Case Management of Social Services, Network, Multiprofessionality (10 cr)
Code: 7Z00CH66-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2016 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2017 - 03.10.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student
- understand case management and service coordination as a work orientation in social work
- understand network and multiprofessionality in theory and in practise
Content (course unit)
- values and basis of case management and service coordination
- customer-oriented approach and mentorin/counselling in case management
- service design - prosess
- how to develop case management
- worker and administration angle in case management: self-improvement
Evaluation methods and criteria
Aims:
Student
- understand case management and service coordination as a work orientation in social work
- understand network and multiprofessionality in theory and in practise
The Content:
- values and basis of case management and service coordination
- customer-oriented approach and mentorin/counselling in case management
- service design - prosess
- how to develop case management
- worker and administration angle in case management: self-improvement
Assessment scale
0-5
Teaching methods
ennakkotehtävä
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
kenttätyöskentely (sis. benchmarking)
tiimityöskentely
seminaari
argumentointi
yhteistoiminnallinen oppiminen
prosessikirjoittaminen
Virtuaaliosuus
Eduskuntavierailu
Learning materials
Kirjallisuutta:
Jokinen, Arja & Kirsi Juhila (toim.) (2008) Sosiaalityö aikuisten parissa. Tampere. Vastapaino
Näkki, Pirjo (toim.) (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita
Lehtinen, Anu & Korpi, Janita (2014) Ikääntyneiden toiveita ja odotuksia palveluohjauksesta : Nokian kaupungissa. Opinnäytetyö, Sosiaalialan koulutusohjelma.
Lepola, Maria & Tuunanen, Ulla (2014) ”... se oli oikeesti mun pelastus”Viisi keskustelua muutoksesta–ohjelman vaikuttavuudesta. Opinnäytetyö YAMKSosiaali-jaterveysalan kehittäminen ja johtaminen. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/75404/Lepola_Maria_Tuunanen_Ulla.pdf?sequence=2
Luostarinen, Kaisa (2014) ”ARKEEN APUA PÄIVIIN PÄRJÄÄMISTÄ”Palveluohjauksen kehittäminen Kangasalan kunnan vanhuspalveluissa. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto Kehittäminen ja johtaminen sosiaali-ja terveysalalla. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/75393/Luostarinen_Kaisa.pdf?sequence=1
Lähteenkorva-Kallio, Mervi & Kalemaa, Riikka (2013) Palvelutarpeen arvioinnin vaikuttavuus työllisyydenhoidossa : työvälineen mallinnus. Ylempi AMK-opinnäytetyö: Tampereen ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma.
Näkki, Pirjo (toim.) (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita
Pohjola, Anneli & Tarja Kemppainen & Sanna Väyrynen (toim.) (2012) Sosiaalityön vaikuttavuus. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus
Rauhala, Henna (2011) Palveluohjaus: työmalli huumeita käyttävien asiakkaiden kanssa työskentelyyn, myös verkkojulkaisu
Riitta Särkelä, Aki Siltaniemi, Päivi Rouvinen-Wilenius, Heikki Parviainen, Eija Ahola(toim.) (2014) Hyvinvointitalous. SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Uusi-Kouvo, Petra (2013)Sosiaalipalvelujen neuvonta : Asiakaslähtöisen palveluohjauksen prosessin kehittäminen ja mittaaminen. Sosiaali-ja terveysalan YAMK Terveyden edistäminen Tampereen ammattikorkeakoulu. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/55772/Uusi-Kouvo_Petra.pdf;jsessionid=FE83EA8A01455611D0D86C5751C7D9D1?sequence=1
Tuhkasaari, Hannu (2011)Palveluohjauksen merkitys yhteisöllisyyden luomisessa senioritalossa. Opinnäytetyö, Sosiaalialan koulutusohjelma. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27093/Tuhkasaari_Harri.pdf?sequence=1
Case management:
http://web.a.ebscohost.com/ehost/results?sid=0925ce15-4eee-4dbe-a820-12d099ce1ffe%40sessionmgr4004&vid=1&hid=4209&bquery=%28JN+%22Case+Management+Monthly%22%29+AND+FT+Y&bdata=JmRiPWNjbSZ0eXBlPTAmc2l0ZT1laG9zdC1saXZl
http://ovidsp.tx.ovid.com/sp-3.18.0b/ovidweb.cgi?QS2=434f4e1a73d37e8cf4220fb0f7233e1727949b4df7caa3c7d546d8acaca05065df9894b972e1569aa045b288b67fff067dfb70f0b0e224fb2f7a3a1e1cf66d1202f9c4eb582a9273620a604916b6b0c54bdc34e0b526aa9679df3af0afe2276b6f56f4cb18b4fa40405e27759b4c3e45ad2b52826a30c1a13d7973d5f58f409bc8094b401d6c9b76265b03b0762de53e8a13a50c9a826592031c42243d93fb0499cff5a14c46a62e37c37008bada3fbc8885345dbd5cc691e4b86406011042474f3cd4044ec2a3df7f193e7cde0543a525962b5c26ffe61afbd985309392e5b2
Retirement—If You Fail to Plan, Then You Plan to Fail Teresa M. Treiger (2016) http://ovidsp.tx.ovid.com/sp-3.18.0b/ovidweb.cgi?WebLinkFrameset=1&S=BBJMFPIIECDDHFKPNCJKACDCLIOLAA00&returnUrl=ovidweb.cgi%3f%26TOC%3dS.sh.22.23.25%257c5%257c50%26FORMAT%3dtoc%26FIELDS%3dTOC%26S%3dBBJMFPIIECDDHFKPNCJKACDCLIOLAA00&directlink=http%3a%2f%2fgraphics.tx.ovid.com%2fovftpdfs%2fFPDDNCDCACKPEC00%2ffs046%2fovft%2flive%2fgv023%2f01269241%2f01269241-201601000-00005.pdf&filename=Retirement-If+You+Fail+to+Plan%2c+Then+You+Plan+to+Fail.&PDFIdLinkField=%2ffs046%2fovft%2flive%2fgv023%2f01269241%2f01269241-201601000-00005&link_from=S.sh.22.23.25|5&pdf_key=B&pdf_index=S.sh.22.23.25&D=ovft
Student workload
10 op = 270h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetus:
9.4.2017: koko päivä orientaatio ja teoriaa palveluohjauksesta ja ennakkotehtävän purku
5.5.2017 aamupäivä, vierailijaluento
7.9.2017: koko päivä kontaktiopetus: vaikuttavuuden arviointi
2.11.2017: koko päivä loppuseminaari/eduskuntavierailu
Completion alternatives
Sovitaan erikseen.
Practical training and working life cooperation
Seminaaritehtävät työelämälähtöisiä
International connections
Kv-vaihto-opiskelijoita mahdollisesti mukana opintojaksolla.
Further information
Ennakkotehtävä liittyy moniammatilliseen verkostotyöskentelyyn:
• Ennakkotehtävä I: (yksilötehtävänä) moniasiantuntijuudesta/moniammatillisesta työskentelystä/verkostotyöskentelystä: (opettaja Outi Wallin)
o selitä teoriaan pohjautuen moniammatillisen yhteistyön ja verkostotyöskentelyn pääpiirteet, haasteet ja toimintatavat
o pohdi ko. työskentelyn käytännön haasteita ja mahdollisuuksia (voit esim. haastatella eri toimijoita)
o pohdi, kuinka kehittäisit ko. työskentelyä omassa organisaatiossasi (onko organisaatiossa kehittämispäivä tulossa?)
o kirjaa edellä olevat aiheet kirjalliseen raporttiin (max 5 sivua) ja liitä Tabulaan
Seminaaritöiden aiheet:
Tiimi 1: Palveluohjaus ja tuleva SOTE-järjsetelmä (sosiaalinen kuntoutus, sosiaalipäivystys, asiakasohjaus)
Tiimi 2: Palveluohjaus ja innovointi (service cordination)
Tiimi 3: Palveluohjaus ja ?
Tiimi 4: Palveluohjaus ja vaikuttavuuden arviointi
Tiimi 5: Palveluohjauksen käynnistäminen omassa kunnassa/organisaatiossa: suunnitelma
.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
TOTEUTETAAN TAMKN YHTEISIÄ ARVIOINTIKRTEEREJÄ https://intra.tamk.fi/fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi (kts. kukin arviointikriteeri tarkemmin intrasivuilta)
* tunnistaa/määrittelee ilmiön
* suoritutuu annetuista tehtävistä
* tarkastelee/arvioi toimintaa ryhmän ja omasta näkökulmasta
* osaa kuvata oman toimintansa taludelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
* Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
* Osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
* Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.
* Tunnistaa ja noudattaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
* Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.Yleistää. Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
* Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja.Yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia.
* Ymmärtää toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden.