Nursing of Acutely Ill Children and Adolescents (4 cr)
Code: 7K00BK54-3005
General information
- Enrolment period
- 19.05.2020 - 10.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 30.11.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Maaret Salminen
- Stiina Storvik-Sydänmaa
- Hanna Viitala
- Anne Mäenpää
- Person in charge
- Anne Mäenpää
- Course
- 7K00BK54
Objectives (course unit)
The student
- deepens her/his professional competence in nursing of acutely ill children and children who need surgical care and their families;
- is able to recognise the needs and health challenges of children and families and is able to guide and support the child and her/his family.
Content (course unit)
- growth and development of healthy children
- support and guidance of children and families, communication and play in nursing
- special issues of children’s pain management
- nursing of ill newborns
- nursing of critically and acutely ill children
- surgical nursing of children and adolescents
- medication and fluid therapy of children and adolescents
- child abuse
Prerequisites (course unit)
First year and middle phase studies completed, at least 135 credits, including the basic level studies in the field of the optional professional studies
Location and time
syksy 2020
Exam schedules
Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat:
Osa 1 Koe 1
- 17shlas2 Lääkehoidon koe (20.8.2020 ja uusinnat vk 36/2020 eteenpäin Examissa) ja 18shlas2 Terveen lapsen kasvun ja kehityksen koe (kokeet Examissa: vk 34, uusinta 1 vk 36, uusinta 2 vk 40)
Osa 2 Koe 2
-Akuutti hoitotyön tentti (Anne) 11.9.2020; uusinta examissa vk 41 ja vk 46
Osa 3 Koe 3
-Akuutti hoitotyön tentti (Stiina) 18.9.2020; uusinta examissa
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-Integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-Luennot: Nina Hutri-Kähönen (lastentaudit), Sampo Antila (Lasten kirurgia), Maaret Salminen (lasten anestesiat)
-Seminaari 16.11.2020 10.15 - 13.15 (Hanna Viitala); ohje Tabulassa
Osa 5 Pienryhmätyöskentely:
-tehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyn eri muotoihin. Pienryhmätyöskentely koostuu:
1. Lastenhoitotyön seminaari 10.9 ja 15.9: luennoille osallistuminen ja oppimispäiväkirjan tekeminen luennoista
2. Perhe ja mielenterveys -luentosarja: osallistuminen vähintään kahdelle luennolle ja niistä oppimispäiväkirjan tekeminen (https://www.tuni.fi/fi/ajankohtaista/kaikille-avoin-perhe-ja-mielenterveys-luentosarj a)
3. Case-seminaari 19.11 klo 8.30-11.45: omapotilaan hoidon esittely suullisesti pienryhmässä
4. Leikki-Tutor 3h 24.11 klo 12.30-15: ohje Tabulassa
Osa 6 Lääkelaskut koe 11.9.2020 klo 10.30-11.30, uusinta 1 18.9.2020 klo 10.30-11.30, uusinta 2 Examissa vk 42
Osa 7 Nesteohjelma koe 11.9.2020 klo 10.30-11.30, uusinta 1 18.9.2020 klo 10.30-11.30, uusinta 2?
Evaluation methods and criteria
KTS Tenttien ajankohdat ja tehtävien suoritustavat
Osa 1 Koe 1
- Numeerinen arviointi
Osa 2 Koe 2
-numeerinen arviointi
-75% läsnäolopakko opetukseen
Osa 3 Koe 3
- numeerinen arviointi
-75% läsnäolopakko opetukseen
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
-koe integroitu osan 2 ja 3 tentteihin
-75% läsnäolopakko
Osa 5 Pienryhmätyöskentely
-100% läsnäolopakko
-perehtyminen tehtäiin, niiden tekeminen ja aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/hylätty
Osa 6 Lääkelaskut
-lääkelaskujen suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 7 Nesteohjelma
-nesteohjelman suoritus, 100 % oikein, arviointi hyväksytty/hylätty
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, etäopetus, verkkokurssit, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, seminaarit, toiminnalliset menetelmät
Learning materials
Lasten ja nuorten hoitotyön vaihtoehtoiset ammattiopinnot tabulassa erikseen ilmoitettu materiaali
Student workload
Kokonaistuntimäärä (4 x 27 h)108 h
Content scheduling
Osa 1 Koe 1
Osa 2 Koe 2
Osa 3 Koe 3
Osa 4 Lääketiede ja muut erityistieteet
Osa 5 Pienryhmätyöskentely
Osa 6 Lääkelaskut
Osa 7 Nesteohjelma
Opintojakson sisältö
- terveen lapsen kasvu ja kehitys tukeminen lapsen sairastaessa
- lapsen ja perheen tukeminen, ohjaus, kommunikointimenetelmät ja leikki hoitotyössä
- lapsen kivunhoidon erityiskysymykset
- sairaan vastasyntyneen hoitotyö
- äkillisen sairauden merkitys lapselle ja perheelle
- äkillisesti sairastuneen lapsen hoitotyö
- hoitotyö lapsen ja nuoren kirurgisissa sairauksissa
- tehohoitoa vaativan lapsen hoitotyö
- lapsen ja nuoren lääke- ja nestehoito
- lastensuojelu, kaltoinkohtelun ja mahdollisten riskien tunnistaminen, kaltoinkohtelun puheeksiotto ja siihen puuttuminen
- kuolevan lapsen ja hänen perheensä hoitotyö
Completion alternatives
Ei ole
Practical training and working life cooperation
-
Further information
Toteutussuunnitelma voi tarkentua myöhemmin.
-75% läsnäolopakko kaikilla luennoilla
-100% läsnäolopakko ja aktiivinen osallistuminen seminaareissa ja pienryhmätyöskentelyssä
-Poissaolosta ja korvaavasta suorituksesta sovitaan opettajana kanssa.
Opiskelija arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan. Opiskelija antaa rakentavaa palautetta ryhmän jäsenille.
Opintojakson kirjallinen palaute tehdään ja palautetaan leikin ohjaus-seminaarissa, jossa opiskelijat pienryhmittäin arvioivat omaa oppimistaan ja toimintaansa ryhmän jäsenenä ja koko ryhmänä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen.
Lasten hoitotyön teoreettisissa perustiedoissa merkittäviä puutteita.
Ei hallitse lasten hoitotyön lääke- ja nestehoitoa eikä suoriudu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta.
Pienryhmätyöskentely Hylätyn kriteerit
Opiskelijan työskentely:
Tehtäviin valmistautuminen on toteavalla tasolla ja tehtävien taustatiedot on koottu yksittäisistä, irrallisista tiedoista.
Tuo oman näkökulman esiin huomioimatta muita ryhmän jäseniä.
Ei ole valmistautunut annettuihin tehtäviin.
Havainnoi omaa toimintaansa ryhmässä niukasti tai huomio on keskittynyt vain omaan toimintaan.
Ei noudata aikatauluja.
Opiskelija ei osallistu vaadittaviin lähiopetuksiin eikä tee vaadittavia sovittuja korvaavia tehtäviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa käyttää lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa käyttää hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata lasta ja perhettä hoitoprosessissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet.
Tietää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa hyödyntää hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa käyttää leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja kehittää omia vuorovaikutustaitoja sekä pyrkii kehittämään ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy pääsääntöisesti reflektoivaan palautteen antoon.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa soveltaa lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa lasten ja perheiden hoitotyössä.
Osaa arvioida monipuolisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita.
Osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa.
Osaa virheettömästi lääkelaskut ja nesteohjelman suunnittelun, sekä osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet kattavasti.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä eri-ikäisten lasten hoitotyössä maa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kykenee soveltamaan ja hyödyntämään laaja-alaisesti lasten hoitotyön, hoitotieteen ja muiden tieteiden tietoperustaa.
Osaa arvioida yksilöllisesti eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeet.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti sekä osaa tukea ja ohjata eri-ikäistä lasta ja perhettä hoitoprosessin eri vaiheissa asiakaslähtöisesti ja ammatillisesti.
Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja nesteohjelman suunnittelusta, lasten lääke- ja nestehoidon perusteiden lisäksi osaa erityisosaamista vaativia lääke- ja nestehoidon tehtäviä.
Tietää lapsen voinnin muutokset lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja yhdistellä monipuolisesti erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja osaa perustella valinnat.
Osaa soveltaa monipuolisesti hoitotyön eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Osaa soveltaa leikkiä luovasti eri-ikäisten lasten hoitotyössä.
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää pitkäjänteisesti sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä.
Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.
.