Experience Design (5 cr)
Code: NY00EK74-3008
General information
- Enrolment period
- 12.08.2022 - 30.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.10.2022 - 30.12.2022
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
Objectives (course unit)
Student can:
-explain, what means experience, experience services, experience design and multi-sensory
-ideate and co-create physical and digital experience products and services
-analyze the needs and expectations of experiences of customers and develop experience customer journeys
-enrich customer experiences
Content (course unit)
Contents:
-experience, experience services, experience design and multi-sensory concepts
-experience design as a a research, development and innovation method and strategy
-developing factors of customer experiences
-planning and managing of experience design project
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
1-2 (min 30% of goals)
Is familiar with some aspects of experience design and experience support and practices.
Understands the importance of experience design in building the business of your organization.
Knows some experience design tools and knows how to choose an experience design method based on the situation and goals.
Is able to use sparse experience research methods in developing his or her own organization.
Makes a bad project.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
3-4 (min 70% of goal)
Good knowledge of experience design, field of experience research, contents and methods.
Understands the importance and impact of experience design content and methods development and innovation in building the business of your organization.
Has a good command of experience design tools and is able to select them for project content.
Utilize research methods and content of experience design in his essays.
Will do the project well.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
5 (min. 90% of goal)
Good knowledge of the international field, content and methods of experience design and research.
Knows the importance of research, development and innovation in experience design methods and the impact they have on building business in their organization and industry.
Is very proficient in experience design, experience design tools, and produces interesting content and applications to support the development of your organization and industry, and utilize them in your work.
Demonstrates the overall scientific thinking of experience design.
Makes project innovations in the project.
Location and time
Opintojakso ajoittuu 03.10.2022 - 12.12.2022 (29.11. viimeinen kontaktikerta)
- Moodle-ympäristö
- Zoom-ympäristö
- työelämään kytketty kehittämisprojekti
Exam schedules
- ei ole
Evaluation methods and criteria
-oppimistehtävä ('Asiakaskokemus', osa 1): arviointi 0-5 - muodostaa 30 % kurssin kokonaisuudesta - yksilötehtävä
-kehittämistehtävä: arviointi 0-5 asteikolla sisältäen kehittämistehtävän (ks.sisältö ja arviointikriteerit, Moodle), 'Elämystalous' -osuuden, ja itsearvioinnin (ks. ohjeet, Moodle) - muodostaa 70 % kurssin kokonaisuudesta - ryhmätehtävä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkkototeutus Zoomissa
- yhteiset etäkerrat, sis. mm. luentoja, keskustelua ja ryhmätyöskentelyä
- oppimistehtävä (mahd. itsenäiseen suoritukseen)
- kehittämistyö pienryhmissä ja sen arviointi
Learning materials
Suositeltavaa mm.:
*Löytänä, J. & Kortesuo, K. 2011. Asiakaskokemus palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Hämeenlinna. Talentum.
*Saarijärvi, H. & Puustinen, P. 2020. Strategiana asiakaskokemus. Docento Oy.
* Kalliomäki, A. 2014.Tarinallistaminen: palvelukokemuksen punainen lanka. Helsinki. Talentum.
* Pine & Gilmore. 1999. Welcome to Experience Economy. Harvard Business Review.
* Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki. Talentum.
Muut moodlessa olevat materiaalit / linkit. Opiskelijan itse etsimä materiaali.
Student workload
-1 op vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, mihin vaikuttaa kuitenkin opiskelijan aiemmat opinnot / osaaminen aihealueelta
- 5 op opintojakso on laskennallisesti n. 135 tuntia opiskelijan työtä, ja päätoimisen opiskelijan tulee varata tämä aikavälillä 03.10.2022 - 29.11.2022
-verkkotapaamiset (järjestetyt ja ryhmien omat) noin 20 %
-oppimistehtävä (kirjallinen ja palautettava) 10 %
-valmistelevat toimenpiteet yksin ja ryhmän kanssa noin 25 %
-kehittämisprojekti pienryhmänä 40 %
-esityksen valmistelu ja pitäminen sekä arviointien tekeminen noin 5 %
Content scheduling
Sisältö tällä opintojaksolla rakentuu kolmen osa-alueen ympärille:
- osa 1, asiakkaan kokemus, asiakaskokemuksen johtaminen, lisäarvo ja arvolupaus; oppimistehtävä arvioidaan 0-5 (painoarvo 30%).
- osa 2, elämystalous ja -muotoilu, elämyskolmio-malli elämysmuotoilun työkaluna; sovelletaan oppeja kehittämistyössä osassa 3.
- osa 3, kehittämistyö, esittäminen ja arviointi, oppimistehtävä arvioidaan 0-5 (painoarvo 70%); toimeksiantajalle/omaan organisaatioon ym. todellinen elämysmuotoiluprojekti tai olemassa olevan tuotteen/kokonaisuuden analysointi ja kehittäminen, kehittämistehtävä tehdään opiskelijatiimeissä, tuotoksena on kirjallinen työ ja (esitys), oman työn henkilökohtainen arviointi kriteerien perusteella, esittäminen on vapaavalintainen.
Aihepiirit: 1) elämys-, elämyspalvelut-, elämysmuotoilu- ja moniaistisuus -käsitteet, 2) asiakasanalyysit ja elämyslähtöinen toiminnan kehittäminen, 3) elämysmuotoilu tutkimus, kehittämis- ja innovointimenetelmänä ja strategiana, 4) asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät, 5) eläysmuotoiluprojektin suunnitteleminen, toteuttaminen ja johtaminen
Kurssin kaikki aihealueet kulminoituvat kehittämistyössä (osa 3).
Tarkempi aikataulu syksylle 2022 on seuraava, Zoom-sessiot ovat vapaaehtoisia, ja niistä tulee tallenteet tarvittaessa:
- ma 3.10. klo 13-15 (kurssin esittely, oppimistehtävän esittely, ryhmäytyminen) Sari Matala ja Riitta Brännare
- ma 10.10. klo 13-15 (luento elämystaloudesta, Elämyskolmio -elämysmuotoilutyökalun esittely ja keskustelua, ryhmäytyminen) Sari Matala
- ma 24.10. klo 16-18 zoom auki kysymyksille - Riitta Brännare
- ma 7.11. klo 13-15 (keskustelua ja ohjausta kehittämistehtävään, oppimistehtävän palautuksen dead line) Riitta Brännare
- ti 29.11. klo 9-15 (kurssin päätös, kehittämistehtävän ryhmäpresentaatiot) Sari Matala ja Riitta Brännare
Completion alternatives
- ahotointimahdollisuus; kolme osaa, asiakaskokemus, elämystalous ja elämysmuotoilun kehittämisprojekti
Practical training and working life cooperation
- kehittämistehtävä on toivottavaa/voidaan tehdä toimeksiantona työelämään
International connections
- ei erityisiä
Further information
Kurssin voi suorittaa täysin verkossa itsenäisesti. Kehittämistyö vaatii kuitenkin kommunikointia ja yhteistyötä oman tiimin kanssa, joten osallistuminen etäkerroille on erittäin suositeltavaa. Luennot ja keskustelu auttavat lisäksi ymmärtämään kurssin opintosisältöjä, mikä tukee ja helpottaa oppimista suuressa määrin.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
0 hylätty: työn rakenne on epälooginen ja sisältö suppea. Lähtökohtia ja tavoitteita ei ole määritelty. Teoreettinen viitekehys puuttuu, tai sen yhdistäminen / perustelu tapaukseen on erittäin pinnallista ja lähteitä on käytetty vähän. Lähdeviittaustekniikka on virheellinen. Prosessi ja sen kuvaus on epäselvä tai sekava. Tekstin kieli on vaikeasti ymmärrettävää eikä täytä akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Työ ei tuota tai kuvaa tehtävänannon tulosta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
1-2: työn rakenne on vaikeasti hahmotettavissa ja aiheiden käsittely on suppeahkoa. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty löyhästi. Teoreettista viitekehystä on hyödynnetty suppeasti ja sen yhteyttä omaan tapaukseen perusteltu vain paikoin. Lähteitä on käytetty suppeasti ja ne jäävät irralliseksi oman tapauksen pohdinnassa. Lähdeviittaustekniikassa on virheitä ja se on epäjohdonmukainen, vaihtelee tekstissä. Prosessi on kuvattu vaihtelevasti, kaikkia vaiheita ei ole johdonmukaisesti kuvattu. Tekstin kieli ei ole kaikilta osin akateemisen kirjoittamisen tyylistä. Tehtävänantoa ei ole kaikilta osin seurattu.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
3-4: työn rakenne on helposti ymmärrettävä. Aiheita on käsitelty loogisessa järjestyksessä. Lähtökohdat ja tavoitteet on kuvattu selkeästi. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja lähteitä on hyödynnetty kattavasti ja se on kytketty hyvin omaan tapaukseen. Lähdeviittaustekniikka on johdonmukainen ja siinä ei esiinny suuria virheitä. Prosessi on selkeästi ja ymmärrettävästi kuvattu alusta loppuun. Teksti noudattaa akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kehittämistehtävä:
5: työn rakenne on erittäin selkeä ja johdonmukainen, sisällysluettelosta saa selkeän käsityksen rakenteesta. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty tarkasti ja ne on perusteltu. Teoreettinen viitekehys sopii aiheeseen ja sitä on sovellettu omaan tapaukseen kattavasti ja lähteiden käyttö on monipuolista. Prosessi on tarkasti kuvattu ja perusteltu. Teksti noudattaa erinomaisesti akateemisen kirjoittamisen tyyliä. Tehtävänantoa on seurattu ja teksti ilmentää syvällistä aiheen pohdintaa peilattuna omaan tapaukseen.