Paediatric Nursing (4cr)
Code: 7K00CT85-3021
General information
- Enrolment period
- 31.01.2019 - 01.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.04.2019 - 02.06.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
- Teachers
- Anna Rinne
- Ulla Markkanen
- Hanna Viitala
- Anne Silvan
- Person in charge
- Anne Silvan
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT85
Objectives (course unit)
The student
- knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
- knows how to support and guide families in parenthood;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under supervision, as a member of a multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care, by using evidence-based nursing;
- knows the most common children's diseases
Content (course unit)
- growth, development and fostering of a healthy child
- support for parenthood, risk factors related to children, and families’ wellbeing
- recognition of child abuse and early interventions
- children’s rights
- principles of paediatric nursing
- impact of a child’s disease on the child and family
- interaction, communication, guidance and play with the child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients, as well as patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of pain management for paediatric patients at different ages
-paediatric terminal care, death
- special issues in children's nutrition
- most common children's diseases
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Location and time
vk 16-22/2019
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus
Exam schedules
Lastentautioppi-koe Tenttiterraariossa: ajankohta ilmoitetaan orientaatiossa. Uusintatentit tenttiterraariossa: ajankohdat sovitaan orientaatiossa.
Lasten ja nuorten hoitotyön koe ja Lääkelasku 23.5.19. Uusintatentit Tenttiterraariossa: ajankohdat sovitaan orientaatiossa.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen orientaatiotunnille ja asiantuntijaluennoille on pakollinen
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa ja aktiivista osallistumista lähiopetustunneilla.
Osa 2 Lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty arviotava tentti. Tentin hyväksytyn suorituksen edellytyksenä 75 % oikein maksimipistemäärästä.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti. Lääkelasku tehdään lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla koululla. Sisältää
Lääke- ja nestehoidon pienryhmätunnit ja annettujen laskujen etukäteislaskemisen tunnille
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää suunnitellun toiminnan järjestämistä lapsille. Sisältää pienissä ryhmissä toiminnan suunnittelun ja toteutuksen sekä reflektoinnin. Esim. 1,5-2 tunnin sairaalaleikin järjestäminen päiväkotilapsille tai alakoululaisille HUOM! paikka ja aika itse sovittava; ei ole lukujärjestyksessä.
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, mahd. seminaarit, yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetusmenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä
Learning materials
Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
1.Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2013.
2.Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3.Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheet: Lapsen sairastaessa
5.Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. THL: Syödään yhdessä ruokasuositukset lapsiperheille (2016). Soveltuvin osin: s. 62-93
7. Opettajan erikseen nimeämä materiaali
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysporttit;Oppiportti. (soveltuvin osin (ilmoitetaan orientaatiotunnilla)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Nikkola, Nurkka, Paloposki: Annos oivallusta harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi (2016) tai Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
3. Opettajan luennoilla nimeämä materiaali
Tenttimateriaaliin voi tulla tarkennuksia orientaatioon mennessä.
Student workload
Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op:
kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (lähiopetus, lastentautioppi koe 1h, lasten ja nuorten hoitotyö koe 2h, mahdolliset seminaarit, pienryhmätyöskentely, valmistautuminen pienryhmätehtävään, tenttikirjallisuuteen perehtyminen).
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus
Content scheduling
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit (Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Pienryhmätyöskentelystä osa toteutetaan osittain pienissä ryhmissä koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Tästä erilliset ohjeet
International connections
-
Further information
Koko ryhmän lähiopetustunneilla 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 6 lähiopetustuntia, korvaaminen tapahtuu osallistumalla toisen toteutuksen opetukseen.
Jos opintojaksolla on asiantuntijavierailuja, niillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Lisätietoja näistä orientaatiotunnilla.
Opintojakso sisältää ravitsemusterapeutin luennon lasten ravitsemuksesta.
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus.
Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatioon mennessä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä