Future Scenarios, Research and Trends (5 cr)
Code: 3H00FE46-3001
General information
- Enrolment period
- 23.11.2022 - 31.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.02.2023 - 30.04.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
Objectives (course unit)
Tällä opintojaksolla selvitetään, miten tulevaisuutta tutkitaan ja miten saatua tietoa voidaan hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa.
Opiskelija
- tunnistaa tahot, jotka tekevät luotettavaa tulevaisuuden tutkimusta ja laativat tulevaisuusskenaarioita ja trendiennusteita.
- ymmärtää, mihin em. perustuvat.
- osaa soveltaa tulevaisuusskenaarioista, -tutkimuksesta ja trendeistä löytyvää tietoa liiketoimintaan.
Content (course unit)
Miten tulevaisuutta tutkitaan, skenaarioita laaditaan ja trendejä muodostetaan?
Miten tiedon ja ennusteiden luotettavuutta voi arvioida?
Miten skenaarioista ja trendeistä saatua tietoa hyödynnetään?
Prerequisites (course unit)
Previous modules completed or equivalent knowledge.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen lilittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tekevät tahot. Hän osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja laatia alustavia suunnitelmia tiedon hyödyntämisestä liiketoiminnassa.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Opiskelija osaa nimetä yrittäjän kannalta tärkeimmät tulevaisuudentutkimusta, siihen liittyviä skenaarioita ja trendiennusteita tuottavat tahot ja pystyy selittämään, mihin ennusteet perustuvat. Hän osaa arvioida löytämänsä tiedon relevanssia ja vaikuttavuutta pk-yritysten kannalta ja yhteiskunnallisesti. Hän osaa tehdä perusteltuja suunnitelmia tulevaisuustiedon hyödyntämiseksi ja viedä niitä käytäntöön mahdollisuuksien mukaan.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Opiskelija ei tunnista luotettavaa tulevaisuustietoa tuottavia tahoja eikä tunne niiden toimintatapoja. Hän ei pysty perustellusti linjaamaan liiketoiminnassa tarvittavia, trendit huomioivia muutoksia.
Exam schedules
The individual exam can be completed on 29.3. - 4.4. in Moodle.
No re-exam.
Assessment methods and criteria
Individual exam: 60% of the total grade.
Small group assignment: 40% of the total grade.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lectures, individual and group work. Moodle as a learning environment. Lessons with Zoom remote connection.
Learning materials
Will be announced in Moodle.
Student workload
Total load: 135 h:
- Lessons: 16 h
- Learning the teaching material: approx. 40 h
- Individual and group work: approx. 80 h
Content scheduling
Lessons
1) Introduction to future thinking. Megatrends, trends, weak signals and wild cards. (February 24, 8:30 a.m. to 4:30 p.m., Zoom)
2) From scenarios to utilizing future information. (March 28, 8:30 a.m. to 4:30 p.m., Zoom)
Independent individual and group work outside of lessons.
Individual exam
- Material exam (free use of the material during the exam)
- Can be completed in Moodle 29.3. - 4.4. (no chance to repeat)
- More detailed instructions on the implementation in Moodle.
Return of the small group report last April 16.
Completion alternatives
No optional execution methods.
Practical training and working life cooperation
Exercise task linked to the student's working life.
Further information
Completing the course requires commitment to working in small groups.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student does not perform the assigned tasks acceptably.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
The student recognizes the basic concepts related to the topic. The student understands the process of future research and identifies different methods of future research and forecasting. The student knows how to apply the scenario method in such a way that he performs the given task, but cannot, for example, justify his choices or evaluate his performance. When necessary, the student works in a group and takes responsibility for his own performance.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
In addition to the previous one, the student is able to structure the relationships between phenomena and concepts related to the topic and to choose and apply the scenario method with justification. The student takes responsibility and commits not only to his own activities but also to the activities of the group.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
In addition to the previous ones, the student understands the wholes of the subject area and the relationships between them more broadly and knows how to creatively apply and critically evaluate the scenario method.