Skip to main content

New Solutions (10 cr)

Code: 8T00DQ72-3001

General information


Enrolment period
02.06.2021 - 31.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 12.12.2021
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
7 cr
RDI portion
8 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Mika Kylänen
Person in charge
Arja Luiro
Course
8T00DQ72

Objectives (course unit)

Students are able
- to pay attention to the new and existing phenomena, trends, and weak signals in the field and society
- to seek new research data in the professional field and based on the research data to yield concrete ideas to develop the field of business

Content (course unit)

WHAT chances does the field of business offer?
WHY do development, innovation, and envisioning belong to the competence in the field, and what tools are needed for them?
HOW can I find and recognise my own career path?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Professional participation has not been active. There are shortcomings in the development work. New research data and articles have been scarcely utilised in the work. From the development work, it can be interpreted that the student has not fully internalized the issue. There is little self-reflection in the work. The development work has been presented to the whole group and implemented according to plan. The scope of the work is not proportional to the resources of the course.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Professional participation has been at a good level. The development work has been successful. The mission has been accomplished and the plans have been followed. New research data and articles have been utilised. The work has been accompanied by one's own reflection. From the development work, it can be interpreted that the student has internalized the matter. The development work has been presented to the whole group and implemented according to plan. The scope of the work is proportional to the resources of the course.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The professional involvement has been commendable. The development work has been very successful. Clear and diverse handling of the matter and workable plans. New research data and articles have been utilised in a wide range of ways. To its credit, the work has been accompanied by one's own reflection. From the development work, it can be interpreted that the student has internalized the matter and mastered it. The development work has been properly presented to the whole group and carried out according to plan. The scope of the work is proportional to the resources of the course.

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu 20% tiedonhankinta- ja 80% pääoppimistehtävään (kokeileva ja ketterä kehittämistyö, eli käytännössä tähän pääoppimistehtävään 100%). Arviointimenetelminä hyödynnetään opettajan arviointia ja itsearviointia. Arvioinnin kohteina ovat opiskelijan tiedollinen (termien käyttö, tiedonhaku ja hankitun tiedon ajantasaisuus), taidollinen (soveltava osaaminen ketterän ja kokeilevan kehittämisen parissa) ja vastuullisuus- ja itsensä johtamisen osaaminen (aikataulutus- ja projektityötaidot, yhteistyö asianosaisten kanssa, raportointi ja viestintä).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opintojakson ideana on jatkaa Tutkimustyön opintojaksolla hankitun tutkimusaineiston pohjalta tunnistettujen johtopäätösten, tutkimustulosten ja kehittämistarpeiden parissa. Opiskelija tunnistaa uusia viisasten kiviä mahdollisina ratkaisuvaihtoehtoina tunnistamiinsa kehittämistarpeisiin, suunnittelee ammattimaisen kokeilun (esim. palveluidea, uusi palvelu- tai liiketoimintakonsepti, uusi prosessi tai toimintatapa tms.) ja toteuttaa sen.

Opintojakso rakentuu opiskelijan itsenäisesti tai työparina valitseman kehittämisaiheen ja -projektin ympärille. Opiskelija saa opettajan ohjausta kehittämistyön eri vaiheissa; kuten tutkimustulosten tai tarpeen muotoileminen kehittämisaiheeksi, kokeilun suunnittelu, ja kokeilun toteutus sekä johtopäätökset ja jatkokehittämistoimenpiteiden määritteleminen.

Opintojaksoon kuuluu niin tiedonhankintaa (ajankohtaisiin ilmiöihin ja trendeihin perehtyminen ja toimintaympäristön mahdollisuuksien tunnistaminen) kuin soveltavaa kehittämistyötä (nykytilan analysointi, kokeilevan ja ketterän kehittämisprosessin suunnittelu ja toteutus).

Tehtävät voi tehdä itsenäisesti tai työparin kanssa. Opiskelijan on suositeltavaa jatkaa Tutkimustyön opintojaksolla jo valitsemansa aiheen parissa (ja mahdollisesti saman työparin kanssa).

Learning materials

Opettajan opintojakson alkaessa osoittama materiaali, opiskelijan itsenäiseen tiedonhankintaan ja omiin ammatillisiin painotuksiin perustuva materiaali.

Kehittämistyö nojaa voimakkaasti ketterän ja kokeilevan kehittämisen (agile and experimental development, service design, lean service creation) ja liiketoiminnan muotoilun (business design) toimintatapoihin.

Student workload

1 op = 26,67 h opiskelijan työtä, eli 10 op = 267 h, joka jakautuu lähiopetus- ja/tai verkko-opetuskontaktien (21.9. iltapäivä, 9.11. aamupäivä) ja mahdollisen ohjauksen (yhteensä n. 10 h), kehittämistyötä tukevaan materiaaliin tutustumisen (n. 25 h) sekä kehittämis- ja kokeilutehtävään liittyvän itsenäisen tai parityöskentelyn (n. 210 h) kesken.

Content scheduling

Sisältö tarkentuu viimeistään opintojakson alkaessa (riippuen Tutkimustyön opintojakson tutkimus- ja kehittämisaihevalinnoista), mutta pyritään informoimaan opiskelijoille syyskuun alussa.

Opintojaksolla opiskelija paneutuu oman alansa ajankohtaisiin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin, hyödyntää tutkittua tietoa alan eteenpäin viemiseen sekä etsii tarvittaessa uutta tutkimustietoa valitsemaansa urapolkuun, aihepiiriin tai ammatillisiin tavoitteisiinsa tai taustayhteisönsä liiketoiminnan kehittämiseen liittyen.

Opintojakso auttaa vastaamaan kysymyksiin, kuten:
MITÄ mahdollisuuksia ala (ja naapurialat ja uudet innovatiivisetkin osaamisen yhdistelmät!) tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Practical training and working life cooperation

Opiskelijan on suositeltavaa hyödyntää oman työyhteisönsä kehittämis- ja kokeilutarpeita aihetta valitessaan ja johtaa Tutkimustyön opintojaksolla hankkimastaan tutkimustiedosta taustaorganisaatiotaan tai omia ammatillisia intressejään tukevia kehittämisideoita ja -ratkaisuja.

Go back to top of page