Skip to main content

Culture and Customs (5 cr)

Code: 8T00DQ84-3001

General information


Enrolment period
31.01.2020 - 31.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.04.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Hospitality Management
Teachers
Riitta Brännare
Person in charge
Riitta Brännare
Course
8T00DQ84

Objectives (course unit)

Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti

Content (course unit)

MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja ja ymmärtää, mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa kulttuurien välisessä viestinnässä. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä ja osaa soveltaa kulttuuria koskevia näkökulmia käytännön elämään. Ymmärtää yhdenvertaisuuden merkityksen kulttuuripätevyydessä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Teoria näkyy konkreettisessa toiminnassa. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Ymmärtää konkreettisin esimerkein yhdenvertaisuuden merkityksen osana kulttuuripätevyyttä. Opiskelija osaa perustella kulttuurisia näkökulmia ja ilmentymiä teoriasta käsin. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.

Location and time

Verkkototeutus: 1.4.-31.7.2020

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet ja kriteerit

1. Tehtävän rakenne, tyyli, kielellinen ilmaus
2. Lähteiden käyttö ja niiden merkitseminen sekä tekstissä että lähdeluettelossa
3. Sisältö:
- tehtävän sisällön tavoitteiden määrittely ja sisällön eteneminen
- teoreettisen viitekehyksen käyttäminen
- tehtäväksi antoihin vastaaminen
- omien kokemusten, havaintojen esimerkkien yhdistäminen tehtäväksi antoihin ja niissä esiintyviin teoreettisiin lähtökohtiin
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-tehtävät moodlessa, palautus

Learning materials

Moodlekurssilla on materiaali (linkit, suositeltu kirjallisuus yms.

Content scheduling

Kurssi koostuu kolmesta tehtävästä.

Ensimmäinen tehtävä perustuu muutamaan artikkeliin tmv. Tarkoituksena on näiden juttujen tiimoilta herättää ajatuksia kulttuuriin liittyvistä ajankohtaisista teemoista ja saada osallistujia vaihtamaan ajatuksia kyseisistä asioista. (huhtikuu)

Toinen tehtävä liittyy erilaisten kulttuurien tiedostamiseen, kulttuureista johtuvaan käyttäytymiseen kuten viestintään sekä taustalla vaikuttaviin tekijöihin. Tehtävää käsitellään kulttuuriin liittyvien erilaisten käsitteiden ja lähestymistapojen määrittämiselle sekä omien havaintojen ja kokemusten yhdistämisellä teoreettisiin taustatekijöihin. (toukokuun puoliväli)

Kolmannen tehtävän painopiste on moninaisuuden ja erityisesti juuri monikulttuurisessa johtamisessa, jota käsitellään niin teoreettisesti kuin soveltaen käytännön toimenpiteiksi. Erilaisissa yhteisöissä työskennellään tai opiskellaan nykyään tiimeissä ja monilla aloilla tiimit ovat monikulttuurisia, joten monikulttuurista johtamista kannattaa miettiä nimenomaan myös tiimitoiminnan kannalta. (kesäkuun 10 pvä)

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

0 hylätty: Tehtävien rakenne on epälooginen ja sisältö suppea. Lähtökohtia ja tavoitteita ei ole määritelty. Teoreettinen viitekehys on erittäin suppea ja eikä soveltavia esimerkkejä ole. Tehtäväksi annon mukaisia sisältöjä puuttuu. Teksti on suurimmaksi osaksi omaa tuotantoa eikä siis perustu lähdemateriaaliin. Lähteitä ei ole merkitty. Tehtävissä käytetty kieli on huonoa ja jopa vaikeasti ymmärrettävää.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

1-2: Tehtävien rakenne on vaikeasti hahmotettavissa ja aiheiden käsittely on suppeahkoa. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty löyhästi. Teoreettista viitekehystä on hyödynnetty suppeasti ja sisältöjä puuttuu. Tehtäväksi antojen noudattamisessa on puutteita. Soveltavia esimerkkejä on hyvin vähän. Lähteitä on käytetty suppeasti. Lähdeviittaustekniikassa on virheitä ja se on epäjohdonmukainen, vaihtelee tekstissä. Tekstin kielessä esiintyy puutteita ja tyyli ei ole hyvää asiakirjoittamisen tyyliä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

3-4: Tehtävien rakenne on helposti ymmärrettävä. Aiheita on käsitelty loogisessa järjestyksessä. Lähtökohdat ja tavoitteet on kuvattu selkeästi. Tehtäväksi antoja on noudatettu. Lähteitä on hyödynnetty kattavasti ja se on kytketty tekstiin. Lähdeviittaustekniikka on johdonmukainen ja siinä ei esiinny suuria virheitä. Omia kokemuksia, havaintoja ja esimerkkejä on käytetty ja yhdistävät teoreettisen määrittelyn käytäntöihin. Teksti noudattaa hyvää kirjoittamisen tyyliä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

5: Tehtävien rakenne on erittäin selkeä ja johdonmukainen. Lähtökohdat ja tavoitteet on määritelty tarkasti ja ne on perusteltu. Teoreettinen viitekehys on tehtäväksi annon mukainen, käsitteet yms. on kattavasti määritelty ja lähteiden käyttö on monipuolista. Omia kokemuksia, havaintoja ja esimerkkejä on käytetty ja ne yhdistävät selkeästi teoreettisen määrittelyn käytäntöihin kokonaisvaltaisesti. Omaa pohdinta on selkeästi yhteydessä lähdemateriaaleihin ja tehtäväsiantoihin. Teksti noudattaa erinomaista kirjoittamisen tyyliä.

Go back to top of page