Skip to main content

Ethical Issues and Legislation concerning Health Research (5cr)

Code: 7L00FD80-3002

General information


Enrolment period
01.01.2021 - 14.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 14.04.2021
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
MD in Health Promotion
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
Hoitotyö Luennoitsija
Jukka-Pekka Pirhonen
Elisa Airikkala
Arja Halkoaho
Person in charge
Elisa Airikkala
Course
7L00FD80

Objectives (course unit)

The student
- is able to apply legislation and ethical principles directing health research
- is able to apply evidence-based methods and practices in health research and solve problems in their field creatively

Content (course unit)

- Legislation governing health research
- Ethical principles of health research and their application
- Good scientific practice and its application
- Methods of evidence-based development in health research

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

The student
- knows the legislation and ethical principles governing health research
- is able to describe evidence-based methods in health research

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

The student
- is able to apply basic legislation and ethical principles that guide health research
- actively seeks and applies evidence-based methods and practices in health research

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

The student
- is able to apply legislation governing health research and can critically and comprehensively evaluate the implementation of ethical principles in his/her own and others' activities
- actively develops and applies his/her competence in good scientific and evidence-based practices

Exam schedules

Dialogitentti 13.4.2021
Uusintamahdollisuuksista ilmoitetaan myöhemmin.

Assessment methods and criteria

Lähtökohtaisesti kaikki luennot ovat pakollisia. Poissaolot voivat vaikuttaa kurssiarvosanaan, mikäli arvosanaa mietitään kahden numeron välillä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot (pakollinen), luennot järjestetään etänä. Lisätietoa orientaatiossa.
Flipped classroom
Pienryhmäkeskustelut
Ryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely TAMKilla tilanteen salliessa.
Dialogitentti

Learning materials

Emanuel EJ and Wendler D (2008) An ethical framework for biomedical research. Teoksessa: Emanuel, Ezekiel J.; Grady, Christine; Crouch, Robert A.; Lie, Reidar K.; Miller, Franklin G.; Wendler D (ed.) The Oxford Textbook of Clinical Research Ethics. New York: Oxford university press, pp. 123–135.
Nurmi, S. (2018). Ethically conducted clinical research in hospitals: Views of the stakeholders. Kuopio: University of Eastern Finland.
Kliinisen tutkimuksen etiikka. Opas tutkijoille ja eettisille toimikunnille. Toim. Keränen T, Pasternack A. Duodecim. Helsinki. 2015.
Halkoaho A, Keränen T. Turvapaikanhakijoihin kohdistuva tutkimus ja sen eettiset haasteet. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54(4), 2017.
Keränen T, Pasternack A, Halkoaho A. Toivo paremmasta hoidosta kliinisiin lääketutkimuksiin osallistumisessa. Duodecim 133(6):587-91, 2017.
Terkamo-Moisio A, Halkoaho A, Pietilä A-M. 2016. Sosiaalinen media tieteellisessä tutkimuksessa – tutkimuseettisiä näkökulmia. Sosiaalilääketieteellinen aikakausilehti. 53: 141-143, 2016.
GDPR and Biobanking Individual Rights, Public Interest and Research Regulation across Europe https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030-49388-2

Muu luennoilla esiin tullut materiaali.

Student workload

5 op = 5 x 27h = 135h = luennot, flipped learning, itsenäinen opiskelu, videoluennot, ryhmätyöskentely, tehtävät, dialogitentti.

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Further information

Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).

Opintojakson tiedot voivat vielä päivittyä opintojakson alkuun mennessä.

Opetuksessa on mukana opetusharjoittelija.

Go back to top of page