Social and Health Care Services in Finland (3 cr)
Code: 7K00CT59-3010
General information
- Enrolment period
- 02.07.2017 - 17.10.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.10.2017 - 20.11.2017
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
The student
- knows the history, structure, principles, service deliveries and basic legislation of the social-, health- and rehabilitation systems;
- knows in general the practices of the social and health care professions;
- knows the actual challenges of the social-, health- and rehabilitation systems
Content (course unit)
- the ideology of welfare and its development;
- guiding principles of the central legislation;
- official control of the professions of social and health care;
- public politics;
- the structure and options of the service system (public, private and third sector);
- the basic concepts and questions of the economy;
- the challenges of service integration, ageing, client-focus, technology, digitalisation, medicalisation, multi-culturalism and economics
Prerequisites (course unit)
none
Exam schedules
Tenttiteraariossa 6.11-11.11.2017 Varaa aika omaan tenttiisi: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT59-3010/exam/12817
1. uusinta 13.-16.12.2017 Linkki uusintaan: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT59-3010/exam/16784
2. uusinta ja korotuskoe 17.-20.1.2018 Linnki tentin varaukseen: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT59-3010/exam/19455
Evaluation methods and criteria
Numeerisesti arvioitava tentti tenttiterraariossa. Hyväksytysti suoritettu tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Numeerisesti arvioitavat verkkotehtävät. Hyväksytysti suoritetut tehtävät muodostavat 50% toteutuksen arvosanasta.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, verkkotehtävät, tiimityöskentely
Learning materials
Haverinen, R., Kuronen, M., Pösö, T. (2014). Sosiaalihuollon tila ja tulevaisuus. Tampere: Vastapaino.
Tenttiin: Niemelä, M., Kokkinen, L., Pulkki, J., Saarinen, A., & Tynkkynen, L. (2015). Terveydenhuollon muutokset: Politiikka, järjestelmä ja seuraukset. Tampere: Tampere University Press. Saatavissa e-kirjana.
Oheislukeminen:
-Ikonen, E. (2015). Kehittyvä kotihoito (4., uud. p.). Helsinki: Edita.
-Niemelä, P. (2010). Hyvinvointipolitiikka. Helsinki: WSOYpro.
-Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H., & Ahola, E. (2014). Hyvinvointitalous. [Helsinki]: SOSTE. http://www.soste.fi/media/pdf/julkaisut/hyvinvointitalous_final.pdf
-Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
-Muu kurssilla esiin tullut materiaali
-Ryhmien tuotokset
Student workload
3op = 3x27h= 81h
Luentoja 10h
Verkkotyöskentelyä 14h
Itsenäistätyöskentelyä 57h
Content scheduling
Luennot:
23.10.17 klo12.30-14 Ida & Piia
-Piia: Sosiaali- ja terveyspalveluiden rakenne, hoitotakuu (caset), Ida: kuntoutus
26.10.17 klo 14.15-15.45 Ida
- Viranomaisvalvonta ja lait
27.10.17 klo 10.15-11.45 Piia
- Julkinen, yksityinen, työterveyshuolto, 3.sektori -tulevaisuus
30.10.17 klo 12.30-14 Ida
-Talous + sote
3.11.17 klo 10.15-11.45 Piia
-Case Järvinen
Verkkotehtävät
1. Hyvinvointivaltion synty ja kehitys (numeerinen arviointi)
2. Sosiaali- ja terveyspolitiikan perusta (numeerinen arviointi)
3. Case Järvinen (Hyväksytty/Hylätty)
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän käsitteitä. Soveltaminen heikohkoa. Lähteitä on käytetty minimi määrän.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija jäsentää, arvioi ja soveltaa opintojaksoon liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä sujuvasti. Lähteiden käyttö sujuvaa ja monipuolista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijan osaaminen on laaja-alaista ja edellä esitettyihin arviointikriteerien lisäksi hän osoittaa kehittävää otetta opintojakson ilmiöihin liittyen.
Aktiivinen ote verkkokeskusteluihin. Osaa pohtia ilmiöitä monipuolisesti. Toimii ryhmän oppimista tukevasti. Oheismateriaalia on käytetty laajasti ja analyyttisesti.