Skip to main content

Social and Health Care Services in Finland (3 cr)

Code: 7K00CT59-3018

General information


Enrolment period
02.07.2017 - 01.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2017 - 17.12.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija Koivunen
Minna Nurminen
Eeva-Mari Miettinen
Course
7K00CT59

Objectives (course unit)

The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems

Content (course unit)

- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics

Prerequisites (course unit)

none

Location and time

• 30.10.2017 klo 14.15 – 15.45 Koko ryhmä Minna ja Maija
o Orientaatio
• 07.11.2017 klo 13.00 - 16.00 Koko ryhmä Maija
o Lait ja poliittinen ohjaus
• 13.11.2017 klo 09.00 - 12.00 Koko ryhmä Minna
o Palvelujärjestelmä, palveluiden tuottaminen ja viranomaisvalvonta
• 16.11.2017 klo 13.00 - 16.00 (Minna mahdollisesti paikalla klo 14.45 – 16.00)
o Itsenäistä: Pakin työstäminen ja palvelujärjestelmä tehtävän tekoa
• 21.11.2017 klo 09.00 - 12.00 Koko ryhmä Minna
o Hyvinvointivaltion ideologia ja sosiaalipolitiikka
• 23.11.2017 Seminaari puolet ryhmästä klo 09.00 – 12.00 Maija ja puolet ryhmästä klo 13.00 - 16.00 Minna
o Palvelujärjestelmä tehtävän purku ja ryhmätyön työstämistä
• 29.11.2017 Seminaari puolet ryhmästä klo 09.00 – 12.00 Maija ja puolet ryhmästä klo 13.00 - 16.00 Minna
o Palveluintegraation, väestön ikääntymisen, asiakaslähtöisyyden, teknologian ja palvelujen digitalisaation, medikalisaation, palveluohjauksen, huono-osaisuuden, monikulttuurisuuden ja rahoituksen aiheuttamat haasteet.
• 05.12.2017 klo 09.00 - 12.00 Minna paikalla
o Itsenäistä: Pakin työstämistä ryhmänä itsenäisesti
• 11.12.2017 13.00 - 16.00 Koko ryhmä Minna ja mahdollisesti myös Maija
o Pakkien läpikäymistä
o Palautekeskustelu

Exam schedules

Ei kirjallisuustenttiä. Arviointi perustuu ryhmätöihin ja ja yksilöesseeseen.

Assessment methods and criteria

o Ryhmätyöt/välitehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
o Ryhmän tuotoksen arviointi asteikolla 0 - 5
o 50% opintojakson kokonaisarvosanasta
o Yksilöesseen arviointi asteikolla 0 - 5
o 50% opintojakson kokonaisarvosanasta

Assessment scale

0-5

Teaching methods

• Luennoille osallistuminen
o Orientaatiotunti ja seminaareihin 23. ja 29.11.osallistuminen on pakollista. Jos niistä on pois, niin korvauksena kaikkien ryhmien töihin tutustuminen ja 1-2 sivun tiivistelmän tekeminen aiheista.
• Pakki ryhmätyönä
o Aktiivinen osallistuminen ryhmän tuotoksen tekemiseen, jossa on mukana välitehtävät sekä muiden ryhmien tuotoksia
o Ryhmätyöt/välitehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
o Ryhmän tuotoksen arviointi asteikolla 0 - 5
o 50% opintojakson kokonaisarvosanasta
• Yksilöessee
o Raportissa reflektoidaan prosessia kurssin tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta. Raportti sisältää lyhyen kuvauksen siitä, mitä teitte ja miksi ja mikä oli ryhmän työnjako ja oma osuutesi Pakin keräämisen suhteen. Raportissa tulee näkyä kurssin keskeisten käsitteiden ymmärtäminen. Hyvä reflektio tapahtuu suhteessa ryhmän käyttämään kirjallisuuteen ja muuhun lähdemateriaaliin. Raportti ei sisällä pitkää referointia kirjallisuudesta vaan ytimekkään kuvauksen siitä, mitkä olivat keskeiset lähteet ja miten ne näkyivät valinnoissanne projektin aikana. Raportin kirjoittamisessa voi olla apua siitä, että katsoo vielä läpi kurssin tavoitteet.
o Yksilöesseen arviointi asteikolla 0 - 5
o 50% opintojakson kokonaisarvosanasta

Learning materials

Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino. Saatavissa e-kirjana
Ihalainen, J. (2016). Turvaverkko vai trampoliini: Sosiaaliturvan mahdollisuudet (10. uudistettu painos.). Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Niemelä, P. (2010). Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Seppälä, T. & Pekurinen, M. (toim.) 2014.Sosiaali -ja terveydenhuollon keskeiset rahavirrat. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/116653/THL_RAP022_2014verkko.pdf?sequence=1
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriö.
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf?sequence=1

Student workload

3 op = 81 h opiskelijan työtä.

International connections

.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin tehtäviä/tenttejä hyväksytysti.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän keskeiset elementit. Soveltaminen heikohkoa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista, ja osaa soveltaa palvelujärjestelmäosaamista käytäntöön, palvelujärjestelmän ymmärrys on laaja-alaista.

Go back to top of page