Special Tests in Clinical Chemistry (3 cr)
Code: 7B00BF19-3006
General information
- Enrolment period
- 17.02.2020 - 11.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.03.2020 - 29.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Biomedical Laboratory Science
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Henna-Leena Laitinen
- Ulla Kähkönen
- Person in charge
- Kirsi Mansikkamäki
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- 7B00BF19
Objectives (course unit)
Student is able to
- describe the pre-analytical requirements of hormone, tumour marker, drug, and intoxicant tests, and indications for these tests
- explain principles of analysis methods and operating principles of analysers used in these laboratory tests
- apply their knowledge in analysis
-understand the clinical meaning of analyses and can evaluate the reliability of laboratory results and analysis processes
- apply quality management principles in their work
Content (course unit)
Hormone, tumour marker, drug and intoxicant tests
Most common vitamin and trace element examinations
Prerequisites (course unit)
The student must have passed 7B00BC50 Basic Tests III in Clinical Chemistry before the course 7B00BF19 Special Tests in Clinical Chemistry
Location and time
10.03.2020 08.30 - 11.45 Info +teoriaa
17.03.2020 08.30 - 11.45 teoriaa
09.04.2020 08.30 - 11.45 teoriaa
05.05.2020 08.30 - 11.45 seminaarit
07.05.2020 08.30 - 11.45 seminaarit
25.05.2020 08.30 - 15.45 simulaatio
27.05.2020 08.30 - 16.00 simulaatio
Simulaation ryhmäjako tehdään myöhemmin
Exam schedules
Kevät 2020
11.3 - 27.5.20
11.03.2020 08.30 - 11.45 INFO, pakollinen
19.03.2020 12.30 - 15.45
08.04.2020 08.30 - 11.45
06.05.2020 08.30 - 11.45 seminaari
07.05.2020 08.30 - 11.45 seminaari
Kliinisen kemian loppukoe 25 ja 27.5 simulaatiot , erillinen osio toteutuksesta. Vastuuopettaja Ulla Kähkönen
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Oppimisympäristönä Tabula
- Luentoja
-Ryhmätöitä ja vertaisarviota Tabula
- Kliinisen kemian loppukokeena osallistuminen simulaatioon ja raportti simulaatiopäivistä( ryhmätyö)
Learning materials
Duodecim, Opinportti, Endokrinogia
Opettajan antama materiaali, Tabula
Tuni-kirjasto ja e-kirjat+ artikkelit
Student workload
Luentoja 12 h
Seminaarit 8h
Simulaatiot 9 h/ opiskelija
yhteensä 1 op = 27h
Itsenäistä työskentelyä 1,8 x 27 h ryhmätyö= 50h
Completion alternatives
Ei ole
Further information
Kurssi sisältää pakolliset : teoriaopetus, itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä ja seminaarin. Ryhmätyönä laaditaan annetuista aihealueista raportti.
Raportti tehdään TAMK:n opinnäytetyön raportointiohjeistuksen mukaisesti.
Sisältää tiivistelmän, johdannon , käsiteltävät asiat ja pohdinta. Pohdinta sisältää reflektoivan itseisarvioinnin oppimisprosessista ja ryhmän toiminnasta.
Luennot ja seminaarit ovat kaikille pakolliset
Simulaatiot ovat kaikille pakollisia. Simulaatioon liittyvä ryhmissä tehtävä raporttit arvioidaan numeraalisesti ( loppukoe)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tai opiskelijat eivät ole suorittaneet hyväksytysti tehtäviä, yksi tai useampi tehtävä tekemättä ja/tai ei ole osallistunut seminaareihin tai simulaatioihin. Tehtäviä ei ole suoritettu annettujen ohjeiden mukaisesti.. raportti ja/tai simulaation loppuraportti puuttuuvat. Ryhmätyötä ei ole palautettu ennen esityksiä, tai pyydettyjä korjauksia ei ole tehty 20.5 mennessä. Opetuksesta ja arvioinnista vastaa Henna Laitinen
Loppukoe simulaatio, opiskelija ei ole osallistunut sovitulla tavalla simulaatioon tai loppuraportti simulaatiosta on tekemättä. (vastuuopettaja Ulla Kähkönen)
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Luentojen ja kirjallisuuden perusteella laadittu seminaarin kirjallinen tuotos on suppea, lähteet ohjekirjoista ja suomenkielisiltä nettisivuilta. Seminaariesitys ei tuo uutta kirjalliseen työhön. Esitys esitetty asianmukaisesti.
Tehtävät on suoritettu asianmukasesti. Raportti ja loppuraportti on palautettu ajallaan. Vertais- ja itsesarviointi suoritettu ohjeiden mukaisesti.
Vaikka työ olisi arviointikriteerien mukaisesti hyvä tai erittäinhyvä, mutta työtä ei ole palautettu ajallaan, 29.4.2020, arvosana laskee tyydyttäväksi (1) . Opetuskesta ja arvioinnista vastaa Henna Laitinen
Opiskelija on osallistunut simulaatioon sovitusti, loppuraportti on tehty ohjeiden mukaisesti. (vastuuopettaja Ulla Kähkönen)
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Seminaariin liittyvässä raportti
opiskelijat jäsentävät alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- opiskelijat tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että laajemmasta näkökulmasta.
- soveltaa kirjallisuudesta ja ohjekirjoista haettua tietoa ja osaa ratkaista annettuja ongelmatilanteita
- opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.
Tehtävät on suoritettu asianmukasesti. Raportti ja simulaation loppuraportti on palautettu ajallaan. Vertais- ja itsesarviointi on suoritettu ohjeiden mukaisesti ja annettut arvosanat on perusteltuja.
Seminaariesitys tuo kiinnostavaa lisätietoa aiheeseen. Opetuksesta ja arvioinnista vastaa Henna Laitinen
Simulaatioon liittyvä loppuraportti sisältää pohdintaa omasta osaamisesta. Opiskelijat ovat työskennelleet simulaatiossa ammattimaisesti ja itsenäisesti. (vastuuopettaja Ulla Kähkönen)
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Seminaariin liittyvä raportti
- opiskelijat ymmärtävät laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
- opiskelijat osaavat analysoida tietoa ja yhdistää sitä ammatilliseen kontekstiin
- Opiskelijat osaavat etsiä kirjallisuudesta ja ohjekirjoisa erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja ja perustelevat valintojaan.
- osaavat toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti
Raportti on kirjoitettu erittäin hyvin, lähekritiikki huomioitu ja lähteet tuoreita. Käytettyjä lähteitä on etsitty laajasti. Raportti ja simulaation loppuraportti on palautettu ajallaan.
Seminaariesitys tuo kiinnostavaa uutta tietoa aiheeseen.Vertais- ja itsesarviointi on suoritettu ohjeiden mukaisesti ja annettut arvosanat on perusteltuja.
Simulaatioon liittyvä loppuraportti sisältää pohdintaa omasta osaamisesta ja osaavat perustella valintojaan. Opiskelijat ovat työskennelleet simulaatiossa ammattimaisesti ja itsenäisesti.
ja hallitsevat toiminnan organisoinnin ja käytännön työskentelyn. (Vastuuopettaja Ulla Kähkönen)