Skip to main content

Paediatric Nursing (4cr)

Code: 7K00CT85-3021

General information


Enrolment period
31.01.2019 - 01.04.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.04.2019 - 02.06.2019
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Anna Rinne
Ulla Markkanen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
7K00CT85

Objectives (course unit)

The student
- knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
- knows how to support and guide families in parenthood;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under supervision, as a member of a multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care, by using evidence-based nursing;
- knows the most common children's diseases

Content (course unit)

- growth, development and fostering of a healthy child
- support for parenthood, risk factors related to children, and families’ wellbeing
- recognition of child abuse and early interventions
- children’s rights
- principles of paediatric nursing
- impact of a child’s disease on the child and family
- interaction, communication, guidance and play with the child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients, as well as patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of pain management for paediatric patients at different ages
-paediatric terminal care, death
- special issues in children's nutrition
- most common children's diseases

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

vk 16-22/2019
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus

Exam schedules

Lastentautioppi-koe Tenttiterraariossa: ajankohta ilmoitetaan orientaatiossa. Uusintatentit tenttiterraariossa: ajankohdat sovitaan orientaatiossa.
Lasten ja nuorten hoitotyön koe ja Lääkelasku 23.5.19. Uusintatentit Tenttiterraariossa: ajankohdat sovitaan orientaatiossa.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatiotunnille ja asiantuntijaluennoille on pakollinen
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa ja aktiivista osallistumista lähiopetustunneilla.
Osa 2 Lastentaudit
-Hyväksytty/hylätty arviotava tentti. Tentin hyväksytyn suorituksen edellytyksenä 75 % oikein maksimipistemäärästä.
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti. Lääkelasku tehdään lasten ja nuorten hoitotyön tentin yhteydessä.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla koululla. Sisältää
Lääke- ja nestehoidon pienryhmätunnit ja annettujen laskujen etukäteislaskemisen tunnille
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä
- Hyväksytty suoritus edellyttää suunnitellun toiminnan järjestämistä lapsille. Sisältää pienissä ryhmissä toiminnan suunnittelun ja toteutuksen sekä reflektoinnin. Esim. 1,5-2 tunnin sairaalaleikin järjestäminen päiväkotilapsille tai alakoululaisille HUOM! paikka ja aika itse sovittava; ei ole lukujärjestyksessä.
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, pienryhmätyöskentely, mahd. seminaarit, yhteistoiminnallinen oppiminen
Opetusmenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä

Learning materials

Tenttimateriaali
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
1.Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2013.
2.Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3.Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4.Kela:n internetsivut Lapsiperheet: Lapsen sairastaessa
5.Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. THL: Syödään yhdessä ruokasuositukset lapsiperheille (2016). Soveltuvin osin: s. 62-93
7. Opettajan erikseen nimeämä materiaali
Osa 2 Lastentaudit
Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysporttit;Oppiportti. (soveltuvin osin (ilmoitetaan orientaatiotunnilla)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Nikkola, Nurkka, Paloposki: Annos oivallusta harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi (2016) tai Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.
3. Opettajan luennoilla nimeämä materiaali
Tenttimateriaaliin voi tulla tarkennuksia orientaatioon mennessä.

Student workload

Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op:
kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (lähiopetus, lastentautioppi koe 1h, lasten ja nuorten hoitotyö koe 2h, mahdolliset seminaarit, pienryhmätyöskentely, valmistautuminen pienryhmätehtävään, tenttikirjallisuuteen perehtyminen).
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus

Content scheduling

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit (Lastentautien opetus on integroitu Lasten ja nuorten hoitotyön opetukseen)
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
Osa 5 Pienryhmätyöskentely kentällä

Completion alternatives

ei ole

Practical training and working life cooperation

Pienryhmätyöskentelystä osa toteutetaan osittain pienissä ryhmissä koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä. Tästä erilliset ohjeet

International connections

-

Further information

Koko ryhmän lähiopetustunneilla 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 6 lähiopetustuntia, korvaaminen tapahtuu osallistumalla toisen toteutuksen opetukseen.
Jos opintojaksolla on asiantuntijavierailuja, niillä tunneilla on läsnäolovelvollisuus. Lisätietoja näistä orientaatiotunnilla.
Opintojakso sisältää ravitsemusterapeutin luennon lasten ravitsemuksesta.
24.4.19 klo 17.00-19.00 Väkivalta perheessä luento Sampola (Sammonkatu 2) auditorio, läsnäolovelvollisuus.
Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.

Lisätiedot voivat täydentyä orientaatioon mennessä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten- ja nuorten hoitotyön sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

Go back to top of page