Analysis of Music 3 (3cr)
Code: X033C-10-3005
General information
- Enrolment period
- 28.07.2014 - 11.02.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.02.2016 - 22.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Music
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 6 - 16
- Degree programmes
- Degree Programme in Music, students who began in 2013 or earlier
Content (course unit)
Type of course
Compulsory
Level of course
Professional studies
Objective of course
Students have the ability to analyse early music and music from 20th and 21st centuries both from scores and aurally and have an understanding of the stylistic features of these periods. They are acquainted with literature on the musical analysis of these periods and are capable of independently developing their skills in the field of music analysis. Students are able to analyse music from different periods systematically, are capable of conceptual analysis and of expressing this analysis in a literary form. They have the ability to apply their knowledge and skills to practice.
Course contents
Early music
- analysis of early from gregorian chant to the music of the Renaissance
- literature on early music
- aural analysis
Music of the 20th and 21st centuries
- analysis of pieces representative to different styles
- literature on the analysis of the music of the 20th and 21st centuries
- aural analysis
Teaching methods
Exercises in musical analysis, discussion, group work, summaries of literature. The early music section can be completed virtually.
Assessment methods
Assignments finished during the course and participation in the different
teaching methods of the course will be assessed. Teacher assessment,
peer review and self-evaluation of assignments.
Prerequisites
X033B-8 Analysis of music 2
Required/Recommended reading
Will be defined during the course.
Name of lecturer
Principal lecturer Timo Salo
Year of study
3
Semester
Spring
Language of instruction
Finnish
Assessment methods and criteria
Opintojakson osan aikana tehdyt harjoitukset ja osallistuminen opintojakson työmuotoihin arvioidaan
Harjoitusten ja tentin opettaja-, itse- ja vertaisarviointi.
Harjoitustehtävien palautuksen myöhästyminen voi vaikuttaa arvosanaan.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Kirjalliset ja suulliset musiikkianalyysiharjoitukset, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, kirjallisuusreferaatit
Learning materials
Sovitaan opintojakson yhteydessä.
Student workload
Lähiopetusta 36 tuntia ja opiskelijan itsenäistä työtä 45 tuntia. Opintojakson harjoitusluonteen vuoksi suoritus edellyttää osallistumista lähiopetuksessa tehtäviin harjoituksiin 29 tuntia.
Content scheduling
Täydentyy
Practical training and working life cooperation
Harjoituksia voidaan kytkeä mm. opiskelijoiden instrumenttiopintoihin, pedagogisiin opintoihin, yhteismusisointiin ja produktioihin.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tunnista musiikillisia rakenteita. Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoa hyvin puutteellisesti. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot vaikuttavat satunnaisilta eivätkä muodosta kokonaisuutta.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata joitakin musiikillisia rakenteita ja jossain määrin soveltaa musiikinteorian käsitteitä analyyttisiin havaintoihinsa. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat jossain määrin hajanaisia ja muodostavat puutteellisen kokonaisuuden.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa perustella analyyttisia ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat pääosin relevantteja ja muodostavat kokonaisuuden.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata musiikillisia rakenteita muodon eri tasoilla, abstrahoida analyyttisia havaintojaan ja soveltaa niihin musiikinteorian käsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan myös tavanomaisesta poikkeavien tapausten analyysiin ja perustella analyyttisiä ratkaisujaan. Opiskelijan esittämät analyyttiset havainnot ovat relevantteja ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden