Basics of Research and Research Methods (6 cr)
Code: 7S-46-3016
General information
- Enrolment period
- 02.02.2017 - 31.03.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 31.12.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Liisa Laine
- Anssi-Pekka Udd
- Course
- 7S-46
Objectives (course unit)
Students
- can describe the research process
- can write a research framework
- can describe the importance of theory in research
- can plan data collection according to a research frame: draw up an interview frame, an observation frame, and a questionnaire
- can analyse qualitative and quantitative data
Content (course unit)
- Research process
- Research frame
- Qualitative and quantitative research
- Methods of data collection and analysis
- Participatory action research
- Research ethics
Exam schedules
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman aiheen tutkimussuunnitelmarungon TAI muuhun aiheeseen sovelletun tutkimussuunnitelman palautus syksyllä 2017
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi kevään, kesän ja syksyn 2017 aikana
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" -Harjoitustyön palautuspäivä viimeistään pe 5.5.2017.
Assessment methods and criteria
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- kokonaisuudessa työstettävän "tutkimussuunnitelman" arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ARVIOINTI: 0-5
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentällä toteutettavan "tutkimuksellisen toiminnan" arviointi - toiminta+raportointi työelämään soveltuvasti
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
Assessment scale
0-5
Teaching methods
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen ja soveltavien tehtävien tekeminen, ed. tehtävien soveltaminen ensisijaisesti oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman tekoon TAI muuhun aiheeseen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltaminen- Tilastotieteen -opintojakson sisällä määrällisen aineiston kerääminen, oman opinnäytteen asetelman/menetelmän esitestaus, omaa työpaikkaa hyödyntävän aineiston kerääminen tms.
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten tehtävänantojen mukaisesti
"MÄÄRLLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
Learning materials
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT (16ASO), EI avainta
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
- OPINÄYTETYÖ SOSIAALIALALLA -sivu: Tutkimussuunnitelmavaiheen materiaalit
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46-2016 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus
Student workload
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 4 x 4 h = 16 h = n. 1 op (2 kerroista syksyllä 2017)
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan TAI muuhun aiheeseen: n. 38 h = n. 1 op
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
itsenäinen työskentely: toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 54 h
"MÄÄRÄLLINEN OSUUS 2 op = 54 h": lähiopetus 16h Itsenäinen työskentely38 h
Content scheduling
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op": kevät (2 krt.) ja syksy (2 krt.) 2017
LÄHIKERTOJEN SISÄLLÖT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ; TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI; ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET
2. TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET SEKÄ TUTKIMUSOTTEET
______
KESÄ 2017 - ("TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ" - 3. TUTKIMUSMENETELMÄT MUKAAN TÄHÄN ITSENÄISESTI)
______
3. MENETELMÄT; LAADULLINEN SISÄLLÖN ANALYYSI
4. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS; RAPORTOINTI JA YHTEENVETO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op": pääasiallisesti kesällä 2017
"MÄÄRÄLLLINEN OSUUS 2 op":
Etänä: Tilastolliset peruskäsitteet
1. - kyselylomakkeen luominen
- e-lomakkeen tekeminen
2. Tixel, Havaintomatriisin luominen, Aineiston luokittelu ja taulukointi, frekvenssitaulukko
3. Tilastolliset kuviot
4. Tilastolliset tunnusluvut
5. Ristiintaulukointi ja korrelaatiotarkastelu
Completion alternatives
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. HyväHot -hakemus osoitetaan Anssi-Pekka Uddille
Practical training and working life cooperation
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa mahdollista jalkautua kentälle - oma työpaikka ensisijainen
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Further information
TABULASIVUT: 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (16ASO); 7S-46-2016 tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät määrällinen osuus
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden