Future Research, Foresight and Innovation (5 cr)
Code: NY00CV39-3004
General information
- Enrolment period
- 17.05.2018 - 14.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.09.2018 - 17.11.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Educations
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 12 - 36
Objectives (course unit)
Student
Knows the social service system and its changing functional environment and recognizes their development needs
Knows the core legal basis and management principals of social work and sevices
Has abilities for critical analysis of societal and global changes and their social impacts
Is able to apply forecasting information and methods in planning fo r evolving social and health services
Content (course unit)
Global and local challenges for social policy and social services
Functional environment and legislative basis of social services
Production models and management principals of social services
Structural reforml and regional development of services
Forecasting and future research in planning social and heath services
Location and time
21.9. 12.30 - 15.30: Johdantoluento, ryhmätehtävä I ohjeistus ja ryhmien muodostaminen. Reflektiotehtävän ohjeistus ja oppimismateriaalin esittely. Ulla-Maija Koivula
6.10 8.30 - 15.30: Tulevaisuustaulukko ja skenaariot. Mika Boedeker. Ryhmätehtävä II ohjeistus.
17.11 8.30 - 15.30: Skenaarioiden esittelyt ja arviointi. De Bonon hatut. Ulla-Maija Koivula & Mika Boedeker
Tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä ja sovelluksia. Ulla-Maija Koivula
Exam schedules
Ei tenttejä. Ryhmätehtävät palautetaan viimeistään 4 arkipäivää ennen seuraavaa lähikertaa. Reflektiotyön palautus on joulukuun alussa (tarkemmin kurssilla)
Evaluation methods and criteria
Arviointi perustuu ryhmätehtäviin sekä henkilökohtaiseen analyyttiseen reflektioon. Kunkin osan paino on 1/3. Lisäksi aktiivisuus lähitunneilla voi nostaa arviota + verran.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Course contains contact studies, excercises during the classes, group work assignment and a learning reflection done individually. Participation in the contact studies is mandatory.
Learning materials
Materiaalilinkkejä Tabulassa. Erityisen suositeltava on tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali https://tulevaisuus.fi/
Student workload
Lähiopetus 20 h
Ryhmätehtävät 83 h
Kirjallisuus 16 h
Reflektiotehtävä 16 h
Content scheduling
Ks. aiempi
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Practical training and working life cooperation
Reflektiotehtävässä suositeltavaa sovelluskokeilu omassa organisaatiossa tai muutoin
Further information
21.9. 12.30 - 15.30: Johdantoluento, ryhmätehtävä I ohjeistus ja ryhmien muodostaminen. Reflektiotehtävän ohjeistus ja oppimismateriaalin esittely.
6.10 8.30 - 15.30: Tulevaisuustaulukko ja skenaariot. Ryhmätehtävä II ohjeistus.
17.11 8.30 - 15.30: Skenaarioiden esittelyt ja arviointi.
Tulevaisuudentutkimuksen soveltaminen käytännössä ja eri menetelmiä.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tehtäviä ei ole tehty ohjeistuksen mukaan ja/tai osallistuminen ryhmätöihin tai lähitunneille on puutteellista.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietää tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin perusteita.
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä perusteet halliten.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin.
Reflektoiva työ osoittaa asioiden perushallintaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmän hyvää hallintaa.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi herättää eri keinoin ja osaa ideoida eri soveltamiskeinoja.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista kykyä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tietää tulevaisuustaulukon, peste-analyysin ja skenaario -menetelmän tarkoituksen ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Osoittaa menetelmien monipuolista ja oivaltavaa hallintaa. Tehtävissä on luova ja innovatiivinen ote.
Tietää, miten luovaa ajattelua voi hyödyntää ja osaa osoittaa, miten luovaa ajattelua voi edistää omassa työssä.
Reflektiossaan osaa perustella näkemyksiään ja osoittaa analyyttista ja kriittistä ajattelua.