Skip to main content

Managing the Safety and Well-being of the Work Community (5 cr)

Code: 7H00FL08-3001

General information


Enrolment period
01.06.2022 - 01.12.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 14.11.2022
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Management and Development of Wellbeing Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Master's Degree Programme in Development and Management of Health Care and Social Services
Teachers
Hannele Laaksonen
Seija Hurskainen
Mirva Kolonen
Person in charge
Hannele Laaksonen
Course
7H00FL08

Objectives (course unit)

The student
-- is able to act as an expert in safety risks and their prevention in organizations of health care and social services and to develop activities in the organizations on a large scale
- is able to identify and intervene the risk factors and prevention of the well-being of the work community and act as an expert in the development of well-being at work
- is able to manage and develop the safety and well-being in the organization

Content (course unit)

- risk management and risk reduction in health care and social services
- models and methods for developing well-being at work
- fair and ethical leadership
- age management
- management of conflicts in health care and social services
- crisis management and communication

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Student
- is able to search for information related to the topic and use national and international sources
- is able to apply the information gathered at a descriptive level in reviewing current practices and practices;

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to seek evidence-based knowledge from both national and international sources, and is able evaluate the sources critically
- is able to use the acquired knowledge in critical evaluation and development of current practices

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to retrieve evidence-based information from a variety of national and international information sources, critically evaluate studies and synthesize the information gathered
- is able to evaluate current practices critically and is able to create new evidence-based practices

Location and time

23.8.2022 Laaksonen klo 8.30-11.30
23.8.2022 Kolonen klo 12.30-15.30
19.9.2022 Kolonen klo 8.30-11.30
19.9.2022 Hurskainen klo 12.30-15.30
13.10.2022 Laaksonen klo 8.30-11.30
13.10.2022 Hurskainen klo 12.30-15.30

Exam schedules

Sovittu

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähi- tai etäopetus, ennakkotehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoitukset.

Learning materials

Manka Marja-Liisa 2011. Työnilo. WSOYpro Oy.
Jabe Marjatta 2012. Työhyvinvoinnin työkirja. Voitko työssäsi hyvin? Yrityskirjat OY.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (myös e-kirja)
Laine Marjukka, Kokkinen Lauri, Kaarlela-Tuomaala Anu, Valtanen Elisa, Elovainio Marko, Keinänen Mika & Suomi Reima 2011. Sosiaali- ja terveysalan työolot 2010. Työterveyslaitos.
Manka Marja-Liisa, Hakala Liisa, Nuutinen Sanna & Harju Riitta. Työn iloa ja imua –työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto: Tammerprint OY. (löytyy sähköisenä netistä)
Kauhanen, J. 2009. Henkilöstövoimavarojen johtaminen. Helsinki: WSOYPro Oy.
Rauramo Päivi 2004. Työhyvinvoinnin protaat. Helsinki: Edita.
Skurnik-Järvinen Hanna 2010. Työpaikan pakolliset henkilöstösuunnitelmat käytännönläheisesti. Helsinki: Kauppakamari.
Syvänen Sirpa, Tikkamäki Kati, Loppela Kaija, Tappura Sari, Kasvio Antti & Toikko Timo 2015. Dialoginen johtaminen. Tampereen yliopisto: Tammerprint Oy.
Työterveyslaitos 2009. Työsuojelun perusteet.
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsingin seudun kauppakamari. Viro: Meedia Zone Oy.
Artikkeleita:
Hoffren Minna 2015. Totella, vaieta vai vastustaa. Diskurssianalyysi johtamisen kielteisistä piirteistä hoitotyöntekijöiden haastattelupuheessa. Työelämän tutkimus 13(1) 2015, 20-37.
Heinonen Hanna, Aaalto-Setälä Jarna, Binder Marika, Rehnbäck Katriina, Kariluoma Nora & Keskinen Sooili 2013. LMX-suhteen, alaistaitojen ja työhyvinvoinnin vaihtelu yksiköiden sisällä ja välillä. Työelämän tutkimus 32(1) 2013, pp. 5-17.
Ylöstalo Hanna, Otokorpi-Lehtoranta Katri, Heikanen Tuula & Leinonen MInna 2013. Työelämän laadun ja tasa-arvon kehittäminen - näkymiä j ajännitteita. Työelämän tutkimus 11(2) 2013, pp. 128-142.
Alasoini Tuomo 2012. Kohti parempaa työelämän laatua Euroopassa? Kolme Pohjoismaata ja EU 15-alue vertailussa. Työelämän tutkimus 10(2) 2012, pp. 180-187.
Lait:
Työturvallisuuslaki 738/2002
Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta 20.1.2006/44
Työterveyshuoltolaki 21.12.2001/1383
Kuluttajaturvallisuuslaki 920/2011
Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8.8.1986/609

Student workload

Luennot 20 h, simulaatioharjoitusket 4 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 110 h.

Content scheduling

- riskienhallinta ja ennaltaehkäisy sosiaali- ja terveysalalla, Kolonen
- kriisijohtaminen ja -viestintä, Kolonen
- ikäjohtaminen, Kolonen
- työhyvinvoinnin kehittämisen mallit ja menetelmät, Laaksonen
- oikeudenmukainen ja eettinen johtaminen, Laaksonen
- ristiriitatilanteiden hallinta sosiaali- ja terveysalla, Laaksonen
- draamatyöskentely ristiriitatilanteista, Hurskainen

Completion alternatives

Ei valinnaisia

Practical training and working life cooperation

Ei

International connections

Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä

Further information

Ei

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei tunnista työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiseisiä periaatteita ja menetelmiä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeiset periaatteet ja menetelmät.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä periaatteita ja menetelmiä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa, soveltaa ja analysoida työhyvivoinnin ja turvallisuusjohtamisen toimintaa sekä tilanteisiin soveltuvia menetelmiä.

Go back to top of page