Forest Stand Management (10 cr)
Code: 6M00BF61-3007
General information
- Enrolment period
- 22.09.2018 - 12.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2018 - 30.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Eeva Sundström
- Jenni Kokkarinen
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Perttu Arminen
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BF61
Objectives (course unit)
The student:
-is able to plan and realize forest stand management activities, such as young stand management and thinnings and knows the basics of forest fertilization
-knows how to evaluate these activities
-knows how to measure trees and to estimate stand volumes
-knows how to estimate the area of a forest stand on the map and in the field
-knows statistical mean values and can define forest stand mean values
-is able to estimate the amount of removal of a thinning
- knows the regulations and recommendations concerning forest stand management and knows how to take them into account when managing the forest
Content (course unit)
Planning and implementing of young stand management. Evaluation of young stand management. The use of a clearing-saw and other equipment. Financial subsidy system of young stand management. Different alternatives of stand management and their implementation. Use of thinning models. Management of nutrients and forest fertilization. Main regulations concerning forest stand management. Recommendations for silviculture and nature management. Measuring of standing trees and stand evaluation. Mathematics of forest measurements.
Exam schedules
Välitentti 5.11.
Lopputentti 29.11.
Uusinnat:1. uusinta viikolla 51 (väli- ja lopputentti samaan aikaan), 2. uusinta tammikuussa 2018
Assessment methods and criteria
Välitentti (25 %)
Lopputentti (45 %)
Taimikonhoidon käytännön työn osaaminen (20 %)
Muu arviointi (ravinnetalouden tehtävä, harjoitukset)(10 %)
Tutoriaalityöskentely (korottava vaikutus mahdollinen)
Maastoharjoitukset (suoritettu)
Maasto-opetuksessa 80 % läsnäolovelvoite
Tutoriaalipoissaolo korvattava sovitun käytännön mukaan (oppimisen taidot -opintojaksossa ohjeet)
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Assessment scale
0-5
Teaching methods
PBL (Itsenäinen opiskelu, luennot, harjoitustehtävät, maastoretkeilyt ja -harjoitukset, työharjoitukset)
Learning materials
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
Tai Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s. (luvut 1, 3 ja 5)
Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio 2014 (myös verkkoversio olemassa http://www.tapio.fi/files/tapio/metsanhoitosuositukset/Metsanhoidon_suositukset_ver1_netti.pd f) (luvut 2.4.,3.2.,3.3., 5.3.-5.7., 7.1.6.-7.1.7., 7.2., 7.4.
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Student workload
Luento-opetusta n. 40 tuntia
Maasto-opetusta ja käytännön työharjoituksia n. 70 tuntia
Sisätyöskentelyä ryhmissä (mm. mittaustulosten laskennat, ryhmäesitysten laadinta) n. 30 tuntia
Tutoriaalit 10 tuntia
Tentit 5 tuntia
Itsenäistä opiskelua n. 110 tuntia
Content scheduling
Taimikonhoitoasiat 15.10.-5.11. välisenä aikana (teoriaa, maastoharjoituksia ja käytännön työtä)
Puun ja metsikön mittaus 5.11.-16.11. välisenä aikana
Harvennukset ja ravinnetalouden hoito 15.11.-28.11. välisenä aikana
Completion alternatives
Käytännön työjaksoille (taimikonhoito raivaussahalla) ei tarvitse osallistua, jos opiskelijalla on metsätalouden perustutkinto tai muuten hankittuna vastaava osaaminen. Osaaminen on todennettava ulkopuolisen tahon antamalla todistuksella ja tehtävä osittainen osaamisen hyväksilukuhakemus HyväHot -järjestelmässä.
Practical training and working life cooperation
Maastokohteita eri organisaatioiden mailla. Mikon Metsäpalvelu Oy järjestää taimikonhoitotyön koulutuksen
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot ja taidot metsän kasvatuksen perusasioista (taimikonhoito, harvennukset, ravinnetalous) ja/tai metsän mittauksesta. Opiskelija ei ole saanut hyväksyttyä arvosanaa kaikista opintojakson osa-arvioinneista. Opiskelija ei ole riittävästi osallistunut pakollisiin maasto-opetusosioihin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia ja tehdä kasvatusvaiheen metsänhoitotöitä. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Opiskelija osaa käyttää raivaussahaa taimikonhoitotyössä melko tottuneesti ja ergonomisesti Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia puuston arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.