking health, safety and well-being into account in different settings
- old age as a stage in life and in dealing with the elderly, in the process of interaction and in supporting and promoting functional capacity
- Familiar working model
- relevant legislation
- organization and implementation of a joint celebration
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Rejected (0):
- Knowledge objectives are not or only partially achieved. Content management is inconsistent and incomplete or / and incorrect. Relationship to knowledge borrowing.
-The student interacts with the elderly person and / or his / her network in an inappropriate, unethical or unprofessional manner that is judged to be a clear disincentive to everyday life or safety.
Admitted Structured,
- evaluative and applied professional knowledge.
- The student structures the relations between phenomena and concepts related to functional ability.
- Apply concepts of ability and involvement to everyday perceptions and activities.
- Attends a weekly meeting with your elderly partner as well as planning, preparing and running a Christmas party.
- Is able to reflect theoretically on one's own activities and learning
Location and time
kts. lukkari ja sisällön jaksotus
Exam schedules
Ikäihmisen kohtaamisen harjoitteluaportti ja palautetaan joulukuun 18.12.22 mennessä Moodleen. Täydennettävän raportin palautus 20.1. mennessä.
Assessment methods and criteria
Opetukseen osallistuminen, (poissaolot korvattava)
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelun suorittaminen, Läsnäolokerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvattava)
Raportti, ks. erillinen ohjeistus Moodlessa. Palautus 13.12.2023 mennessä. Täydennettävien raporttien palautus 20.1. mennessä.
Arviointi HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää hyvän arvosanan tasoa.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
luennot ja ennakkotehtävät/ lähiopetukseen /etäopetukseen osallistuminen, poissaoloista korvaava tehtävä
- kirjallisuus
- ikäihmisen tapaamiset, field work
- reflektiotapaamiset
- joulujuhla
Learning materials
"I do those things to pass the time": Active ageing during fourth age.: Hilla Kiuru ja Heli Valokivi 2022.
INNOSTAVA VANHUUS: Leena Kurki 2008
KULTTUURIHYVINVOINNIN KÄSIKIRJA Pia Houni, Isto Turpeinen, Johanna Vuolasto 2021
KULUERÄSTÄ VOIMAVARAKSI. SOSIOKULTTUURINEN PUHEENVUORO IKÄÄNTYMISKYSYMYKSIIN
Asta Suomi & Sinikka Hakonen toim. 2008
VANHUUS JA SOSIAALITYÖ Seppänen, Karisto & Kröger 2007
KIINTYMYYSSUHTEET ELÄMÄNKAARESSA Jari Sinkkonen 2018, soveltuvin osin, kappale "Kiintymyssuhteet keski-iässä ja vanhuudessa"
+ muut opettajien tuntimateriaalit
Student workload
5op= 135h
infot, fieldwork, joulujuhlan valmistelu ja joulujuhla 41h
lähiopetus + info+ reflektiot 39h
raportti ja kirjallisuus 27h
itsenäinen työ 28h
Content scheduling
TOKYN AIKATAULUT syksy 2023 kts. lukujärjestys
vk 34 21.8. klo 13-16 Orientaatio ja toimintakyvyn ulottuvuudet (Tuija ja Sanna) PAKOLLINEN LÄSNÄOLO KAIKILLA
vk 34 Sosiaalinen toimintakyky (Sanna)
22.8 klo 9-12 CD
22.8. klo 13-16 AB
vk 35 Psyykkinen toimintakyky ja harjoittelun ohjeistus (Tuija)
• 29.8. klo 9-12 AB
• 29.8 klo 13-16 CD
•
vk 36 Fyysinen toimintakyky (Hanna)
• 4.9 klo 10.30 – 13.30 D
• 7.9 klo 12.30-15.30 A
Ryhmillä B ja C fyysisen toimintakyvyn opetus eri viikoilla, kts. aikataulut alempana ja lukkari
vk 37 Orientaatiokäynti harjoittelupaikoilla ja Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
Orientaatio harjoittelupaikoilla
• 11.9. klo 13-16 kaikki menevät omaan harjoittelupaikkaan perehdytykseen
Kohtaaminen ja voimavarakeskeisyys (Sanna)
• 12.9 klo 13-16 B
• 13.9 klo 9-12 A
• 14.9 klo 9-12 C Huom! Fyysinen toimintakyky klo 12.30-15.30
• 14.9 klo 13-16 D
•
vk 38 Harjoittelu alkaa!
Harjoittelu
• 19.9 klo 13-16 AB
• 20.9 Klo 13-16 CD
Fyysinen toimintakyky ryhmä B 18.9 klo 12.30-15.30
• 19.9 klo 13-16 AB
• 20.9 Klo 13-16 CD
vk 39 Kulttuurihyvinvointi ja luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
Harjoittelu
• 26.9 klo 13-16 AB
• 27.9 Klo 13-16 CD
Luova kuntoutus, Elämänpuu (Sanna)
• 25.9 klo 9-12 B
• 25.9 klo 13-16 A
• 26.9 klo 9-12 D
• 26.9. klo 13-16 C
vk 40 Harjoittelu ja Miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Tuija ja Sanna)
Harjoittelu
• 3.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 4.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Testataan miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Ahotoijien toimintakyvyn arvioinnin tehtävän esitys)(Tuija ja Sanna)
• 3.10 klo 13-16 C
• 5.10 klo 9-12 A
• 5.10 klo 13-16 B
vk 41 Harjoittelu ja Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
Harjoittelu
• 10.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 11.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Testataan miltä ikääntyminen tuntuu ja toimintakyvyn arviointi (Ahotoijien toimintakyvyn arvioinnin tehtävän esitys)(Tuija ja Sanna)
10.10 klo 13-16 D
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
• 12.10. klo 9-12 B
• 13.10 klo 9-12 C
Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
11.10 klo 13-16 A
12.10 ko 13-16 D
vk 42 vapaajakso
vk 43 Harjoittelu ja Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
Harjoittelu
• 24.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 25.10. klo 13-16 Harjoittelu CD
Validaatio ja muistisairaan kohtaaminen (Tuija)
• 26.10 klo 13-16 C
• 27.10 klo 9-12 B
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
26.10 klo 9-12 D
vk 44 Harjoittelu ja reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn sosiaalialalla muuhun? (Tuija ja Sanna)
Harjoittelu
• 31.10 klo 13-16 harjoittelu AB
• 1.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Reflektio: miten sovellan oppimaani kohtaamisesta ja toimintakyvyn sosiaalialalla muuhun? (Tuija ja Sanna)
• 31.10 klo 9-12 C
• 1.11 klo 13-16 D
• 1.11 klo 9-12 A
• 1.11 klo 13-16 B
Hyvinvointiteknologia toimintakyvyn tukemisessa SoteVirtualLab (Sanna ja Tuija)
31.10 klo 9-12 A
• 2 .11. klo 9-12 Ryhmätoiminnan suunnittelu samassa harkkapaikassa olevien kanssa (itsenäistä)
vk 45 Harjoittelu ja Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna) – joulujuhlan valmistelutehtävä
Harjoittelu
• 7.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 8.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Vanhuspalvelulaki ja palvelut (Sanna)
6.11 klo 13-16 D
7.11 klo 9-12 B
8.11 klo 9-12 C
8.11 klo 13-16 A
Vk 46 Harjoittelu ja ahotoijien seminaari (Tuija)
Harjoittelu
• 14.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 15.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
ahotoijien seminaari (Tuija)
• 14.11 klo 9-12 AB
• 14.11 klo 13-16 CD
•
vk 47 Harjoittelu, kuinka päätän harjoittelun ja Joulujuhlan suunnittelu
Harjoittelu
• 21.11 klo 13-16 harjoittelu ABCD
Joulujuhlan suunnittelu
• 20.11.klo 13-16
Kuinka päätän harjoittelun
• 21.11 klo 9-12 A Tuija
• 22.11 klo 9-12 C Tuija
• 23.11 klo 9-12 D Sanna
• 23.11 klo 13-16 B Sanna
•
vk 48 Harjoittelu, raporttityöpaja ja ryhmätoiminnan toteutus
Harjoittelu
• 28.11 klo 13-16 harjoittelu AB
• 29.11. klo 13-16 Harjoittelu CD
Raporttityöpaja
• 28.11 klo 9-12 ABCD
Ryhmätoiminnan toteutus
• 30.11. päivän aikana sopivasti
vk 49 Harjoittelu ja joulujuhla
Harjoittelu
• 5.12 klo 13-16 harjoittelu ABCD
Joulujuhla
• 8.12 8- 13 ( 9.30-11.30) ABCD
Completion alternatives
Lähihoitajat voivat halutessaan ahotoida harjoittelun osuuden. kts erillinen ohje moodle
Practical training and working life cooperation
Ikäihmisen kohtaamisen harjoittelu yhteistyössä Tampereen seudun ikäihmisten eri palveluntuottajien kanssa (kunnallinen ja järjestösektori)
Further information
Opintojakso tulee suorittaa tutkintosäännön mukaisesti kuluvan lukuvuoden aikana.
Poissaolot korvataan Moodlessa ohjeistetun käytännön mukaisesti.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tamkin arviointikehikko, kts Moodle