Ethical Issues and Legislation concerning Health Research (5cr)
Code: 7L00FD80-3002
General information
- Enrolment period
- 01.01.2021 - 14.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 14.04.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- MD in Health Promotion
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
- Teachers
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Elisa Airikkala
- Arja Halkoaho
- Person in charge
- Elisa Airikkala
- Course
- 7L00FD80
Objectives (course unit)
The student
- is able to apply legislation and ethical principles directing health research
- is able to apply evidence-based methods and practices in health research and solve problems in their field creatively
Content (course unit)
- Legislation governing health research
- Ethical principles of health research and their application
- Good scientific practice and its application
- Methods of evidence-based development in health research
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student
- knows the legislation and ethical principles governing health research
- is able to describe evidence-based methods in health research
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student
- is able to apply basic legislation and ethical principles that guide health research
- actively seeks and applies evidence-based methods and practices in health research
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student
- is able to apply legislation governing health research and can critically and comprehensively evaluate the implementation of ethical principles in his/her own and others' activities
- actively develops and applies his/her competence in good scientific and evidence-based practices
Exam schedules
Dialogitentti 13.4.2021
Uusintamahdollisuuksista ilmoitetaan myöhemmin.
Assessment methods and criteria
Lähtökohtaisesti kaikki luennot ovat pakollisia. Poissaolot voivat vaikuttaa kurssiarvosanaan, mikäli arvosanaa mietitään kahden numeron välillä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot (pakollinen), luennot järjestetään etänä. Lisätietoa orientaatiossa.
Flipped classroom
Pienryhmäkeskustelut
Ryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely TAMKilla tilanteen salliessa.
Dialogitentti
Learning materials
Emanuel EJ and Wendler D (2008) An ethical framework for biomedical research. Teoksessa: Emanuel, Ezekiel J.; Grady, Christine; Crouch, Robert A.; Lie, Reidar K.; Miller, Franklin G.; Wendler D (ed.) The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics. New York: Oxford university press, pp. 123–135.
Nurmi, S. (2018). Ethically conducted clinical research in hospitals: Views of the stakeholders. Kuopio: University of Eastern Finland.
Kliinisen tutkimuksen etiikka. Opas tutkijoille ja eettisille toimikunnille. Toim. Keränen T, Pasternack A. Duodecim. Helsinki. 2015.
Halkoaho A, Keränen T. Turvapaikanhakijoihin kohdistuva tutkimus ja sen eettiset haasteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54(4), 2017.
Keränen T, Pasternack A, Halkoaho A. Toivo paremmasta hoidosta kliinisiin lääketutkimuksiin osallistumisessa. Duodecim 133(6):587-91, 2017.
Terkamo-Moisio A, Halkoaho A, Pietilä A-M. 2016. Sosiaalinen media tieteellisessä tutkimuksessa – tutkimuseettisiä näkökulmia. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti. 53: 141-143, 2016.
GDPR and Biobanking Individual Rights, Public Interest and Research Regulation across Europe https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-49388-2
Muu luennoilla esiin tullut materiaali.
Student workload
5 op = 5 x 27h = 135h = luennot, flipped learning, itsenäinen opiskelu, videoluennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, dialogitentti.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.
Further information
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Opintojakson tiedot voivat vielä päivittyä opintojakson alkuun mennessä.
Opetuksessa on mukana opetusharjoittelija.