Skip to main content

Sampling and Point of Care Testing (3 cr)

Code: 7B00BB79-3005

General information


Enrolment period
02.12.2016 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2017 - 31.05.2017
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Biomedical Laboratory Science
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 36
Degree programmes
Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
Teachers
Varpu Lipponen
Leena Mattila-Oksanen
Ulla Kähkönen
Marja Kuparinen
Small groups
AB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
I (Size: 0 . Open UAS : 0.)
II (Size: 0 . Open UAS : 0.)
III (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
AB
I
II
III
Course
7B00BB79

Objectives (course unit)

Students
- can evaluate validity of samples
- know use and purpose of point of care testing in health care
- know methods and operational principles of devices used in point of care testing
- can use and maintain the most common point of care testing devices and equipment
- know principles of testing point of care testing devices
- know quality control methods and practices in point of care testing
- can interpret quality control results as regards functionality of tests and reliability of results
- can guide clients and other health care professionals in issues concerning sample taking and point of care testing
- know basics of information technology concerning sampling process and point of care testing
- understand the meaning of laboratory quality standards, systems and recommendations in sample taking and point of care testing
- can evaluate and develop their sampling skills
- recognize development needs of point of care testing and try to find solution alternatives for them in multiprofessional work community

Content (course unit)

Deepening of sampling skills
Applications of information technology used in sampling and point of care testing
Point of care testing and its use in health care
Methods, devices and measurement principles of point of care testing
Testing, introduction, use and maintenance of point of care devices
Quality assurance, quality objectives, and laboratory quality standards, quality systems and recommendations concerning sampling and point of care testing

Prerequisites (course unit)

The student must have passed 7B00BB78 Preanalytics and Sampling before the course 7B00BB79.

Location and time

Ks Peppi

Exam schedules

Kolme tehtävää, jotka arvioidaan. Ei tenttiä.

Evaluation methods and criteria

Osallistuminen laboraatioihin, simulaatioihin, harjoituksiin ja annettujen tehtävien pohdinta ja suorittaminen sekä koe tai tehtävät (3 arvioitavaa).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu, laboraatiot ja moniammatilliset simulaatioharjoitukset

Learning materials

Hoitosuositus 8.10.2015: Potilaan ohjaus laboratorionäytteenottoon.
WHO guidelines on drawing blood: best practices in phlebotomy 2010.
Preanalytiikan käsikirjat/Näytteenoton normistot
Erikseen osoitettavat suositukset ja normistot mm. NCCLS, SFS-EN ISO 15189 ja SFS-EN ISO/IEC 17025, Direktiivi 2010/32/EU sekä artikkelit.
LabQualityn preanalytiikka-kierrokset.
Lähiopetuksen materiaali
Vieritestaus terveydenhuollossa 2009 ja muut suositukset ja standardit

Student workload

Kontaktiopetus ja koe 40 t
Itsenäinen opiskelu 41 t

Content scheduling

Vierianalytiikkaosuus (MK): vieritutkimusten käyttö, laadunohjaus ja hoitajien ohjaaminen vieritutkimusten käyttöön

Näytteenoton osuus (MK): Laadunvarmistus ja laatutavoitteet sekä laboratoriotyötä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset näytteenottotoiminnassa ja vierianalytiikassa. Preanalytiikka-esimerkkitapausten toimintavaihtoehtojen pohdintaa. Osallistuminen moniammatillisiin simulaatioharjoituksiin yhtenä päivänä. Syksyllä 2017 aamukiertoja Fimlab/TAYS.
Vieritutkimuslaitteiden menetelmistä ja toimintaperiaatteista.
Harjoitukset vierianalyysilaitteiden koestus: kl hematologian ja kl kemian vierianalyyslaitteet.

Completion alternatives

AHOT

Practical training and working life cooperation

Harjoitustunteja, moniammatillisia simulaatioita.
Aamukierrot syksyllä 2017 Fimlab.

International connections

Englannin kielistä materiaalia

Further information

Koestus LM-O =5h/ pienryhmä. Koestamme WBC DIFF ja Sysmex- analysaattoreita, ja teemme näytteen sekottamis-ym tutkimuksen Sysmexillä.
Koestetaan Pika-CRP-laitteet ja tutustutaan vierilaitteisiin ja huoltoon.
Marja Kuparisen osuudessa standardien ja direktiivien osalta oppimistehtävä, Preanalytiikkakierrosten case'ien pohdintaa/ keskustelua yhdessä. Osallistuminen moniammatillisiin simulaatioihin ja aamukiertoihin.
Vierianalytiikka:

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee heikosti laadunvarmistus- ja laatutavoitteiden perusteita sekä laboratoriotyötä ohjaavien laatustandardien, laatujärjestelmien ja suositusten perusteita näytteenottotoiminnassa ja vierianalytiikassa. Opiskelija ei saa osaa pohtia ja huomioida näitä omassa toiminnassaan. Opiskelija ei suoriudu näytteenotosta simulaatioharjoituksissa tai tekee huomattavia virheitä.
Opiskelija tietää huonosti tai ei lainkaan opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden toiminnan perusperiaatteen. Opiskelija ei suoriudu yleisimpien vieritestilaitteiden käytöstä ja käyttöhuollosta ohjatustikaan. Opiskelijalle on epäselvää, mitä vieritestilaitteen koestuksella tarkoitetaan eikä hän osaa suorittaa sitä ohjatustikaan.
Opiskelija ei osaa tehdä koestuksia EDTA-verinäytteestä ja ihopistoverinäytteestä käyttäen WBC DIFF -laitteita avustettunakaan .Laitteiden toimimattomuuteen ei osaa etsiä ratkaisuja, vaan kyselee muilta. Ohjekirjojen hyödyntämisessä ongelmia.
Opiskelija ei osaa määrittää tyydyttävästi EDTA-verinäytteistä Sysmex1000i ja Sysmex KX21 -laitteilla verenkuvia ja verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja eikä tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee laadunvarmistus- ja laatutavoitteiden perusteet sekä laboratoriotyötä ohjaavien laatustandardien, laatujärjestelmien ja suositusten perusteet näytteenottotoiminnassa ja vierianalytiikassa. Näiden huomioiminen omassa toiminnassa tyydyttävällä tasolla. Opiskelija suoriutuu heikosti näytteenotosta simulaatioharjoituksissa tai tekee joitain virheitä.
Opiskelija tietää opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden toiminnan perusperiaatteen. Opiskelija osaa ohjatusti käyttää ja käyttöhuoltaa yleisimpiä käytössä olevia vieritestilaitteita. Opiskelija tietää, mitä vieritestilaitteen koestuksella tarkoitetaan ja osaa suorittaa sen ohjatusti.
Opiskelija osaa tehdä tyydyttävästi toisilta opiskelijoilta/ opettajaalta kysellen koestukset EDTA-verinäytteestä ja ihopistoverinäytteestä käyttäen WBC DIFF -laitteita.Laitteiden toimimattomuuteen ei osaa etsiä ratkaisuja, vaan kyselee muilta. Ohjekirjojen hyödyntämisessä ongelmia.
Opiskelija osaa määrittää tyydyttävästi EDTA-verinäytteistä Sysmex1000i ja Sysmex KX21 -laitteilla verenkuvat ja verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä yksinkertaisia johtopäätöksiä menetelmien välillä.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee laadunvarmistus ja laatutavoitteet sekä laboratoriotyötä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset näytteenottotoiminnassa ja vierianalytiikassa ja osaa huomioida näihin liittyviä seikkoja omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa ottaa luotettavat näytteet turvallisesti simulaatioharjoituksissa. Opiskelija osaa kuvata vierianalytiikassa käytössä olevat yleisimmät menetelmät sekä ymmärtää opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteita. Opiskelija osaa kirjallisten ohjeiden avulla itsenäisesti käyttää ja käyttöhuoltaa yleisimpiä käytössä olevia vieritestilaitteita. Opiskelija tietää vieritestilaitteen koestuskäytännön ja osaa suunnitella koestuksen ohjatusti.
Opiskelija osaa tehdä hyvin itsenäisesti ohjeiden mukaisesti koestukset EDTA-verinäytteestä ja ihopistoverinäytteestä käyttäen WBC DIFF -laitteita.Laitteiden toimimattomuuteen etsii ratkaisuja ohjeista ja opettajalta, opiskelijatovereilta kysellen.
Opiskelija osaa määrittää keskittyneesti ja itsenäisesti EDTA-verinäytteistä Sysmex1000i ja Sysmex KX21 -laitteilla verenkuvat ja verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä johtopäätöksiä menetelmien välillä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tuntee kiitettävästi laadunvarmistus ja laatutavoitteet sekä laboratoriotyötä ohjaavat laatustandardit, laatujärjestelmät ja suositukset näytteenottotoiminnassa ja vierianalytiikassa sekä osaa pohtia krittisesti näiden toteutumista omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa ottaa luotettavat ja turvalliset näytteet simulaatioharjoituksissa, pohtia omaa ja toisten toimintaa rakentavasti ja tuottaa kehittämisideoita. Opiskelija osaa selittää ja vertailla vierianalytiikassa käytössä olevia menetelmiä sekä hallitsee opintojaksolla käsiteltyjen vieritestilaitteiden mittaus- ja toimintaperiaatteet. Opiskelija osaa kirjallisten ohjeiden avulla itsenäisesti käyttää ja käyttöhuoltaa yleisimpiä käytössä olevia vieritestilaitteita. Opiskelija tietää vieritestilaitteen koestuskäytännön, osaa suunnitella koestuksen ja arvioida sen tuloksia ja luotettavuutta kriittisesti.
Opiskelija osaa tehdä kiitettävästi ja itsenäisesti työohjeiden mukaisesti koestukset EDTA-verinäytteestä ja ihopistoverinäytteestä käyttäen WBC DIFF -laitteita ja löytää mahdollisiin ongelmakohtiin ratkaisut laitteiden toiminnan ongelmakohdissa.
Opiskelija osaa määrittää luotettavasti ja keskittyneesti EDTA-verinäytteistä Sysmex1000i ja Sysmex KX21 -laitteilla verenkuvat ja verrata eri menetelmillä, eri näytemuodoista ja eri käsittelytavoilla saamiaan arvoja ja tehdä niistä johtopäätöksiä menetelmien välillä ja osaa selvittää perustellen sarjojen luotettavuuteen liittyviä näkökohtia.

Go back to top of page